Postdovolenkový syndrom

Důvěrně to známe všechny. Po příjezdu z dovolené domů přivlečeme kufry špinavého oblečení, nezalité kytky touží po regeneraci a ve schránce se na nás šklebí hromada nezaplacených účtů. A k tomu všemu se v zaměstnání očekává, že všechno honem vyřídíme. Jak se s tím vyrovnat, aby byl návrat do reality co nejméně bolestný, který psychologové označují jako syndrom návratu z dovolené?
Postdovolenkový syndrom
5.9.2011 8:00 |

Ujasněte si priority

Lehko se řekne, hůř provede, neboť návrat do běžné reality probíhá u každé z nás jinak. Svobodné nebo bezdětné ženy si životní rytmus přizpůsobí podle svého, ale nejhůře jsou na tom ženy v produktivním věku s dítky školou povinnými. Ty po návratu z dovolené čeká kromě domácích povinností ještě šok v zaměstnání, kde se na stole nakupí nevyřízené záležitosti, spousta pošty, emailů a neodkladných jednání.

Projevy „podovolenkového syndromu“. jsou u každého individuální. Někdo pociťuje úzkost, že nebude stačit obvyklému tempu, které jindy zvládá, duševně pracující mají problémy se soustředit .U někoho nastoupí nespavost, a ve většině případů se objeví zvýšená únava. S tím vším jde ruku v ruce smutek, podrážděnost a špatná nálada. Čím to je, že se cítíme tak mizerně, ačkoli bychom měli energií přímo sršet?

„V podstatě si za to člověk může sám“, vysvětluje šéf psychologické poradny Mgr.Miroslav Hajduk. „Svým nerozumným chováním si totiž pozitivní pocit z odpočinku a nicnedělání pokazí. Po pár dnech nabytá energie pomalu vyprchá a člověk se někdy cítí unavenější než před samotným odjezdem. Hlavní zásadou, jak se podobným stavům vyhnout je umět si určit co je neodkladné a co nějaký čas počká. Snaha vyřídit všechno okamžitě vyústí ve stres, který nás zakrátko připraví o veškerou nabytou energii. Nejprve je třeba zorientovat se v situaci, stanovit si posloupnost, a tu pak dodržovat“, radí psycholog.

Vyhněte se přepínání  sil ... Vyhněte se přepínání sil ...

Jak zvládnout návrat do práce

  • Nelitujte věnovat jeden den z dovolené na „domácí“ aklimatizaci, a jděte do práce raději o den déle. Mozek i tělo potřebují totiž pár dní na koncentraci a čas vrátit se k běžným denním povinnostem. Pokud do reality skočíte rovnýma nohama, pak se nedivte, že vás přepadne špatná nálada
  • Neočekávejte hned první den stoprocentní výkon, a hlavně se s tím smiřte. Šéfovi můžete klidně vysvětlit, že ani auto nestartuje hned stovkou, ale potřebuje čas na rozjezd
  • Vyhněte se přepínání fyzických sil, které jste právě na dovolené zregenerovali. Vždyť právě proto jste na dovolenou jeli!
  • Během prvních pracovních dnů se snažte chodit včas do postele, nebo ještě lépe, o nějakou tu půlhodinku dřív.. Delším a pravidelným spánkem zabráníte únavě a snáze se přizpůsobíte zaběhlému rytmu
  • K práci se vraťte pozvolna, rozdělte si ji a nesnažte se všechno zvládnout najednou. Energii na splnění pracovních povinností si rovnoměrně rozložte. Při pohledu na hromadu nevyřízených záležitostí nepanikařte. Všechno má svůj čas
  • Krátký odpočinek nebo procházka během pracovní doby vás vzpruží a povzbudí k lepším pracovním výkonům. Proti svému zvyku si zajděte na oběd, po cestě se služební poštou si prohlédněte co je ve výlohách nového nebo si alespoň dejte na stůl suvenýr či fotku z dovolené, které vám připomenou pěkné chvíle
  • Jestliže nemáte na relax v práci čas, jděte se odreagovat potom. Zajděte na výstavu (děti můžete vzít sebou), jděte se projít, vyjeďte si na kole nebo zaplavat. Kulturní akce, sport či milé posezení s přáteli vám podovolenkové období pomůže snadněji překonat.

Vzpomínky Vám zůstanou. Vzpomínky Vám zůstanou.

Umět se těšit

Podle citátu světového mága Davida Copperfielda jsou „Vzpomínky někdy velmi důležité, protože to je někdy to jediné, co vám zbyde“, a o dovolené toto tvrzení platí dvojnásob.

Suvenýry zapadnou kamsi do šuplíků, fotografie časem vyblednou, ale vzpomínky zůstanou. Možná vám ještě zní v uších melodie z plážových barů, cítíte tu podmanivou vůni dobrot místní kuchyně nebo vám před očima plynou nezapomenutelné výhledy na okolní krajinu.

Je-li vám po dovolené smutno, nic nebrání si pěkné chvíle připomenout. Stáhněte si hudbu, z některého webu s etnickou hudbou, okořeňte si jídlo dovezeným kořením a pusťte si k tomu fotky či video se záběry z dovolené. Uvidíte, jako zázrakem se ocitnete o několik dní zpět a budete tam, kde vám bylo tak hezky. A pokud ani tahle terapie nezabere, pak nezbývá než začít plánovat dovolenou na příští rok a začít se na ni těšit.

Autor článku: Irena Forejtová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění