Plavání kojenců má příznivý vliv na psychiku dítěte i celé rodiny

Ačkoli se v poslední době objevily v médiích zmínky o tom, že plavání kojenců zdraví dítěte sice neškodí, ale v podstatě ani žádným způsobem výrazně neprospívá, zkušenosti mnohých odborníků potvrzují opak.
Plavání kojenců má příznivý vliv na psychiku dítěte i celé rodiny
27.7.2009 0:00 |

Ačkoli se v poslední době objevily v médiích zmínky o tom, že plavání kojenců zdraví dítěte sice neškodí, ale v podstatě ani žádným způsobem výrazně neprospívá, zkušenosti mnohých odborníků potvrzují opak. Plavání rodičů s dětmi podle nich může mít výrazně pozitivní vliv nejen na fyzický, ale především na psychický vývoj dítěte.

Ačkoli se tato aktivita oficiálně nazývá plavání kojenců, batolat a dětí předškolního věku, jde ve skutečnosti o plavání rodičů s dětmi nebo dětí s rodiči,“ říká Milada Frantíková, odborná lektorka Studia Lodička, které poskytuje kurzy plavání dětí v několika bazénech v Praze, a vysvětluje, že právě to, že je tato aktivita dětí vykonávána spolu s rodiči, má zásadní vliv na příznivý vývoj dítěte.



To, že se dítě v těchto kurzech naučí plavat, je podle slov Frantíkové pouze vedlejším efektem skutečně dobře vedených kurzů, není to však jejich cílem a lze toho dosáhnout jen při jejich dlouhodobém navštěvování.

Hlavní přínos kurzů plavání rodičů s dětmi však spatřuje jinde: „Takzvané plavání kojenců má velmi příznivý vliv na celkový psychomotorický vývoj dítěte. Dítě si vytváří kladný vztah k vodě, který si pěstuje v přítomnosti rodičů, což významně posiluje i vztah mezi ním a rodičem,“

říká Frantíková a upozorňuje na skutečnost, že kladný vztah k vodě neznamená, že se dítě bezhlavě vrhá do vody.



Dítě se vodu učí milovat a zároveň k ní mít respekt. Zcela přirozenou formou se naučí, že voda může poskytnout potěšení, ale také přinést určité nástrahy. Ví, že do vody může pouze tehdy, je-li s ním dospělý, naučí se vodě důvěřovat a zároveň se posiluje důvěra a pozitivní vztah mezi ním a rodičem.

Právě tento respekt, ať už k vodě, rodiči či lektorovi, stejně jako i posilování vzájemného vztahu mezi dítětem a rodičem, lze považovat za velmi důležitý pro zdravý psychický vývoj dítěte,“ říká Frantíková a její slova potvrzuje psycholožka Lucie Tumpachová: „Některé děti mají problém respektovat autority a voda pro ně právě takovou autoritu představuje. Přirozený strach rodiče o dítě, jakož i společná hra ve vodě navíc výrazně utužuje kvalitní láskyplný vztah a pomáhá odbourávat případné napětí v rodině či stres. Důležitý moment vidím v posilování důvěry dítěte v okolní svět - před vodou je potřeba mít respekt, ale společně s mámou/tátou to ve vodě vždycky zvládli, a tím se dítě ujišťuje, že zvládne i to ostatní, co mu život přinese. Později, když se dítě ve vodě pohybuje samo, pak i velmi potřebné zvyšování sebedůvěry, důvěry ve své schopnosti

Voda je obecně vnímána jako uklidňující element a důležitost její uklidňující síly pro dětský organismus je nesporná. Většina maminek dítě každý večer koupe, ačkoli je třeba čisté, aby jej zklidnila před spaním. Pohyb ve vodě pak toto zklidnění a harmonizaci organismu ještě umocňuje.


 
Pokud rodič překoná strach zcela ponořit své dítě do vody (pochopitelně pod odborným vedením instruktora), naskytne se mu skvělý pohled. Vidí, jak maličký kojenec, který jinak ještě své tělo prakticky vůbec neovládá, rytmicky hýbe rukama i nohama a tento pohyb skutečně vypadá, jakoby dítě záměrně plavalo. Zcela zklidňuje svůj organismus, plně se soustředí na pohyb a jeho tělo i mysl se tak uvolňuje a relaxuje,“ vysvětluje Frantíková a upozorňuje na to, že právě toto zklidnění přispívá k dlouhodobému odbourávání stresu a pomáhá tak i při zvládání některých psychických poruch.

Ze své praxe výchovné poradkyně mám zkušenosti s mnoha dětmi s poruchami učení a musím říci, že právě na tyto děti má společné plavání s rodiči výrazně pozitivní vliv,“ říká Frantíková ze Studia lodička a psycholožka Lucie Tumpachová pozitivní vliv plavání u těchto dětí potvrzuje: „Na děti s poruchami učení má stres, především ten dlouhodobý, výrazně horší vliv než na děti zdravé. Takzvané dysporuchy (dyslexie, dysgrafie, dysortografie… či poruchy chování) sice nelze zcela odstranit, ale je možné výrazným způsobem eliminovat jejich projevy.

Významnou roli přitom hraje právě odbourávání stresu, k němuž společné plavání rodičů s dětmi bezesporu přispívá. Již zmíněné vzájemné pochopení rodiče a dítěte, které se při plavání mocně utužuje, harmonizuje jejich vzájemný vztah a napomáhá tomu, aby rodič, stejně jako pomohl utvořit přátelský vztah mezi dítětem a vodou, dokázal jednou třeba vytvořit kladný vztah mezi dyslektickým dítětem a knihou. Pozitivní vliv nejen na tyto děti má i to, že se již od kojeneckého věku díky plavání učí koordinovaným pohybům a soustředění se na určitou činnost
.“



K úplnému zklidnění dítěte pak může napomoci také masáž. „V našem kurzu provádí po plavání kojencům odborně vyškolené lektorky relaxační masáž, která umocňuje účinky plavání a napomáhá úplné relaxaci dítěte,“ říká Vlasta Kropáčková, odborná lektorka Studia Lodička, která také upozorňuje na to, že plavání kojenců a dětí má příznivý vliv nejen na psychický stav dítěte, ale i na jeho fyzický vývoj: „Dítě získává sílu a obratnost, učí se koordinovaným pohybům a navštěvuje-li kurz dostatečně dlouho, může se naučit i plavat.“

Je tedy patrné, že plavání rodičů s dětmi dokáže významně podpořit nejen psychický a fyzický vývoj dítěte, ale také harmonizovat vztahy v rodině. Je třeba si uvědomit, že stejně jako má voda uklidňující vliv na dítě, má jej i na rodiče. „Jak sleduji své okolí, spousta matek je trochu v úzkosti. Odmalička se snaží své dítě rozvíjet, aby bylo co nejrozvinutější, ale stejně mají strach, že ve vývoji svého dítěte něco promeškaly. Vídám dvouleté hokejisty i baletky s plenkami, a přitom je plavání tak komplexní a pomáhá dítěti k rovnoměrnému motorickému vývoji,“ říká psycholožka Lucie Tumpachová a navíc poukazuje ještě na jednu nespornou výhodu těchto kurzů: „Mnoho maminek na mateřské či rodičovské dovolené se cítí být izolované od společnosti. Návštěva kurzů jim poskytuje možnost kontaktu s lidmi, kteří mají obdobné zájmy a problémy jako ony a vzhledem k tomu, že kurzy zpravidla navštěvuje více dětí, má maminka možnost seznámit se s někým, kdo bude takzvaně její krevní skupina.“

Více informací lze nalézt též na www.studio-lodicka.cz
27. července 2009

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Andule | 21.5.2015 09:29

Tak jsem tam byla a hrozně se mě to líbilo, takže jsem se rozhodla nás tam také přihlásit. Takže do toho jdeme také. No! Jsem na to opravdu zvědavá, jak si povedeme :-)
Ale těším se!

Bára | 15.5.2015 11:14

jo? Tak uvidíš, jak se ti to tam bude zamlouvat :-) určitě je fajn to vidět, než se přihlásite.

Andule | 11.5.2015 09:17

Tak to by vůbec nevadilo, to není daleko! Tak díky za tip, zajedu se tam podívat a uvidím :-)

Bára | 5.5.2015 12:08

V Praze? Vím jen, že v Dolních Břežanech je studio-skokanek, tam chodí dvě moje kamarádky s dětmi a jsou moc spkojené. Jinak neporadím,nejsem odtamtud :/

Andule | 24.4.2015 10:44

Jee, tak to je super, hodně nad tím přemýšlím. Hlavně nevím, kde tady v Praze na to chodit. No to bych si už našla, asi jo, něco vyhledám a pojedu se tam podívat a poptat asi a uvidím :)

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění