Abeceda hubnutí: Ř jako řeznictví

Přiznám se na rovinu – u písmenka Ř jsem váhala mezi řeznictvím a římským hrncem. Nakonec jsem zvolila obojí – nejprve společně maso nakoupíme a na konci jej upečeme v římském hrnci. Zaryté vegetariány dnešní díl Abecedy hubnutí pravděpodobně příliš neosloví, ale my ostatní si zcela jistě pochutnáme. Vždyť v hlavní roli se dnes ocitlo maso.
Abeceda hubnutí: Ř jako řeznictví
9.9.2011 16:00 |

Jíst či nejíst, to je oč tu běží…

Rozhodně jíst! Pokud jste se do držení diety vrhly tak říkajíc „po hlavě“, mohlo se vám snadno stát, že jste na maso zanevřeli. A to je škoda – maso vám totiž při cestě za vysněnou postavou může znatelně pomoci.

Co víme o mase? Že neobsahuje žádné cukry (marně byste proto hledali glykemický index hovězího steaku). To je dobrá zpráva – jeho konzumace nás zasytí, aniž bychom brzy vyhládli. Obsahuje velké množství bílkovin – další dobrá zpráva. Bílkoviny jsou v redukční dietě důležité – dokáží dobře nasytit a zabraňují redukci svalové hmoty.

Tou špatnou zprávou je, že maso je bohužel také významným zdrojem příčiny tloustnutí – tuků. Co s tím?

Maso ano, tuk ne!

Není maso jako maso…dokonce není vepřové jako vepřové. Pokud milujete vepřovou pečeni, pak si ji připravte raději z kratšího žebra (pečeného vcelku) než z krkovičky. Můžete tak ušetřit hodně tuku. Počítejte s tím, že libové maso má vždy o trochu „sušší“ chuť než jeho šťavnatý bratříček. To je prostě neoddiskutovatelný fakt, a pokud chcete zhubnout, pak vám nezbude než se s ním smířit. Pomoci vám může správné koření a vhodný druh úpravy (kupříkladu pečení v římském hrnci). Na prošpikovávání srnčího hřbetu něčím tučným jednou pro vždy zapomeňte.

Pokud vaříte či pečete kuře, odstraňte kůži. V kůži drůbeže je totiž soustředěna většina tuku. Přiznávám bez mučení, že já kuře stáhnu z kůže, pouze pokud jej vařím, u pečení mi to přijde dostatečně neestetické, navíc obvykle se v mém okolí najde někdo, kdo nedrží dietu, pečenou kůži miluje a sní ji mile rád za mě. Pokud vám při pohledu na křupavou kůrčičku krvácí srdce, stačí si vzpomenout, že každý gram viditelného tuku, který odstraníte, se s jistotou nedostane do vašich tukových polštářků.

Když maso, tak bez tuku... Když maso, tak bez tuku...

Není maso jako maso

Obecně se ví, že kuřecí maso je považováno za nejlepší dietní maso. Není nutné se omezit pouze na něj – to by byla nuda.

Vhodné druhy masa a uzenin:

- kuřecí a krůtí maso bez kůže
- libové telecí, hovězí a vepřové maso
- králík
- zvěřina
- divoká pernatá užitková zvěř bez kůže
- libová šunka
- debrecínka
- játrové paštiky s nízkým obsahem tuku

Na co je třeba nechat si zajít chuť

- husa
- kachna
- kuřecí a krůtí maso s kůží
- tučné maso
- slanina
- játrová paštika
- smažené obalované maso
- tučné druhy uzenin

Kuře a la vepřo knedlo zelo

Nyní onen slibovaný recept na vaření v římském hrnci. Pokud jste se těšili na podrobnosti o tomto unikátním kousku nádobí z neglazované hlíny, pak vás zklamu. Na podrobné rozepisování funkčnosti, historie či způsobu využití zde nemáme prostor. Základní informace o tom, jak péct v římském hrnci, vám poskytne článek Římský hrnec – vaříme s vitamíny.

A teď k samotnému vaření. Začněme přílohou – tu neokecáme. Nevím, jestli existuje něco jako dietní knedlík, dost o tom pochybuju. Pokud některá z vás, čtenářek (čtenáře nevyjímaje) má nějaký recept na dobrý dietní knedlík, můžete se o něj podělit v diskuzi. U nás doma se knedlíky vždy kupovaly a já se omezím na konstatování, že bramborový knedlík je o fous zdravější než houskový (tedy pokud lze v této souvislosti vůbec hovořit o zdraví).

Základem tohoto receptu je pečení v římském hrnci. Postup je natolik jednoduchý, že jej zvládne i malé dítě. Posuďte sami:
- Na dno římského hrnce vyklopíme sklenici sterilovaného zelí. Nálev můžeme z části slít, aby nám kuře příliš neplavalo.
- Kuře osolíme, okmínujeme a položíme do římského hrnce na zelí. Hrnec přiklopíme a dáme péct. Během pečení není nutné kuře podlévat ani kontrolovat, kuře se upeče samo. Dobrou chuť.

Příští téma známe všichni, čeká nás totiž S jako selhání. Jak znovu vstávat a pokračovat v cestě vám poradíme v dalším díle Abecedy hubnutí.

Všechny díly Abecedy hubnutí naleznete ZDE

Poslední články autora

Abeceda hubnutí: R jako rozhovor o anorexii a bulimii

Abeceda hubnutí: Q jako quinoa aneb kuchyňské experimenty

Abeceda hubnutí: P jako pohyb

Abeceda hubnutí: O jako operativní léčba obezity

Zobrazit všechny články autora

SLEVÍN.CZ - KAŽDÝ DEN NOVÉ SLEVY NA JEDNOM MÍSTĚ!

Autor článku: Lucie Černohorská
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění