10 tipů, jak uvolnit mozek pro důležité vzpomínky

Ulevte svému mozku a on uleví vám! Přinášíme pár tipů, jak na to.
10 tipů, jak uvolnit mozek pro důležité vzpomínky
3.4.2015 17:00 |

Přestaňte myslet na to špatné!

1. ODPOUŠTĚJTE

Pokud se vám v myšlenkách vrací stará křivda, partnerova nevěra, kamarádčina zrada, vyhazov z práce, je podle odborníků nejlepší odpustit. Snížíte tím emocionální dopad situace. Jak na to? Myslete na osobu, která vám ublížila nebo na kterou máte vztek, a v mysli si opakujte: „Odpouštím ti.“

2. MLUVTE O TOM

V Řecku se traduje, že kdysi matky námořníků, kteří se nevrátili z moře, celé dny chodily po pobřeží a i neznámým lidem vyprávěly o svém neštěstí. Proč to dělaly? Sdílené hoře lze snáz unést. A platí to i dnes. Pokud se vám něco tragického nebo nepříjemného stane, mluvte o tom. Pomůže to vyvést zničující okamžiky z vaší mysli. Odborníci navíc radí vypovídat se, co nejdříve to jde.

3. MEDITUJTE

Dokonce jen několikaminutová meditace může mozku pomoci oddělit vzpomínku od těch emocí, které ji udržují zarytou ve vaší hlavě, tvrdí odborníci. Když stará rána vyplave na povrch, zkuste některou z meditačních technik.

4. ZMĚŇTE ÚHEL POHLEDU

Pokud vám letos kamarádi nepopřáli k svátku, nepropadejte sebelítosti. Nejspíš se nejedná o projev skupinového odporu, ale o pouhou zaneprázdněnost. Přjmeme-li fakt, že se svět netočí kolem nás, můžeme předejít mnoha špatným pocitům.

5. PLÁNUJTE

Váš nejbližší člověk se na vás nespravedlivě obořil a vás to užírá? Přestaňte se litovat a buďte aktivní. Naplánujte si jakoukoli aktivitu, která vás bude těšit. Nejen, že budete mít radost z příjemně stráveného času, ale odborníci navíc tvrdí, že tímto způsobem můžeme zredukovat emoce spjaté se špatnou vzpomínkou a tím snížit šanci na její zafixování.

Zachovejte si důležité informace!

1. POSTAVTE SI PALÁC

Také patříte mezi lidi, kteří věčně ztrácí přehled o svém mobilu, brýlích, klíčích nebo diáři? Až tyto věci budete příště odkládat, představte si budovu a v ní sami sebe, jak předměty kladete na určité místo. Když pak přijde čas je najít, navštivte v mysli onu imaginární budovu a uvidíte, že místa s vašimi věcmi se vám najednou automaticky vybaví.

2. TRÉNUJTE

Pokud si chcete zlepšit paměť na jména, můžete si zkusit zapamatovat tři jména denně, třeba lidí, s nimiž jste se setkali. A aby vám to šlo líp, přidejte kontext – například Jana z Vinohrad, Petr ze Smíchova…

3. BUĎTE SPOLEČENŠTÍ

Výzkumy dokazují, že pocit samoty může vést k produkci stresových hormonů, které nepříznivě ovlivňují proces tvoření vzpomínek. Naplánujte si dámskou jízdu či večeři s přáteli. Vždy byste také měli mít možnost někomu zavolat.

4. PROCVIČTE SE

Stres a deprese mohou zmenšit hippocampus. Jeho zmenšení o jedno až dvě procenta pak může ovlivnit, zda si budete pamatovat třeba to, kde jste zaparkovali. Nicméně za určitých okolností lze tuto část mozku opět zvětšit. Například aerobní cvičení dvakrát týdně může zvětšit hippocampus až o dvě procenta.

5. ZAPIŠTE SI TO

Není ostuda zapisovat si běžné informace, jako jsou časy schůzek nebo on-line hesla. Data budete mít vždy po ruce a nemusíte je lovit v paměti. Pomůže vám to uvolnit mozek pro důležitější informace.


Článek vyšel v časopise Moje psychologie.

Autor článku: Zdena Líkařová
Zdroj: časopis Moje Psychologie

Komentáře

Klára | 15.5.2015 09:31

GinkgoMax

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění