Bulgur – zdravá a dietní pochoutka

Zajímáte se o to, jak obohatit váš jídelníček. Chcete, aby byl pestřejší, chutnější a při tom zdravý a lehký? Zkuste do něj zařadit bulgur, který všechny zmíněné požadavky splňuje na sto procent. My vám přinášíme pár receptů a tipů na jeho úpravu.
Bulgur – zdravá a dietní pochoutka
31.1.2011 0:00 |

Bulgur je vlastně předvařená a nalámaná celozrnná pšenice. Vyrábí se z tvrdé pšenice tak, že se zrno umyje, uvaří, usuší a rozdrtí na menší kousky. Tím, že se zrno namočí, vzniknout v něm enzymy a dojde k částečné přeměně škrobů na jednoduché cukry. Díky tomu je bulgur stravitelnější a zrno biologicky aktivní.

Bulgur má příjemnou oříškovou chuť a vůni po obilí. Jeho příjemné chuťové vlastnosti však nejsou ani zdaleka jediným pozitivem. Hlavní devízou bulguru jsou jeho výživové hodnoty. Bulgur má vysokou nutriční hodnotu, obsahuje řadu vitamínů a minerálů. Dále pak jsou v něm obsaženy bílkoviny, sacharidy a vláknina. Další jeho velmi vítaným aspektem je takřka zanedbatelné množství tuku.



Bulgur je v kuchyni oblíbenou ingrediencí nejenom pro svou výbornou chuť, ale zejména díky tomu, že se snadno a rychle tepelně upravuje a má mnohostranné využití. Bulgur se dá připravit několika způsoby. Je možné jej vařit, buď 12 minut, nebo 5 a nechat pod pokličkou dojít. Lze jej ale třeba pouze namočit a nechat nabobtnat, tím si uchová veškeré cenné látky. Bulgur ocení nejen vegetariáni, vyznavači zdravé stravy a lidé hlídající si linii. Dá se použít do masitých i zeleninových jídel, do salátů, jako nádivka, místo rýže či do karbanátků, zkrátka takřka všude kam vás napadne.

Recepty:

Salát Taboulleh
Ingredience:
2 svazky petrželky, 1 lžíce máty, 2 hrnky namočeného bulguru, 8 rajčat, 1 cibule , 3 lžíce olivového oleje, 2 lžíce citronové šťávy, sůl, pepř
Postup: Petrželku a mátu nakrájíme na drobné kousky, rajčata a cibuli na kostičky. Dáme do mísy společně s bulgurem, který jsme před tím hodinu namáčeli. Dochutíme citronovou šťávou, olivovým olejem, solí, pepřem. Servírujeme na hlávkovém salátu.

Bulgur pilaf
Suroviny
: 1 větší cibule, 2 mrkve, 1 červená nebo zelená paprika, olivový olej, 150 g bulguru, 400 ml vody nebo vývaru, čerstvá petrželka, čerstvá nebo sušená bazalka, čerstvá nebo sušená máta, sůl a pepř

Postup : Najemno nakrájenou cibuli osmažíme na oleji společně s nakrájenou mrkví a paprikou. Po změknutí zeleniny přidáme bulgur a krátce ho osmahneme. Přidáme zbytek ingrediencí a přivedeme k varu. Na mírném ohni vaříme ještě dalších 20 minut, dokud směs nezhoustne. Pilaf můžeme podávat samotný nebo jako přílohu k masu.

Zapečené tofu se salátem z bulguru
Ingredience:

200 ml zeleninového vývaru, 100 g bulguru, 2 cibule, 2 stroužky česneku, 2 lžíce citronové šťávy, sůl, bílý pepř, špetka cukru, 4 lžíce olivového oleje, 1 svazek hladké petrželky, 2 rajčata, 500 g špenátu, 200 g tofu, 40 g strouhaného sýra, pečicí papír

Postup: Bulgur uvaříme v zeleninovém vývaru (přibližně 5 minut) a necháme jej vychladnout. Cibuli i česnek nadrobno nasekáme. Smícháme polovinu česneku, citronovou šťávu, sůl, pepř, cukr a 2 lžíce oleje. Petrželku najemno nesekáme a rajčata nakrájíme na kostičky. Oboje smícháme se zálivkou a nakonec přidáme bulgur. Rozehřejeme další 2 lžíce oleje a orestujeme na něm cibuli a zbylý česnek. Přidáme špenát a podusíme. Tofu nakrájíme na plátky, které rozložíme na pečicí papír. Na tofu dáme špenát a posypeme sýrem. Zapékáme asi 15 minut v předehřáté troubě při střední teplotě. Podáváme s bulgurovým salátem.

31. ledna 2011
Autor: Vendula Kochanová

Autor článku: Vendula Kochanová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění