Bílé, červené a kysané zelí

Chcete držet dietu, ale nechcete se trápit hlady? Zelí vás zasytí, ale přitom 100 g obsahuje pouhých 22 kcal. A co teprve jeho ohromné účinky na naše zdraví.
Bílé, červené a kysané zelí
25.1.2006 0:00 |

Bílé zelí
Bílé zelí se vyvinulo v Evropě z planých druhů poblíž Středomoří. Existuje mnoho odrůd, které se pěstují ve všech světadílech. Obsahuje mnoho vody a vlákniny, takže dokáže organismus zasytit, aniž by přijal mnoho energie. 100 g zelí totiž obsahuje pouhých 22 kcal, takže je to vhodná zelenina pro všechny, kdo chtějí držet dietu. Má také mnoho kyseliny listové důležité pro lidi ve stresu, dále vitamin C, vitaminy B12, mangan -důležitý pro sexuální aktivitu, selen, který podporuje imunitní systém a důležitý stopový prvek zinek. Obsahuje také antibakteriální fytoncidy a protisklerotický inositol. Čerstvé zelí může u některých osob vyvolávat nadýmání.

Účinky na organismus:
- posiluje imunitu
- zvyšuje odolnost proti stresu
- pomáhá při hubnutí
- podporuje krvetvorbu
- zvyšuje výkonnost
- posiluje soustředění
- aktivuje metabolismus sacharidů
- podporuje růst buněk

Červené zelí
Má podobné složení jako bílé zelí, má však vyšší biologickou hodnotu. Má o něco méně vlákniny, ale vyšší obsah sacharidů, vitaminu C, provitaminu A a dvojnásobek železa. Jídlo z červeného zelí má také výraznější chuť. Množství selenu snižuje krevní tlak a zásobuje svaly kyslíkem. Odstraňuje z těla těžké kovy a chrání brzlík, což je důležitý orgán imunitního systému.

Účinky na organismus:
- urychluje průchod potravy střevy
- posiluje imunitu
- odstraňuje zácpu
- podporuje odtučňovací kúru
- podporuje střevní flóru
- zvyšuje energii v buňkách
- povzbuzuje mozek

Kysané zelí
Chuť kysanému zelí dává bakteriální kvašení. Užitečné mikroorganismy, které obsahuje, prospívají bakteriím ve střevech, čímž zlepšuje zažívání a vstřebávání živin. Fermentací vzniká v zelí kobalamin (vitamin B12), který se nenachází v rostlinné stravě běžně. Mimořádná bohatost vitaminu B 12 způsobuje duševní svěžest, odbourává stres, aktivuje mozkovou a nervovou soustavu, obnovuje buňky a je důležitý pro kosti a svaly. Má i mnoho pyridoxinu, niacinu, kyseliny pantotenové, vitaminu C, draslíku, železa, hořčíku a zinku.

Účinky na organismus:

- omlazuje buňky
- posiluje srdeční sval
- obnovuje vazivové tkáně
- snižuje cholesterol
- podporuje tvorbu červených krvinek
- aktivuje metabolismus mozkových a nervových buněk

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění