Test: Jste ospalí?

Lidé, kterým chybí hodina spánku denně, jsou na tom se schopností soustředění podobně, jako by měli v krvi 0,1 promile alkoholu. V práci vám to škodí, za volantem je to přímo nebezpečné. Jak jste na tom se spánkem vy?
Test: Jste ospalí?
21.4.2016 17:00 |

Když se ptám posluchačů na svých přednáškách, kolik z nich naspalo během několika předcházejících nocí méně než 7 hodin, přihlásí se naprostá většina. Ať už jde o manažery, učitele, policisty nebo úředníky,“ říká spánkový expert Tony Schwartz. Právě 7–8 hodin spánku je přitom doba, kterou naprostá většina z nás potřebuje k tomu, aby byla druhý den kvalitně odpočatá. „Trpíte-li nedostatkem spánku, nemáte ponětí o tom, jaké to je, být doopravdy vzhůru,“ dodává Tony Schwartz.

Většina z nás se utěšuje představou, že spánkový dluh dospíme o víkendu. To je ale omyl, jak nedávno zjistili výzkumníci z Lékařské fakulty Penn State University. V rámci experimentu zavřeli třicet dobrovolníků do spánkové laboratoře, kde jim navodili režim, jaký mnozí z nás znají z vlastního života: šest dní po sobě spali jenom šest hodin denně a následující tři dny pak deset hodin denně. Přitom sledovali změny v jejich organismu. Zjistili, že v období zkráceného spánku se zhoršila jejich schopnost soustředění, stoupla hladina stresového hormonu kortizolu i sklon ke vzniku zánětů v těle. Při třídenním prodlouženém spánku se většina hodnot vrátila do normálu, ovšem snížená schopnost soustředění se nezlepšila. Některé škody způsobené nevyspáním tedy nedokáže napravit ani prodloužený víkend.

Trpíte také chronickým nevyspáním? To pravděpodobně víte sami. V našem testu, který sestavil doktor Murray Johns z australské nemocnice Epworth, však můžete zjistit, jak se nedostatek spánku projevuje ve vašem všedním životě.

Níže uvedené situace ohodnoťte na škále od 0 do 3 bodů:

0 = nikdy bych nedřímal, neusínal
1 = slabá pravděpodobnost dřímoty/spánku
2 = střední pravděpodobnost dřímoty/spánku
3 = značná pravděpodobnost dřímoty/spánku

Jde o tyto situace:

1. Při četbě vsedě
2. Při sledování televize
3. Při nečinném sezení na veřejném místě (v kině, na schůzi)
4. Při hodinové jízdě v autě (bez přestávky) jako spolujezdec
5. Při ležení/odpočinku po obědě, když to okolnosti dovolují
6. Při rozhovoru vsedě
7. Vsedě, v klidu, po obědě bez alkoholu
8. V automobilu stojícím několik minut v dopravní zácpě

Kolik bodů jste získali celkem? Výsledek do devíti bodů znamená, že váš spánek je v normě. Pokud jste napočítali 10–15 bodů, trpíte výraznou denní ospalostí. Ještě vyšší hodnota potom naznačuje, že možná trpíte vážnější spánkovou poruchou.

Co s tím? Začněte tím, že půjdete dřív spát a stanovte si pevnou večerku. „Nic jiného vám ani nezbývá. Vstávat později nemůžete, protože už takhle se nejspíš budíte nejpozději, kdy je to pro vás ještě přijatelné,“ říká spánkový expert Tony Schwartz.


Článek vyšel v časopise Moje psychologie.

Autor článku: Hana Jelínková
Zdroj: časopis Moje Psychologie

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění