Nemysli na to! Jak ovlivnit myšlenky?

Někdy je to přímo k zbláznění. Hlava plná myšlenek, které si víří sem a tam, rozptylují vás, unavují a zahlcují. Že je neumíte stopnout? Ale umíte.
Nemysli na to! Jak ovlivnit myšlenky?
7.1.2016 17:00 |

POZNEJTE ZÁKON SCHVÁLNOSTI

Když se vám hlavou honí myšlenky a nedají se zastavit, vypadá to, že vám v tu chvíli dělá mozek naschvály. Čím víc byste potřebovali všechno to přemýšlení zastavit, tím rychlejší a intenzivnější je. A také únavnější a neefektivní. „Opravdu to vypadá na pověstný zákon schválnosti, ale není to tak. Je to spíš zákon přitažlivosti a zaměřené pozornosti ve spojení s faktem, že mozek je vycvičený, aby neustále zpracovával veškeré informace – vnější i vnitřní.

Když potřebujete na něco nemyslet, můžete nicméně využít faktu, že mozek vysílá signál o 0,3 vteřiny dříve, než si to uvědomíme. A to je chvíle pro blokování všech nových podnětů. Chvíle říct svobodné NE, které kolotoč přibrzdí, a pak přidat pokyn pro myšlení novým směrem. Jenže pozor, často děláme chybu, že vysíláme pokyn typu: ‚Už na to nemysli…‘ Ale jak známo, mozek negaci ignoruje, takže od vás vlastně dostává pokyn k dalšímu myšlení,“ vysvětluje koučka Katka Košková. (www.katkakoskova.cz)

JDĚTE CESTOU PŘÍKAZU

Musíte si tedy najít jiný způsob, jak vyjádřit své přání – ideálně formou jednoduchého příkazu: Přestanu na to myslet! „Udělit si příkaz je totiž pro mozek to nejlepší, co můžete udělat. Je to jednoduché, přímočaré, mozek to snadno pochopí, i když příkaz vyjde přímo od vás,“ podotýká koučka, podle níž – pokud mozek poslechne – dostane k dispozici také mnohem větší potenciál a prostor pro to, pohnout s tím, na co jsme mysleli. I to vás může motivovat to zkusit a příště to bude o dost jednodušší, protože i zacyklenému mozku dojde, že někdy je nejlepší chvíli nemyslet na nic, aby se věci daly do pohybu nebo se vyřešily.

URČETE SI PRIORITU

Ve spojení s příkazem se pak vyplatí určit si aktuální priority. „To se vám bude hodit, když například musíte na pracovní poradu a místo myšlenek na to, co se bude řešit, vám na pozadí jedou stále obavy o hypotéku. Takové myšlenky mají vždycky sílu a derou se dopředu, ale ne vždycky na ně máte prostor. Proto si klidně řekněte: Teď potřebuji zvládnout poradu. V tuto chvíli nemá hypotéka prioritu, budu se jí věnovat po práci. Odbavím jednu věc za druhou,“ nabízí Katka Košková s tím, že podobně vám může zkomplikovat soustředění i tzv. fantazijní postava.

S tou se setkáváme všichni, když si dokola přehráváme průběh ranního nedorozumění s partnerem nebo očekávaný pohovor se šéfem. I takové fantazijní postavy se umí neustále drát dopředu. A co s nimi? „Musíme si říct, že fantazijní postava není reálná. Je to někdo smyšlený, zahalený našimi emocemi, očekáváním a prožitky. Proto si můžete dovolit ji vykázat ze své hlavy,“ doporučuje koučka.

VYČISTĚTE PROSTOR

Skvěle ve dne i v noci před usnutím také funguje, když své hlavě jednoduše popíšete, co v ní běží (ano, teď myslím na rozhovor s nadřízeným), a definujete emoci s tím spojenou (strach, vztek). „Potom si prostě řekněte, že takhle se vám to nehodí, a svého šéfa, s nímž v hlavě rozmlouváte, odsuňte pryč. Můžete imaginárně, ale také jděte a opravdu otevřete skříň, do které šéfa jakoby zavřete. Doporučuji dělat tuto techniku stručně, jednoduše. Hrozí nebezpečí zabřednutí do dalšího kolotoče detailů s tím spojených,“ radí Katka Košková, podle níž si mozek časem zvykne na nový vzorec chování, kdy vy máte situaci stále více pod kontrolou, a příště už vás v tom víru myšlenek tolik nevykoupe!


Článek vyšel v časopise Moje psychologie.

Autor článku: Jana Potužníková
Zdroj: časopis Moje Psychologie

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění