Vánoční přání – exkurze do historie pohlednic

Posílání vánočních pohledů patří stále ještě k zažitým zvykům mnoha rodin po celém světě. Dosud ještě pohlednice nebyly zcela vytlačeny svou progresivnější, pohodlnější a lacinější elektronickou podobou.
Vánoční přání – exkurze do historie pohlednic
7.12.2013 16:00 |

Ihned je ovšem nutno dodat, že papírové vánoční pohledy zažívají v posledních několika letech citelné rány od svých zejména e-mailových ekvivalentů. Blíží se konec tohoto mnohaletého symbolu Vánoc? Vzhledem k stále masivnější komputerizaci, vyšší dostupnosti internetového připojení a vpravdě nekřesťanské ceně za odeslání pohledu je nutné odpovědět – pravděpodobně ANO.

Jak to celé začalo?


Než dáme nadobro sbohem klasickým vánočním pohledům, bylo by vhodné se v rámci piety podívat trochu do historie tohoto fenoménu. První komerční pohlednice s tematikou Vánoc se objevila v polovině 19. století v Londýně. Jednoduchý obrázek rodiny popíjející v příjemné náladě víno odstartoval prodej a následné rozesílání tohoto tématu, po kterém následovaly již pro nás klasické zimní motivy.

Pohledy se po dalších třicet let exportovaly z ostrovů do celého západního světa. V roce 1875 se pak díky jednomu německému imigrantovi dostala výroba vánočních pohlednic za velkou louži, kde zažila značný boom.

O pouhých šest let později jich bylo k příležitosti Vánoc vyrobeno na pět milionů. Do masivní produkce se dostal i tolik populární portrét Santy Clause.

I v Českých zemích se posílá

Vánoční pohlednice nebyly ovšem doménou pouze anglosaských zemí. Značnou popularitu ke konci 19. století získaly i v Rusku a ve Střední Evropě se mocností v jejich produkci stalo Německo. To také ovlivňovalo i vývoj na historickém území Čecha Moravy. Na počátku 20. století zde byly k dostání výhradně pohledy s německými nápisy.


 
České nápisy získaly navrch až po skončení první světové války. Hlavními motivy českých karet byly zasněžená krajina, stromeček, jesličky i andělíčci.

Mezi těmito stále stejnými motivy často kýčovitého vzezření se jako velká voda vrhly umělecké kresbičky Josef Lady. Tzv. ladovky z 20. a 30. let minulého století jsou dodnes velice ceněnými pohlednicemi se svým osobitým způsobem ztvárnění i originální tematikou. Na návrzích pohlednic pracovala i taková slavná jména jako Aleš, Wenig, Goth a další. 

Oblibu ladovských vánočních pohlednic dokazuje i knížka České Vánoce Josefa Lady, která vyšla v roce 2005 v nakladatelství BMSS-Start. Kniha získala literární cenu „Cena Český Bestseller - 2007 - Nejprodávanější nebeletrie pro děti a mládež“.

Místo kreseb fotky


Postupem času ovšem začala uměleckost pohledů mizet s tím, jak docházelo k rozšíření a modernizaci fotografické techniky. Zátiší svícnů, ozdobený stromek, zasněžená krajina, ale i budovatelští hrdinové, skrytá reklama podniků vyrábějících spotřební zboží a vojáci v zimě na stráži, to vše se začalo objevovat na vánočních pohlednicích.

Zlatý věk pohledů je již dávno za námi. Můžeme se jen otočit, zavzpomínat a pak jen odeslat on-line vánoční pohlednice nebo vánoční sms přání přes mobil.

Autor článku: Josef Kraus
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění