Jak zlepšit orientační smysl?

Město, kde žijete, budova, kde pracujete, ale i hypermarket, kde nakupujete… Denně se chytáte do spousty pastí a tápete v místech, jež vlastně důvěrně znáte. A co teprve, když vyjedete mimo své pravidelné trasy! Existuje recept na to, jak se přestat ztrácet?
Jak zlepšit orientační smysl?
17.5.2011 0:00 |

Snižte stres

Zapamatovat si cestu městem nebo rozsáhlým objektem kanceláří není otázka orientačního smyslu jako dobré paměti. Přestože je mozek v lecčems výjimečný, nefunguje jako disk, kam ukládáte a pak z něj vyvoláváte data. Informace si člověk uchovává subjektivně a výrazně to ovlivňuje hlavně čas – čím více ho uplyne, tím hůře si na věci vzpomínáte. Když si některou nemůžete vybavit, obvykle panikaříte a tělo vylučuje stresové hormony, čímž se rozpomenutí ještě více blokuje. Zkuste snížit hladinu stresu, soustřeďte se chvíli na něco jiného, třeba si čtěte noviny. Jakmile se stresové napětí sníží, cestu najdete.

Trénujte hlavu

Když vstoupíte do neznámého města či budovy, začne si mozek tvořit kognitivní mapu –pamatujete si objekty, kolem nichž procházíte, a při cestě zpět tak postupujete od jednoho povědomého předmětu k druhému. Tato strategie – u žlutého domu doprava, u zeleného rovně – ale funguje jen na krátké vzdálenosti a v jednoduchém terénu. Chcete-li si zapamatovat složitější trasy, musíte mozek trénovat pomocí mnemotechnických cvičení. Při nich si novou informaci spojíte s něčím, co už znáte, a pak si vytvoříte její mentální obraz. To je ale v členitém terénu dost náročné, proto se vyplatí trénovat orientační smysl a v cizím městě se orientovat třeba podle světových stran, tvaru města, toku řeky a podobně.

Usedněte k počítači

Proč vaše desetileté děti vždycky vědí, kterým směrem se vydat, zatímco vy se pořád musíte o věcech ujišťovat – třeba o správném směru v metru? „Je to dáno tím, že tráví dětství s počítačem, Nintendem, Game Boyem či mobilem. Americká nebo izraelská armáda shodně potvrzují, že mladí piloti jsou mnohem rychlejší, přesnější a lépe se orientují v prostoru než jejich třeba o deset let starší kolegové. Pozitivním aspektem toho, že naše děti přestaly číst Jiráska a vrhly se na techniku, je jejich lepší schopnost orientace,“ říká Martin Chlupáč, tvůrce projektu Brain Jogging, který propaguje mentální cvičení. Odpověď na otázku, co můžete udělat, pokud máte slabou schopnost orientace, pomalé reakce nebo slábnoucí paměť, je podle odborníka jasná: sednout si k počítači a cvičit. Bohužel.

Pořiďte si pomocníka

Lidský mozek funguje tak, že to, co trénujete, v nějaké míře také natrénujete – tedy zlepšíte. Abyste mohli trénovat co nejefektivněji, vytvářejí odborníci různé sofistikované softwary k trénování kognitivních funkcí. Jedním z nich je například HAPPYneuron Brain Jogging. „Jednou jeho složkou jsou čtyři různá počítačová cvičení, jejichž smyslem je trénink vizuálně-prostorové orientace. Pokud budete trénovat svou schopnost orientace pomocí těchto jednoduchých úkolů, zcela jistě se zlepšíte ve čtení map nebo deskriptivní geometrii,“ vysvětluje Martin Chlupáč. Největším zabijákem vašeho mozku není moderní technika, ale stres, fyzická lenost a nezdravý životní styl.

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění