Chronický únavový syndrom: Poznáte jeho příznaky?

Jste unavené, máte zvýšenou teplotu, poruchy spánku, pociťujete bolesti svalů, kloubů a hlavy a máte ? Jestliže se k těmto příznakům přidají  zapomnětlivost a nesoustředěnost a stav trvá déle než půl roku, raději navštivte  lékaře.
Chronický únavový syndrom: Poznáte jeho příznaky?
7.6.2011 0:00 |

Existuje totiž podezření, že trpíte chronickým únavovým syndromem, tak jako tisíce dalších lidí po celém světě.

Vyčerpání organismu a omezující únava


Každý, kdo měl s chronickým únavovým syndromem tu „čest“ se setkat, dá jistě za pravdu, že se jedná o velice vysilující onemocnění. Tento stav vyznačující se především výrazně život omezující únavou a vyčerpáním organismu, které se projevuje po malé fyzické nebo psychické námaze, může odstartovat klidně banálním nachlazením nebo bolestí v krku. Lékaři ovšem ani v dnešní době neznají přesné příčiny jeho vzniku a ani jej nedokážou uspokojivě léčit.

Typický pacient nebo spíš pacientka



Podle lékařů lze za typického pacienta, trpícího chronickým únavovým syndromem, označit hlavně vysokoškolsky či středoškolsky vzdělanou, 25letou až 45letou ambiciózní ženu, která se naplno věnuje jak své kariéře, tak rodině a která neumí odpočívat. Často se u ní navíc projevuje pocit frustrace.



Samozřejmě, tato nemoc postihuje také mužskou část populace. Především se může týkat těch jedinců, kteří mají velký smysl pro povinnost a odpovědnost, jsou zvyklí podávat maximální výkon, nešetří se a přepínají své síly. Není proto neobvyklé, že chronickým únavovým syndromem trpí některé sportovkyně a zdravotnice (či sportovci a zdravotníci).


Dopad na běžný život


Chronický únavový syndrom má dopad nejen na zdraví člověka, ale i na jeho rodinný, partnerský, sociální a společenský život. Všechnu energii mu většinou spotřebují povinnosti v zaměstnání a v domácnosti, a tak mu v důsledku vyčerpání nezbývá energie na záliby ani na společenský život.

Zanedbaná domácnost, neschopnost plnit partnerské a rodičovské povinnosti, snížený zájem o sex a vztahy, zanedbaný vzhled, apatie. Tím vším může být chronický únavový syndrom právě vinen.



Zasažení celého organismu

Chronický únavový syndrom je mnohem složitějším onemocněním, než by se vám mohlo na první pohled zdát. Zahrnuje celou škálu příznaků, které jsou odrazem zasažení celého organismu. Trpí-li člověk chronickým únavovým syndromem, začíná mu selhávat především imunitní, neurologický, svalový, endokrinologický a kardiovaskulární systém. Z toho důvodu je náchylný k nejrůznějším nemocem a infekcím.

Možné příčiny



Jak je už uvedeno výše, příčiny chronického únavového syndromu nejsou přesně známy. Uvažuje se, že tento syndrom má možnou spojitost s depresemi či herpetickými viry a chlamydiovými infekcemi. Nelze vyloučit ani vliv dědičnosti.
 
Za další příčinu vzniku syndromu vědci označují zvýšenou tvorbu tzv. cytokinů, což je chemická látka běžně se uvolňující ve zvýšené míře tehdy, když se lidský imunitní systém dostane do styku s viry. U nemocných chronickým únavovým syndromem však tvorba těchto chemických látek pokračuje dál i přes to, že imunitní systém již žádné viry neohrožují.

Univerzální lék neexistuje



Proti chronickému únavovému syndromu nelze bojovat žádným univerzálním léčebným prostředkem. Jestliže pociťujete příznaky toho syndromu, rozhodně ale návštěvu lékaře nepodceňte. Testy, zpravidla laboratorní vyšetření krve a moči, totiž mohou vyloučit jiné nemoci s podobnými příznaky, jako třeba rakovinu, roztroušenou sklerózu nebo lymskou boreliózu.

Léčba tohoto onemocnění je více méně symptomatická. V případě, že v těle probíhá zánět, lékař předepíše antibiotika, na bolesti pak analgetika. Někteří pacienti dokonce potřebují také léky na spaní, popřípadě antidepresiva.



V boji proti chronickému únavovému syndromu se také doporučuje:
- zvolit alternativní způsob léčby – například akupunkturu nebo homeopatii,
- užívat vhodné doplňky stravy, které dokážou posílit imunitní systém a zvýšit energii,
- upravit jídelníček, podle zásad racionální výživy (ovoce, zelenina, celozrnné pečivo, těstoviny, bílé maso)
- pravidelně cvičit – ideální je aerobní pohyb a lehké posilování se strečinkem,
- naučit se odpočívat,
- změnit životní styl,
- pravidelně navštěvovat psychoterapeuta.

Alena Klimková
7. června 2011

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění