4 nejčastější mýty, které kolují o kávě aneb co možná nevíte o kofeinu

Možná jste i vy slyšeli o kávě spoustu negativních věcí. Třeba, že škodí zdraví nebo není vhodná při hubnutí. Co z toho je mýtus a co pravda? Čtyři nejčastější mýty o kávě nám objasnil Luboš Martínek, šéfbarista sítě kaváren CrossCafe.
4 nejčastější mýty, které kolují o kávě aneb co možná nevíte o kofeinu
26.8.2013 20:00 |

Mýtus 1: Káva škodí zdraví

Účinnost kávy na lidské zdraví není zcela jednoznačná. Na jedné straně káva podporuje činnost mozku, zvyšuje pozornost i vaše paměťové schopnosti, pomáhá odstranit únavu i zlepšit náladu a také omezit riziko srdečně-cévních chorob nebo vzniku některých typů cukrovky. Na straně druhé nadměrná konzumace způsobuje podrážděnost nebo zvýšenou srdeční činnost.
Základem je tedy, stejně jako u jiných „povzbuzovadel“ konzumace v rozumném množství, to znamená maximálně 4 šálky denně.

Mýtus 2: Snažíte se zhubnout? Potom na kávu zapomeňte!

Ačkoli vám bude spousta lidí tvrdit, že pokud se snažíte zhubnout pak kávu pít nesmíte. Káva sama o sobě však nemá na snižování váhy vliv. „Samozřejmě je nutné používat zdravý rozum a přemýšlet, na jaký způsob budete kávu pít. Espresso s mlékem a jednou kostkou cukru by nemělo vaší linii nijak uškodit, stejně jako občasný sladký dezert, z něhož není třeba dělat žádné tabu. Nadměrný počet šálků se šlehačkou nebo smetanou, k tomu pravidelně tři a více kostek cukru, může váš hubnoucí program naopak trochu sabotovat,“ říká Luboš Martínek

Mýtus 3: Malé silné espresso obsahuje hodně kofeinu

Klasické espresso se obvykle připravuje z všeobecně kvalitnější Arabiky, která obsahuje zhruba poloviční množství kofeinu než běžně rozšířená Robusta. Navíc čas, kdy horká voda prochází kávou, je kratší a tím se do espressa dostává vůbec nejméně nežádoucích látek ze všech kávových nápojů. Chci-li kávu s nižším obsahem kofeinu, pak klasické malé espresso je správná volba.

Mýtus 4: Káva zvyšuje krevní tlak

Obecně se traduje, že pití kávy zvyšuje krevní tlak. Pokud však kávu nepijete v nadměrném množství - tedy více než čtyři šálky denně a netrpíte současně nějakými zdravotními obtížemi, které konzumaci kofeinu vylučují, tato dávka nijak riziková není.

Přechodně může káva mírně zvýšit krevní tlak těm, kdo nejsou na kofein zvyklí. U lidí, kteří pijí kávu pravidelně si ovšem organismus na kofein zvykne a krevní tlak se vrací k původním hodnotám.

Autor článku: MK
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Serzh | 21.6.2016 20:44

Re: káva

Nikla | 12.12.2013 11:54

káva

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění