Celiakie pod lupou

Umíte si představit svůj život bez klasického chleba, těstovin, cukrovinek či piva?
Celiakie pod lupou
22.10.2008 0:00 |

Nebezpečná nesnášenlivost lepku
Bohužel jsou mezi námi lidé, kteří se některých potravin a lahůdek musí do konce svého života vzdát. Mají totiž autoimunní, geneticky podmíněné onemocnění, zvané celiakie, jehož podstatou je vrozená, nevyléčitelná nesnášenlivost lepku. Lepek je jiný název pro tzv. gluten, což je směs bílkovin, obsažených v některých obilovinách. K nejproblematičtějším proteinům patří glutein a gliadin, které jsou obsažené v pšenici, secalin přítomný v žitě, hordein z ječmene a ovesný avenin.
 
U člověka, postiženého nesnášenlivostí lepku, dojde při požití potravin z výše zmíněných obilovin k výrazné imunitní reakci, kdy tělo začne produkovat protilátky proti buňkám tenkého střeva. Tím dojde k narušení vnitřní sliznice střeva a neschopnosti správného trávení a vstřebávání živin.

Nemoc zvaná celiakie si nevybírá


Vše to začíná docela nevinně, když se dostaví potíže, s jakými se běžně setkáváme při stresu, dietních chybách nebo při střevních infekcích. Průjmy či zácpa, plynatost, bolesti břicha, dále se přidávají bolestí kostí, svalů, anémie. U dětí bývají pozorovány problémy s růstem, vývojem či roztěkaností. Další příznaky celiakie jsou pak spojené se špatným vstřebáváním ostatních živin v důsledku nefunkčnosti tenkého střeva. Jedná se o onemocnění, které může vypuknout v jakémkoliv věku, jak ale celiakii diagnostikovat?

K základnímu kroku určení celiakie patří enterbiopsie střeva, kdy se za pomoci zvláštní sondy odebere a vyšetří vzorek postižené tkáně, a samozřejmě rozbor krve, kde se reakce na lepek může projevit v imunologických testech.

Doživotní bezlepková dieta


Celiakie je nemoc prozatím neléčitelná a jedinou možností, jak se jí úspěšně postavit je důsledné dodržování bezlepkové diety. Jinak řečeno, je potřeba se ve stravě vyhýbat potravinám, které obsahují i sebemenší množství pšenice, žita, ječmene, ovsa a všech produktů z těchto poživatin připravovaných. Naopak, vhodnými potravinami pro celiaka jsou brambory, kukuřice, sója, proso, rýže, pohanka, luštěniny, maso a samozřejmě ovoce a zelenina. Lidské tělo na bezlepkovou dietu většinou zareaguje velmi pozitivně a problémy rychle ustupují. Zpočátku je také vhodné vynechat mléko a těžká či smažená jídla, aby došlo k regeneraci sliznice postiženého střeva.

Jelikož se nejedná o potravinovou alergii, která by mohla časem odeznít, ale o celoživotní nesnášenlivost, je potřeba dietu přísně dodržovat celou dobu, neboť i sebemenší množství lepku může po zklidnění opět vyvolat akutní stádium onemocnění. K bezlepkové dietě proto patří důkladné studium potravinových etiket, jestli se v tom či onom výrobku nějaký skrytý lepek nenachází. Může být totiž schován také pod některých z takzvaných „éček“.

Při dodržování bezlepkové diety není naštěstí organismus ochuzen o žádnou z látek, které jsou potřebné pro jeho existenci. Nežádoucí obilné bílkoviny, respektive peptidy, které vznikají jejich štěpením, mají totiž v porovnání s živočišnými proteiny nižší obsah esenciálních aminokyselin a nejsou proto ve výživě tak důležité.

Život celiaka v naší společnosti


Podle odhadů trpí celiakií přibližně 5 lidí z tisíce, avšak pouze jeden z nich o své nemoci skutečně ví. Při posledním průzkumu, provedeného ve vybraných zemích Evropské unie na přelomu tisíciletí, trpí v naší republice celiakií 40 – 50 tisíc osob, avšak sledována je přibližně jen desetina z nich.

Se stále častějším výskytem této nemoci už bývají pro celiaky připravované zvláštní potraviny, označené symbolem přeškrtnutého pšeničného klasu. Jejich cena se však v porovnání s běžným pečivem či moukou pohybuje i o několik desítek korun výše. Například kilogram bezlepkové mouky se pohybuje kolem 60 Kč, balíček špaget stojí kolem 70 Kč a 400g bezlepkový chléb koupíte od 70 korun českých.

Další informace o celiakii můžete najít také pod jinými názvy této nemoci, jakými jsou např. celiakální sprue, gluten senzitivní enteropatie či glutenová enteropatie.

Autor: Mirka Bittová

Autor článku: Mirka Bittová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění