7 tipů pro příjemný začátek nového dne

Každý den je příležitostí k tomu, vyzkoušet něco nového, do něčeho se konečně pustit nebo třeba něco napravit. Vnější okolnosti sice až tak neovlivníme, ale my sami rozhodujeme o tom, jak je budeme vnímat. Chceme vyhledávat a soustředit se spíše na příjemné a přínosné chvíle, nebo naopak? A jak se naladit od první chvíle po probuzení?
7 tipů pro příjemný začátek nového dne
15.6.2016 17:00 |

1. ZAČNĚTE UŽ PŘED USNUTÍM

Příjemnému startu do nového dne můžeme napomoci už tím, že se na něj připravíme s předstihem. Vybrané oblečení do práce nebo pro sebe a děti na cestu do školky a školy, čistá kuchyň, nachystaná kabelka se vším potřebným a v kanceláři uklizený stůl, to vše může ovlivnit, jak se nám vstává. Myšlenky na to, že před přípravou snídaně je třeba umýt nádobí, asi nikoho moc nepotěší. Místo toho zkusme zaměřit pozornost na to, na co se v nadcházejícím dni těšíme nejvíc. I to si ostatně můžeme promyslet před usnutím, bude se nám lépe spát a nový den začneme odpočatí.

2. RANNÍ RITUÁLY

Každý člověk má své stereotypy a rituály. Potřebujeme obojí. Zautomatizování některých činností nám ušetří čas, oblíbený návyk nás zase dokáže dobře naladit. Každý máme jiný mix a poměr obou ingrediencí. Někdo třeba ještě v polospánku začíná sprchou a pak si užívá pečlivé líčení, mámy často nejprve obstarají děti, aby se pak na malý moment zastavily u šálku kávy. O rituálech píše také autorka knihy Projekt štěstí Gretchen Rubin. Důležité podle ní je, aby ráno nebylo jen sledem stereotypů. Malé rituály v podobě společné snídaně nebo polibku od partnera na cestu do práce napomáhají k tomu, že se cítíme klidnější a den začíná příjemněji.

3. MEDITUJTE

Význam meditace už byl mnohokrát prokázán a potvrzen. Zklidnění mysli, lepší soustředění a celkově pozitivní vliv na zdraví patří mezi známé benefity. Půlhodinová meditace nemusí být po ránu možná nebo zvládnutelná, začít ale můžeme už pěti až deseti minutami krátce po probuzení. I ty jsou znát na úrovni energie, se kterou vstáváme, přidají zhruba hodinu spánku a odpočinku navíc. Schopnost soustředění se pak nese celým dnem a i největší zmatky se daří jednoduše lépe rozdýchat. Po ránu medituje řada úspěšných lidí, patří mezi ně například Oprah Winfrey.

4. SNÍDANĚ JE ZÁKLAD

Vydatná snídaně dokáže nastartovat metabolismus, zahnat poslední zbytky únavy, doplnit energii a navíc potěšit. Ideální jsou čerstvé a sezonní produkty, dostatek ovoce a zeleniny, vše doplněné o oříšky, cereálie a vlákninu. Pokud je důvodem k vynechávání snídaně nedostatek času, můžeme zkusit aspoň čerstvé ovocné nebo zeleninové šťávy, které navíc podpoří i pitný režim. Ideální čas na kávu je mimochodem až mezi desátou a polednem, pak po druhé hodině odpoledne, kdy v těle přirozeně klesá hladina kortizolu a kofeinové povzbuzení nevyvolá nadměrnou nervozitu.

5. DENNÍ PRIORITY

Odbourat stres pomůže také chvíle pro plánování. Ideální je začít den větším a náročnějším úkolem. I kdyby pak už nic nevycházelo podle našich představ, budeme mít lepší pocit z odvedené práce. Nejnovějším trendem v oblasti plánování času je takzvaný timeboxing, tedy pevné ohraničení konkrétní činnosti v čase a omezení veškerých rušení. Pokud se rozhodneme dvě hodiny strávit nad hlavním denním úkolem, nesledujeme během této doby poštu, nezvedáme telefony, neřešíme nic jiného. Většina z nás nezachraňuje lidské životy na jednotkách intenzivní péče, takže během chvíle soustředění se nic dramatického nestane. A protože nežijeme pouze prací, do svého denního plánu bychom měli přidat i nějaký krůček ke splnění vlastních snů. Třeba se porozhlédnout po dostupných letenkách nebo napsat pár vět chystaného románu. Uvědomíme si díky tomu, že máme život ve svých rukou, a všechny úkoly budou celkově snazší.

6. ČERSTVÝ VZDUCH

Pravidelné cvičení po ránu je pro mnohé z nás z různých důvodů naprosto nedosažitelné. Zvláště pro sovy, které mají po ránu náročnější a pomalejší start, by taková aktivita byla spíše utrpením. Co ale možné je – navýšit počet kroků, které po ránu ujdeme. Zvláště pokud nás čeká většina dne v kanceláři. Chůze je přirozený pohyb, který tělu jednoznačně prospívá i v případě většiny zdravotních omezení, navíc dostaneme do těla více kyslíku a ten zajistí prokrvení všech orgánů v těle včetně mozku. Svižnější procházka po ránu dělá divy také s náladou, vyplavené endorfiny se počítají i tehdy, pokud třeba jen vystoupíme z tramvaje o dvě zastávky dříve než obvykle.

7. PO RÁNU ÚSMĚV

Daniel Kahneman, ekonom oceněný Nobelovou cenou, ve své knize Myšlení rychlé a pomalé odkazuje na výsledky psychologických experimentů, které prokázaly, že i nucený úsměv dokáže vyslat tělu signály o změně nálady a tím způsobit její skutečný obrat. Pokud se na sebe hned po ránu usmějeme do zrcadla, dáváme mozku signál, že vše je v pořádku a den začíná v klidu. Pokud s úsměvem pokračujeme dále, může nás překvapit, kolik lidí na něj bude pozitivně reagovat, kolika povzbuzení se nám dostane a jaký to má vliv na celkové naladění. Nemusí se nutně jednat o široký úsměv v americkém stylu, i jemný náznak úsměvu, který vychází z vnitřního přesvědčení, vylepší den nejen nám, ale i mnoha lidem okolo.


Článek vyšel v časopise Moje psychologie.

Autor článku: Michaela Dombrovská
Zdroj: časopis Moje Psychologie

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění