10 rad, jak se prosadit v konkurenci mužů!

Být dobrá a uznávaná ve své profesi. Jak se neztratit v drsné konkurenci mužů? A je jejich konkurence skutečně tak tvrdá, jak se tváří? Nabízíme deset rad k prosazení vašich kvalit na pracovišti!
10 rad, jak se prosadit v konkurenci mužů!
6.5.2011 0:00 |

Zůstat rovnocenným hráčem bez ohledu na to, že máte na sukni a boty na podpatku. Udržet si ženskost a eleganci za každé situace. Být profesionální parťák i obávaný protihráč. To všechno si můžete od své kariéry slibovat. Jak takových výsledků ale skutečně dosáhnout?

1. Nedělejte zbytečné chyby



Chcete být dobrá, brousíte si zuby na vedoucí pozici a přitom jste schopna přijít dvakrát do týdne pozdě do práce? Pak děláte ale obrovskou chybu.
 
Pokud chcete být v něčem dobrá a dokázat se prosadit, snažte se co nejvíce eliminovat zbytečné chyby. Zaspat, nezkontrolovat po sobě práci, dělat tisíce překlepů v mailech anebo si plést telefonní čísla klientů je opravdu cesta do pekel. S tímhle by neudělal dojem ani drsný muž, natož žena. „Pokud žena často chybuje v drobnostech, hned si o ní mnozí kolegové začnou říkat, že je roztržitá, zamilovaná nebo pomatená. A to se vám ke kariéře rozhodně nehodí,“ říká psycholožka Gabriela Suchánková.

2. Mějte jasné cíle

Pokud nevíte, čeho chcete dosáhnout, těžko toho dosáhnete. Ať už jsou vaše cíle jakékoli, měla byste je umět popsat a definovat. To je základ každého úspěchu.

Není nic horšího než pokud zaměstnanec nebo i manažer působí dojmem, že mu je jeho práce vlastně jedno, že bude rád, až z ní bude doma a bude mít od všeho klid. Nejhorší přístup je ten, kdy si říkáte, že ono to nějak dopadne. Omyl! Vy musíte chtít, aby to dopadlo tak, jak si přejete vy. A za tím si musíte jít. Nenechávejte byznysu volný průběh, byznys není milostný vztah,“ vysvětluje Suchánková.



3. Nepřehánějte to s emocemi

Kolegyňko moje nejdražší, pošli prosím našemu klientíkovi ten mailík. Vypadá to, že kšeft dopadne dobře. Jo a mimochodem, ten můj starej mě včera zase pěkně vytočil, pak popovídáme, zatím papa,“ tak přesně toto je příklad jedné z nejhorších možných komunikací ve firmě.

Rozhodně se nedoporučuje říkat kolegům přehnanými zdrobnělinami, ani řešit si své osobní problém v zaměstnání. A už vůbec byste neměla spadnout s úrovní vašich vyjadřovacích schopností na úroveň mimina. Muži na své kolegy také nešišlají, tak to nedělejte ani vy. Obecně platí, že čím méně emocí na pracovišti, tím lépe. Naučte se pochválit, pokárat, zdvořile se usmát. Ale vždy se mějte pod kontrolou.

4. Precizně se připravujte

Nepřipravenost se neomlouvá. Pokud chcete v něčem uspět, měla byste na každou schůzku dorazit maximálně připravená. Pokuste se odhadnout, co od vás bude protistrana chtít, jaké jsou její očekávání, a vytvořte si strategii, jak zaujmete. Pokud jdete do zaměstnání, měla byste vědět, co vás tam daný den čeká a jak se se svým „denním chlebem“ poperete tentokrát.

Nebojte se přinášet nové nápady. „pokud jste dobře připravená například již z domova, nemůže se vám stát, že budete označena za špatného zaměstnance či členy týmu. Připraveným zpravidla štěstí přeje,“ radí psycholožka.

5. Buďte krásná

Jak pečlivě budete připravovat své poklady pro práci, tak s podobnou precizností byste měla dbát i na svůj vzhled. Snažte se být hezká, upravená, noste zajímavé, nikoli však vulgární, oblečení. V tomto směru naopak podtrhněte to, že jste žena. Věřte, že velkou část mužské konkurence dokážete vlastním dokonalým vzhledem také spolehlivě odrovnat.




6. Místo flirtování buďte radši „studený čumák“

Když už se vám podaří zaujmout vzhledem, příroda k vám byla štědrá a vy se můžete pochlubit hlubokým dekoltem, hustými vlasy nebo třeba dlouhýma nohama, využijte toho. Ale jen do jisté míry! „Rozhodně byste se neměla stát snadnou kořistí pro všechny anebo slečnou, o které se bude říkat, že dělá kariéru přes postel. Tomu se snadno vyhnete poněkud chladnějším přístupem a jistou decentní odtažitostí. Zkrátka na pracovišti neflirtujte a své kolegy berte čistě jako spolupracovníky,“ vysvětluje Suchánková a dodává, že základem úspěchu v mužské konkurenci je i to, nezamilovat se do své konkurence. „Nechce muže, ať si myslí, že třeba někdy v budoucnu by u vás šance mít mohli. Nicméně k tělu si je, pokud jde o kolegy, příliš nepouštějte,“ vykládá Suchánková.

7. Vyžadujte od ostatních maximum

Pokud vy dáváte do práce všechno, věnujete se jí v zaměstnání i doma ve volném čase, neměla byste brát na lehkou váhu kolegy, kteří jdou v pátek ve dvě domů se slovy „je pátek, už bych toho nechal, v pondělí je taky den.“ Pokud vy dáváte do práce hodně, vyžadujte maximum i od ostatních.
 
„Ne vždy je dobré brát ostatním jejich osobní volno. To nemusíte. Ale donuťte vaše kolegy, aby čas určený k dané činnosti skutečně zaměřily na daný úkol, nikoli na vykládání si třeba soukromých zážitků,“ radí Suchánková. A nebojte se ozvat v případě, že nabudete dojmu, že je ve vašem týmu lenoch.

8. Nebojte se diskuzí a kompromisů

Většina kvalitní práce stojí především na domluvě a schopnosti interpretace vašich cílů druhým. Proto se nebojte své názory a nápady říkat nahlas a všude, kde se to může hodit. Být tichá šedá myška se rozhodně nehodí. „Pokud nemáte výřečnost v povaze, lze se jí do jisté míry i naučit, Existuje k tomu celá řada kurzů, například rétoriky, kurzy asertivity i kurz metody dosažení svého. Internet je nabídek plný, jen si vybrat,“ říká Gabriela Suchánková.

9. Nezachraňujte špatné situace úsměvem

Pokud se něco pokazí, ať už vám nebo třeba kolegům, rozhodně se nesnažte zachránit situaci trapným úsměvem a k tomu ještě kýčovitými výroky typu: „no jo, jsem jen ženská“ či třeba „je vidět, že jsem blonďatá, co“. Zasmát se rozlitému pití je sice fajn, ale pokusit se zachránit ztrátu několika milionů anebo uražení významného klienta slovy o tom, že jako mladá hloupá blondýnka přece chybovat můžete, je zcela nevhodné.

Pokud vám něco nejde, zapomeňte na to, že požádáte kolegu o pomoc se slovy „víš, já jsem ta mladá blbá blondýnka“. Buďte důstojná a naučte se i vlastní chyby brát důstojně a s nadhledem. Neponižujte se.

10. Vždy dokažte odpovědět

Není nic hloupějšího, než pokud nedokážete na jasně položenou otázku jasně odpovědět. I v případě, že nevíte nebo si nejste jista, byste se měla předvést jako alespoň průměrný řečník a ze situace „vybruslit“ díky několika vhodně zvoleným větám. „Pokud nevíte, jak co udělat, než abyste pokrčila rameny se slovy, že netušíte, raději se zeptejte na názor kolegů, zda nemají nějaké návrhy,“ radí Suchánková. A obdobným způsobem se naučte řešit i podobné nepříjemné situace, v nichž zrovna nevíte. I přesto ale – základem úspěšné kariéry je – vždy vědět!

Ivanna Benešová
6. května 2011

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění