Běhátko jako alternativa při špatném počasí

V zimě musí běžci řešit, jak se vypořádat s častou nepřízní počasí.
Běhátko jako alternativa při špatném počasí
23.1.2007 0:00 |

Známe sice rčení „neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení“, riziko zranění či nachlazení je však v zimě objektivně vyšší, a to i s nesmeky na botách! Jednou z alternativ je trénink na běžeckém trenažéru, neboli česky běhátku.
I když někteří movitější sportovci mají možná běžecký trenažér doma, většina běžců využije nabídky některého z fitness klubů. Jejich nabídka je ovšem z pohledu nás běžců dosti rozdílná, neboť jedno až dvě předpotopní běhátka, na které se navíc stojí fronta, nejsou pro seriózní trénink využitelná.
A protože trocha teorie nikomu neuškodí, shrňme si nejdříve pro a proti běžeckých trenažérů, aby i ti, kteří běhátka ještě neokusili, věděli, co je čeká. Takže nejprve uvedu hlavní výhody:

Nezávislost na počasí
Ať už je venku pod nulou a všechny cesty jsou pod sněhem či namrzlé, nebo je naopak strašné vedro, v klimatizovaném fitness klubu Vám na běhátku nebezpečí nachladnutí, zlomení nohy nebo naopak přehřátí v zásadě nehrozí. A to nemluvím o kvalitě ovzduší, která je při inverzích ve městech nebo při oblíbeném topení uhlím na vesnicích jednoznačně lepší uvnitř.

Přesné měření rychlosti a uběhnuté vzdálenosti
I zejména zkušenější běžci nejraději běhají „pocitově“, pro mnoho z nás je pro plánování tréninku i zpětnou vazbu důležité mít přesný přehled o tom, jak rychle běžíme a kolik jsme toho uběhli. Různé GPS přístroje sice v tomto směru nabízejí určité východisko, ne vždy jsou však nejpřesnější. Zejména aktuální měření rychlosti je třeba brát s velkou rezervou. Přesné měření rychlosti a vzdálenosti je též s velkou výhodou pro rychlostní a intervalový trénink.

Naučení se rovnoměrnému tempu
Opakované dlouhé běhy na běžeckém trenažéru pomáhají zafixovat si rovnoměrné tempo. Běžec je pak schopen rovnoměrné tempo udržovat i za zdmi fitness klubu. Nastavení konstantní rychlosti pásu dále zamezuje podvědomému zpomalování při únavě nebo naopak zbytečně rychlému běhu při tréninku obecné běžecké vytrvalosti.

Simulace běhů do vrchu
Ne každý běžec ve svém okolí najde vhodné vrchy pro tento trénink běžecké síly. Běžecké trenažéry umožňují nastavit sklon pásu až na 15%, což už je hodně strmý kopec. Navíc běhátko eliminuje nutnost seběhů, které většina běžců zrovna nemiluje.

Prevence zranění
Všechny kvalitní běžecké trenažéry obsahují tlumící rámy, které zmírňují negativní důsledky opakovaných dopadů plné váhy těla na došlapující nohu a s tím souvisejících otřesů. Proto běhátko představuje rozumnou alternativu nejenom pro rehabilitující běžce, ale pro všechny, kteří nemají možnost běhat v lese nebo na jiném měkkém venkovním povrchu.

Výše uvedený seznam výhod však samozřejmě neznamená, že by nyní měli všichni „přesedlat“ na běžecké trenažéry a nutně na nich trénovat po celý rok. I běhátka totiž mají své nevýhody, které bych (aby to bylo spravedlivé) také shrnul:

Absence protivětru
Při běhu na trenažéru (podobně jako u jízdy na ortopedu) setrváváme prakticky na stejném místě, takže nemusíme překonávat žádný protivítr. To nám na jedné straně běh do určité míry ulehčuje, což zkresluje úsudek o vlastních schopnostech. Na druhé straně se ovšem běžec více potí, neboť nedochází k takovému ochlazování povrchu těla proudem vzduchu.

Lehce odlišná biomechanika pohybu
U „klasického“ běhu je podložka nehybná a běžec se pohybuje kupředu. Pás běžeckého trenažéru se naopak pohybuje dozadu a běžec i přes svůj dopředný pohyb setrvává na místě. To může mít určitý vliv na biomechaniku pohybu na běhátku (např. delší oporová fáze, menší předklon běžce). Pokud však člověk neběhá pouze na trenažéru, nemělo by to mít na nikoho pro účely tréninku žádný zhoubný vliv.

Psychologické aspekty
Některým lidem může působit problémy, že se namísto neustále se měnící krajiny vidí před sebou stále totéž nebo že se neustále nacházejí v jedné místnosti. Jiní mohou zažívat pocity nudy nebo se trápit myšlenkami o tom, zda trénink na běhátku má opravdu stejnou hodnotu jako „klasika“ na venkovní trati.

Dostupnost
Zatímco běhat se dá téměř všude, běžecký trenažér naleznete pouze ve fitness klubu nebo jiném podobném zařízení. Lze si jej samozřejmě i zakoupit, avšak na kvalitní běžecký trenažér (jiný podle mého názoru nemá smysl kupovat) si připravte minimálně 45 až 50 tisíc korun.

Uvedeno ve spolupráci se serverem Běhej.com, www.behej.com

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění