Abeceda hubnutí: Ť jako ťapy ťap aneb hubneme chůzí

Většina z nás se naučila chodit někdy v mezi 9. a 17. měsícem svého života. Od té doby je to pro nás jeden z nejpřirozenějších pohybů. Nebo není?
Abeceda hubnutí: Ť jako ťapy ťap aneb hubneme chůzí
17.10.2011 8:00 |

Přiznejme si to na rovinu – poněkud jsme zapomněli na to, že se dá chodit. Morgan Spurlock ve svém dokumentu SuperSizeMe tvrdí, že průměrný Američan denně neudělá více než 5000 kroků. Nemám důvod mu nevěřit. A co hůř, nemám důvod si myslet že Češi ujdou výrazně víc.

Pouhým chozením nezhubneš! Nebo že by přeci jen ano?

Jistě, existují mnohem, mnohem účinnější způsoby hubnutí než je obyčejná chůze – kupříkladu aerobik, aquaaerobik, zumba či vytrvalostní běh. Ale i tento relativně umírněný pohyb je naší kondici velmi prospěšný. A ba co víc, i pouhou chůzí se dá zhubnout!
Vědci z Massachusetské univerzity v rámci výzkumu požádali 84 obézních jedinců, aby ušli 1,6 kilometru „svižnou, leč pohodlnou chůzí.“

Testy prokázali, že když účastníci zvolili vlastní svižné tempo, u všech se srdeční aktivita zvýšila minimálně na 55 procent maximální tepové frekvence, tedy do aerobního režimu. Profesor Kyle McInnis komentuje výsledky výzkumu následovně: „Testy ukázaly, že když účastníci zvolili vlastní svižné tempo, jejich srdeční aktivita stoupla na úroveň, jež je bezpečná, ale zároveň posiluje a zlepšuje kardiovaskulární systém.“

Do práce pěšky? A proč ne!

Rozhodla jsem se, že budu chodit do práce pěšky. Mám to pouhé tři zastávky MHD, to není zas tak daleko. Navíc poměrně příjemnou cestou okolo staré zástavby a přes několik městských parků. Toto odhodlání jsem se rozhodla popořit nekoupením si „šalinkarty“.

Což o to, začátkem měsíce to byly příjemné procházky. Venku příjemných 24 °C, babí léto jak má být, sluníčko svítí, nebe jako vymetené. Jenže co naplat, říjen je říjen a podzim je podzim. A tak když už několikátý den po sobě venku prší, říkám si, jestli si pro onu „předplatní jízdenku MHD“ (jak zní oficiální název „šalinkarty“) přeci jen časem nezajdu.

Nicméně zatím odolávám. Zjišťuju, že ačkoliv musím vstávat o něco dřív, ranní necelá půlhodinka rychlé chůze mě vždycky správně nastartuje a pěší cesta domů je poměrně příjemný relax po celodenním pracovním shonu.

Chcete chodit pravidelně? Pořiďte si psa!

Pamatuju si, že když jsem byla dítko střední školou povinné, naše rodina se rozhodla, že si pořídí hlídacího psa. Je pravda, že naše dalmatinka toho moc nenahlídala, ale zato celou rodinu donutila chodit na pravidelné procházky někdy i několikrát denně. Naší Arnie bylo – tedy alespoň dokud nevyrostla ze svých štěněcích manýrů – zcela jedno, jestli venku lije nebo ne, hlavně když se může pořádně proběhnout. (Není divu, o dalmatinech se praví, že v dobách dávno minulých byli tito psi zvyklí běhat i desítky kilometrů za kočáry. )

Dodnes si vzpomínám, že jsem každé ráno o půl sedmé vyrazila do lesa, abych v sedm byla zase zpátky a o čtvrt na osm mohla vyrazit do školy. A jelikož jsem holka z města, jít do lesa neznamenalo vystrčit nos za barák. Pravda, měli jsme výhodu, kraj lesa byl relativně blízko, ale i tak to znamenalo deset minut ostré chůze do relativně prudkého kopce. Tehdy mi tahle trasa připadala normální. Dnes, když přijedu na návštěvu k rodičům a chci si projít tutéž trasu, mám pocit, že mé plíce zůstávají daleko pod kopcem. Inu, už lenivím…

Prší? Chodit se dá i v tělocvičně

Ať se nám to líbí nebo ne, léto už je definitivně za námi a chladných a nevlídných dnů bude čím dál víc. Pokud se vám nechce chodit po venku v nečase, zkuste program, který nese zkratku H.E.A.T.

Za tajemnými čtyřmi písmeny se skrývá High Energy Aerobic Training, což volně přeloženo znamená „Aerobní cvičení s vysokým energetickým výdejem“. Během lekce vám bude společnost dělat speciální běžící pás Maxerrunner a můžete si být jisti, že se důkladně zapojíte. Koneckonců, co já vám budu povídat, raději předám slovo známé instruktorce Hance Kynychové: „H.E.A.T.

Program je naprosto bezpečné cvičení, díky němuž dosáhnete svého osobního cíle. Cvičení zvládnou lidé všech věkových kategorií bez rozdílu pohlaví nebo kondice. Když mi ženy s obavou říkají, že tempo nevydrží, protože nemají kondičku, vždycky s úsměvem odpovídám, že právě o tom je H.E.A.T., jet si podle svého a kondičku si zlepšovat.“ Tak co, zkusíte to?

Autor článku: Lucie Černohorská
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění