Jaké jsou pro ženu ideální boty?

Naše nohy ujdou za život asi 128 tisíc kilometrů. Zasloužily by mít se jako v bavlnce, ale opak je většinou pravdou. Nohy trpí a nejčastěji za to mohou špatně vybrané boty. Poradíme vám, jak v obchodě konečně najít ty pravé.
Jaké jsou pro ženu ideální boty?
26.9.2011 16:00 |

Podle průzkumů Americké asociace podiatrů více než polovina dospělých, zejména ve věku mezi 36 a 45 lety, pravidelně zažívá bolesti nohou. A s věkem se tyto problémy zhoršují…

Často jsou způsobeny dědičnými vadami, ale za mnohé mohou i boty. Když si jdete koupit boty, měla byste především vědět, za jakým účelem si je kupujete. Existuje totiž několik druhů obuvi – vycházková, společenská, obuv pro volný čas, domácí… a nároky na ně se liší. Obecně platí zásada: bota by měla perfektně padnout na nohu už v prvních okamžicích a je lepší koupit několik málo kvalitních párů než více nekvalitních. Vždyť v botách trávíme většinu života.

Ideální bota

Pro vycházkovou obuv k celodennímu nošení je nejvhodnější zdravá obuv ze specializovaných prodejen, která je jak prevencí, tak řešením mnoha problémů. Pokud však podobnou obuv nepovažujete za dostatečně módní, je dobré řídit se alespoň základními pravidly.

Důležité je kupovat boty z kvalitních materiálů, s dostatečným prostorem pro prstovou část, a to jak z hlediska šířky, tak i délky, aby se prsty mohly volně pohybovat. Boty by měly mít pevný opatek, který nedovolí patě při chůzi ujíždět nebo vybočovat, podrážka by měla být dostatečně silná, aby tlumila otřesy při chůzi, přiměřeně tuhá a s protiskluzovými prvky. Skvělé je, když má bota vyndávací stélku a místo ní můžete dát individuální,“ říká Jaroslav Fešar, prezident České podiatrické společnosti. To není překlep, podiatrie je obor, který se zabývá komplexní péčí o nohy. Nakupovat obuv je nejlepší odpoledne, kdy jsou nohy po celodenní námaze mírně nateklé.

Módní a dobré

Nejhorší možná bota vypadá asi takto: páskový střevíček se zúženou špičkou a krátkým svrškem, který končí kousek za prsty. Nárt je otevřený a bota je přidržována k patě pouze tenkým řemínkem. Podpatek je vysoký šest a více centimetrů a směrem dolů se zužuje do jehly. Podrážka je tvrdá, tenká a hladká.

Sečteno podtrženo – bota, kterou mají v botníku snad všechny ženy. A světe, div se: v takových botách na podpatku se cítíme – a tudíž i vypadáme – sexy. Podle výzkumu vědců z oxfordské kliniky svatého Barnabáše je každá desátá žena ochotná snášet nepohodlné boty i bolest. Od babičky nebo od maminky slyšíme skoro denně, že nám boty zničí a zdeformují nohy, ale všechny je nosíme a nepřipouštíme si, že bychom právě my měly jednou trpět.

Jak vysoko míříte?

Apeluji na zdravý rozum. Podpatek do tří až čtyř centimetrů je přiměřený, víc už může být na úkor přetížení přední partie chodidla. Krátkodobě se podpatkům nebráním, ale proč v nich chodit celý den a večer počítat otlaky a puchýře? Je vhodné střídat různé druhy obuvi. Líbí se mi situační model: v autě tenisky, na večeři lodičky nebo do práce tenisky, v práci společenské boty, po práci – kino nebo nákup – tenisky,“ říká Jaroslav Fešar.

Při chůzi na vysokých podpatcích se vyvýšením paty váha těla automaticky přesouvá na špičky. Pánev se posouvá nepřirozeně dopředu, dochází ke změně držení těla a tím k zatížení kotníků, nártů, kolenou i celé páteře, což může vést k migrénám.

Vysoké boty však mohou způsobit také deformace chodidel, třeba tzv. ploché nohy, a mohou i za problémy s kyčlemi nebo křečovými žílami. Ideální ale nejsou ani oblíbené ploché balerínky, hlavně pokud jim chybí dostatečně silná a pružná podrážka, která dokáže tlumit tvrdé nárazy při chůzi. Jakž takž uspokojivou volbou mohou být – letos módní – boty na klínku, které poskytují noze pevnější oporu. I tady ale platí: nepřehánět to s výškou klínku a pozor na jeho zúžení. Efekt by potom mohl být jako u lodiček na jehlách, jen s tím rozdílem, že prostor mezi botou a podpatkem je vyplněný.

Jaké boty na sport

Než vyrazíte nakupovat boty na turistiku nebo na běhání, podívejte se doma na svoje staré boty – klidně to mohou být i ty, které nosíte do práce. Obnošený pár vám totiž pomůže najít ty správné nové. Jak to funguje: vaše staré boty mohou být sešlapanější buď z vnitřní strany, nebo zvnějška, případně mohou být opotřebené všude stejně.

Ať už zjistíte cokoli, popište to prodavači. Díky této informaci vám pomůže zvolit takové boty, v nichž budete našlapovat pěkně rovnoměrně a nebudete zatěžovat jenom jednu část nohy. „Žádné boty byste neměli kupovat na ulici, ale vždy v síti specializovaných prodejen,“ připomíná Jaroslav Fešar.

V některých prodejnách sportovní obuvi dokonce mají speciální přístroj, kterým vám otestují chodidla, a podle toho se pak vybírá. Hlavní zásada: kvalitní turistické i běžecké boty bývají tak o půl čísla větší než klasická obuv a musejí pevně sedět hlavně v oblasti nártu. Turistické boty pořídíte za zhruba 3000 Kč, běžecké od 2000 Kč výš. „Do sportovních bot doporučuji také speciální 3D stélky, které noze pomohou a zážitek ze sportu ještě umocní,“ dodává Jaroslav Fešar.

Další tipy, jak si vybrat boty a jak je správně nosit:
  • Mějte dost času na výběr a obuv zkoušejte vstoje. Každé chodidlo může být jiné, proto vždycky zkoušejte obě boty.
  • Správná bota vám padne takzvaně „na první dobrou“. V dobré botě se noha neviklá, důležitá je pevná pata.
  • Letní žabky vyrobené z gumy jsou vhodné výhradně pro přechodné nošení na pláži nebo na koupališti. Neposkytují nožnímu oblouku žádnou oporu a mohou vést k deformacím a bolestem nohou. Nedostatečná podpora klenby a kotníku navíc zvyšuje riziko výronů nebo zlomenin.
  • Nenoste denně stejné boty. I když jsou to vaše nejmilejší, dejte jim čas, aby pořádně vyschly. Střídání bot je dobré kvůli jejich rozdílným tvarům – každé namáhají nohu trochu jinak.
  • Poraďte se s odborníkem o správných vložkách do bot nebo jiných kompenzačních pomůckách.

Lidská noha

Palec nohy tvoří dvě kosti, ostatní prsty kosti tři. Dvaapadesát kostí z obou nohou představuje celou čtvrtinu všech kostí v lidském těle. Každý den noha absorbuje 500 tun zatížení. Kromě kostí tvoří chodidla 107 šlach, 19 svalů a 90–250 000 potních žláz, které jsou živnou půdou nejrůznějších bakterií, které způsobují nepříjemný zápach. Jak se jich vyvarovat? Nenoste neprodyšné boty a neprodyšné ponožky a nenoste boty bez ponožek. Boty měňte co nejčastěji. Samozřejmostí je hygiena.

Bez ponožek ani krok

Když už si na oblíbené sporty pořídíte ty správné boty, nezapomeňte do nich dát kvalitní ponožky. Bez nich vám totiž boty udělají pouze poloviční službu. Turistické ponožky jsou tkané, aby se nekroutily a dobře seděly na noze.

U běžeckých ponožek si ohlídejte, aby nohu příliš nesvíraly, ale ani aby nebyly moc volné a neudělaly se vám puchýře. Sportovní ponožky by měly být vždycky z funkčního materiálu, který odvádí pot. A Jaroslav Fešar dodává: „Ponožky bych doporučoval i do klasických tenisek nebo trepek. Kotníčkové nejsou vidět, odvádějí pot a chrání nohu před mechanickým poškozením.“

Zruště papuče

Naprostá většina toho, co v obchodech objevíte pod označením „domácí obuv“, není pro nohy vždy ideální, hlavně z hlediska podpory nožní klenby a nadměrné potivosti kvůli použitým materiálům.

Nejlepším obutím na doma jsou korkové dřeváky nebo ortopedické pantofle – seženete je například ve větších lékárnách. Přijatelnou variantou na doma i na ven jsou populární Crocs. Jsou lehké, větratelné a příjemně se nosí. Ale pozor! „Pokud máte jakékoli deformace nohou nebo nestabilní kotníky, byl bych s jejich nošením opatrný. A také si buďte jistá, že v nich umíte správně reagovat na pedálech při řízení auta,“ varuje odborník.

Zázračné boty?

V poslední době se trhu objevují boty, které stačí, když si obujete a ony za vás všechno ostatní zvládnou samy – zpevní zadek, vytvarují lýtka, podpoří nožní klenbu, zbaví vás plochých nohou… Opravdu mají speciální boty takovou moc? „Takové boty já naštěstí nepotřebuji,“ směje se Jaroslav Fešar a pobaveně dodává: „Ale hned je objednejte milionům nespokojených se svým pozadím, lýtky a plochýma nohama.

Co tím chtěl odborník říci? K těmto botám přistupujte jako ke každému jinému výrobku propagovanému reklamou: se zdravým rozumem. Mnohem více než jakoukoli speciální obuví prospějete svým nohám tím, že občas budete chodit bosé: na chalupě po zahradě, na pláži, po louce, zkrátka všude. Svaly a šlachy na nohou, které jsou běžně stažené v obuvi, budou mít možnost se naplno roztáhnout, což bude mít vliv na váš postoj, držení těla a rovnováhu.

Autor článku: Jana Benešovská
Zdroj: Dieta

Komentáře

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění