Jak komunikovat vítězně?

Můžete chrlit sebepromyšlenější argumenty, ale hádky nikdy nevedou k cíli v žádném konání. Jak komunikovat tak, abyste je omezili na minimum, a navíc dosáhli všeho, co chcete?
Jak komunikovat vítězně?
24.11.2016 17:00 |

1. Žijte život, jaký chcete

Americká moderátorka Oprah Winfrey na svém podzimním semináři „Život, jaký chcete“ prohlásila, že řadě konfliktů se vyhnete posloucháním své intuice. Život bude lepší, když z něj odstraníme touhu zavděčit se. Většinou se chováme obráceně: kýveme na věci, které s námi nesouznějí, a pak jsme nešťastní a nastartovaní hádat se.

Odmítnutím riskujete, že vás druzí nebudou mít rádi, ale žádné rozhodnutí nelze udělat bez bolesti. Když bolest odmítnete působit druhým, bude sužovat vás. Také z ní bude vycházet spousta nedorozumění, kterým by se dalo vyhnout.

2. Nezobecňujte

Když dojde k hádce, psychologové doporučují řešit jen aktuální problém, nikdy nevytahovat věci z minulosti. Vůbec nejhorší je zobecňování a výčitky typu „nikdy nezavoláš“, „vždycky, když máme něco důležitého, přijdeš pozdě“.

Místo zaběhlých frází zkuste být přesní a řešit konkrétní situaci. Koučka Eva Marková radí mluvit o svých pocitech: „Víš, opravdu mě naštvalo, že jsi ráno zapomněl nakrmit kočky. Pak jsem se dostala do časového stresu.“

I když se hádáte o věc, která vás trápí už dlouho, argumentujte aktuálním příkladem: „Poslední dobou cítím, že ti na mně vůbec nezáleží. Ráno ses se mnou ani nerozloučil.“ Věci rok staré je jednoduché smést ze stolu. Aktuální nikoli.

3. Nehrajte na lepší nebo horší

Ať už se jedná o malé nedorozumění nebo velkou hádku, Eva Marková doporučuje vyhnout se hodnocení a soudům našeho protějšku. Věty typu „vždyť se podívej, jaký jsi chudák, ani v práci tě nechtějí povýšit“ budou bolet daleko déle než aktuální pře.

Obzvlášť pokud zaútočíte na věci, které člověk pokládá za své osobní selhání. Zaměřte se na fakta. A neupírejte druhému právo na názor. „Možná s ním nesouhlasíte, to ale neznamená, že jiný názor je horší,“ vysvětluje Eva Marková. „Je prostě jiný.“ Ideální proto je dospět ke kompromisu.

4. Dejte najevo, že posloucháte

Všichni chceme být slyšet, tudíž by se ve sporu vždycky měli dostat ke slovu oba jeho aktéři. Řekněte, co vás trápí, a pak dejte prostor se vyjádřit. Debata bez přerušování a s určitými pravidly je obvykle klidnější a vede častěji ke zdárnému konci než proud výčitek a stížností. Dejte najevo, že jste slyšeli, co vám druhý říká, ideálně tím, že věc zopakujete: „Takže ty si myslíš, že bychom to měli udělat raději tak, že…?“

Ačkoli se říká, že z hádky se neodchází, nastavte si hranice, kdy je pro vás konflikt únosný a kdy už zachází za limit, kdy trpí vaše sebeúcta. Chcete-li respekt druhého, musíte ho mít na prvním místě sami k sobě. Byť by to znamenalo, že aktuální pře prozatím nebude mít řešení.


Článek vyšel v časopise Moje psychologie.

Autor článku: Jana LeBlanc
Zdroj: časopis Moje Psychologie

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění