Letní péče o pleť a vlasy

Léto je pro nás časem odpočinku, koupání a opalování se. Představuje ale také značnou zátěž pro naši pleť i vlasy. Jak o ně pečovat, aby i v létě byl jejich stav i vzhled co nejlepší?
Letní péče o pleť a vlasy
29.7.2010 0:00 |

Zdravé opalování


Zásady zdravého opalování znají všichni, ale neškodí si je trochu připomenout. UV záření snáší někdo lépe někdo hůře, v závislosti na svém fototypu.

Nejodolnější jedinci, kteří mají hnědé až černé vlasy a oči a snědší pleť, ztrácejí přirozenou ochranu pleti před sluncem po přibližně 30 minutách a u krému na opalovaní jim stačí OF 10.

Naopak nejcitlivější fototyp představují lidé se světlými či zrzavými vlasy, modrýma nebo zelenýma očima a množstvím pih. Takovým kůže nikdy nezhnědne a spálí se velmi snadno. Potřebují opalovací krém s velmi vysokým ochranným faktorem, tj. 20 – 35. Jste-li normální fototyp, tedy máte-li tmavě blond až světle hnědé vlasy a málo pih, sáhněte po krému s OF 12 – 20 a nezůstávejte nechránění na slunci déle než 15 – 20 minut. Obecně platí, že bychom se neměli vystavovat slunci od 10 do 15 hodin, kdy je jeho záření nejagresivnější.



Opalovací krémy a mléka se v současné době sice už vyrábějí voděvzdorné, ale jsme-li u moře nebo na koupališti, vždy je lepší se po každém koupání znovu natřít.

Na sluneční záření jsou citlivější jizvy, pihy a tetování, proto se je snažte slunci nevystavovat, pokud je to možné. Nezapomínejte také na péči po opalování- nejlepší jsou k tomu určená mléka s obsahem vitaminu E a pantenolu, jenž pomáhá hojit spálenou pokožku.

Pleť potřebuje péči a hydrataci


Péče o pokožku v létě však s sebou přináší i jiná úskalí. Dopřávejte si dostatek spánku, aby pleť mohla v klidu regenerovat. Místo dlouhého večerního vysedávání u televize se raději jděte projít, pak si uvařte meduňkový čaj, dejte si teplou sprchu a jděte dřív spát. Ráno pak budete svěží, můžete vstát dřív a místo obvyklého spěchu si v klidu vychutnat snídani. Konzumujte vyváženou stavu s množstvím čerstvého ovoce a zeleniny.

Omezte tučná jídla, sladkosti a solení. Sůl zatěžuje ledviny a zadržuje vodu v těle, nadměrné solení může přispívat k celulitidě. Stav a vzhled pleti závisí nejen na vašem životním stylu a duševní vyrovnanosti, ale ovlivňuje ho kolísání váhy, dědičnost a pravidelný přísun tekutin.

Hydratace je základem úspěchu
„Hydratace je jednou ze základních součástí celoroční péče o každý typ pleti. Vodu, kterou potřebuje k udržení své přirozené rovnováhy nedokáže sama v hlubších vrstvách tvořit, ani ji udržet na svém povrchu. Proto ji musíte pomoci - jak zevnitř, tak zvenčí,“ vysvětluje profesionální kosmetička Marie Lánová z Ústí nad Labem. Je známo, že pokožka je zásobárnou, z níž čerpají vodu další orgány a je také spojením s okolním prostředím. „Jak kůže degeneruje vlivem stárnutí a vystavování různým škodlivým vlivům, přestává produkovat dostatečné množství přirozeného tuku. Následně ztrácí schopnost udržet si vodu,“ říká dále odbornice a upozorňuje, že výsledkem dehydratace pokožky jsou vrásky, ztráta elasticity, suchost a drsný povrch: „Tento efekt může způsobit předčasné stárnutí pleti. Jelikož je kůže trvale vystavena zevním vlivům, ztráta vody se uskutečňuje neustále. Pokud vám make-up zmizí za pár hodin po aplikaci, nebo drhne, když si jej nanášíte, znamená to, že kůže pravděpodobně potřebuje více hydratace.“

Místo mastných krémů volte v létě spíše lehká hydratační séra. Jejich výhodou je, že se rychle vsakují do pokožky, proto jsou ideální i pod makeup. Na místě je používání takových přípravků, které mají schopnost na sebe vázat velké množství vody, fixovat ji uvnitř buněk nebo v mezibuněčném prostoru a zabraňovat jejímu odpařování. Běžné hydratační krémy to všechno nedokáží. Mnohem účinnější jsou biotechnologická emulze, která čtyřiadvacet hodin postupně obnovují vlhkost a brání uvolňování nadměrného množství vody z pokožky. Biotechnologický hydroregulační komplex s minerály z Mrtvého moře nezabezpečuje jen intenzivní hloubkovou hydrataci buněk, ale podporuje přirozenou tvorbu kolagenu a zlepšuje vitalitu pokožky, která se stává zářivou, svěží a dokonale vyživenou bez vrásek. Emulze je velmi příjemná, voní a rychle se vstřebává.


Pleťová maska dodá pokožce vitamíny a výživu
Jsou skvělým doplňkem v systematické péči o pleť. Máte na výběr z mnoha druhů masek, od čistících přes regenerační až po vyživující. Pleťové masky je vhodné používat jednou až dvakrát do měsíce. Záleží na vašem typu pleti. Poraďte se s kosmetičkou, která maska by právě vám v jarním období nejvíce prospěla.

Automasáž obličeje příjemně osvěží a prokrví
Před masáží pleť vyčistěte a potom zkuste masáž s pomocí poklepů, poštipů a tlakovým působením. Začněte tlakovou masáží mezi obočím u kořene nosu a linií vlasů. Pak stlačujte body vnitřního a vnějšího očního koutku, lehce promačkejte obočí. Urychlíte tím cirkulaci výživných látek a tkáním umožníte dobře vstřebávat dodávanou výživu. Oblast nosu a úst masírujte tlakem hrany palců do rýh vedle dolního okraje nosních dírek. Podobným způsobem ošetřete body podél „rýhy smíchu“, kde tlak směřuje k okrajům horní čelisti. Body, které jsou uprostřed rýhy na bradě a uprostřed horního rtu, ošetřete tak, že se držíte pod bradou rukama sevřenýma do misek a volnými prsty masírujete oblast kolem úst.

Podpořte vzhled pleti obličejovou gymnastikou
Obličejovou gymnastikou dosáhnete při pravidelném a poctivém tréninku už za pár týdnů znatelný efekt. Posílíte všechny ochablé svaly obličeje - povislá oční víčka, pokleslé koutky úst i povadlé tváře budou mnohem pevnější: „Cvičení obličejových svalů je založené na kontrakci a uvolnění, které stimuluje tkáňové buňky k produkci elastinu, “ říká Marie Lánová. „Samozřejmě je to jen další podpůrná metoda, kterou posílíte svaly a upevníte kontury obličeje. Aby byl efekt trvalejší, po nácviku byste měla obličejovou gymnastiku zařadit ke svým pravidelným každodenním rituálům a hlavně nepřestávat.“ Cviky pro obličejovou gymnastiku najdete na internetu nebo v odborných publikacích, nejlépe vám poradí vaše kosmetička. Zkuste například přehnanou mimikou vyslovit a, e, i, o, u a x. Obličej dokonale protáhnete, když vypláznete jazyk, vytřeštíte oči a zařvete bojovné „Áááá..“

Letní líčení
V létě to máme s líčením mnohem snažší. Opálená pleť je krásná sama o sobě, takže si mnohdy vystačíme pouze s leskem na rty a s řasenkou. Pokud se nodokážete vzát makeupu, volte spíše lehčí hydratační, který Vaši pleť barevně sjednotí ale nevytváří dojem masky. Výbornou službu vašemu letnímu makeupu udělá také bronzer, který zvýrazní zlatavý nádech vaší pleti a zároveň ji projasní.


Bronzer je ideální pro letní líčení. Můžete jej použít také místo tvářenky nebo očních stínů.


A co s vlasy?


Specifickou péči v létě vyžadují i vlasy. Slunce, chlorovaná voda, písek či prach jim dávají pořádně zabrat. Jsou pak suché, roztřepené a bez lesku.

Barvené vlasy jsou k poškození náchylnější; slunce a slaná či chlorovaná voda navíc škodí i barvě samotné. Proto je lepší si vlasy obarvit až s koncem léta a pokud už je obarvené máte, chraňte je před sluncem vhodnou pokrývkou hlavy. Ta je vhodná též pro osoby s řidšími vlasy, které nedostatečně chrání pokožku hlavy.

Základní péče


V létě umývejte vlasy méně často a snažte se si vlasy nefénovat. Pokud je fénování nezbytné, volte nižší teplotu foukání. Po každém umytí použijte kondicionér.


Jednou týdně vlasům dopřejte výživnou vlasovou masku či zábal. Zábal si můžete připravit i doma a to například z vaječný žloutku, rostlinného oleje a citrónové šťávou nebo mandlového oleje s heřmánkovým odvarem.

I vlasová kosmetika je v současné době k sehnání s UV filtrema sice je dražší než ta běžná, ale investice do ní se vyplatí. Jde především o šampóny, kondicionery, tužící gely (vhodné obzvlášť pro krátké vlasy) a vlasové „spršky“ – tj. kondicionery, které se po aplikaci nesmývají a které můžete použít kdykoli během dne.

Namočíte-li si vlasy ve slané či silně chlorované vodě, osprchujte si je po každém koupání. Po opalování můžete pro regenraci vlasů stejně jako pleti použít nemastný pantenolový gel.

Správná výživa
A podobně jako v případě péče o pokožy i zde platí, že vlasům pomůžeme správnou výživou. V lékárně lze zakoupit komplexní vitamínové a minerální prostředky pro zdravé vlasy, ale stačí jíst dostatečné množství ovoce a zeleniny kvůli obsahu vitamínů a stopovách prvků a občas si dopřát ořechy, jež obsahují vitamíny B a bílkoviny. Nejste-li vegetariáni, určitě vlasům taky udělají dobře bílkoviny a vitamíny z kuřecího masa a mořských ryb.


Autor: Denisa Streublová
Aktualizováno 29. července 2010

Autor článku: Denisa Streublová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Elena | 24.8.2015 14:05

Nerafinované bambucké máslo Lulalu

johhyna | 9.9.2010 21:57

vitaminy

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění