Cestování letadlem: jak se vyhnout potížím

S rozmachem cestování vzrůstá počet osob, které využívají leteckou dopravu a tento typ cestování sebou nese i zvýšenou náročnost jak na dýchací cesty, tak na organismus obecně. Jak se tedy nac cestu připravit?
Cestování letadlem: jak se vyhnout potížím
23.4.2009 0:00 |

Dýchací cesta je u člověka rozdělena na horní a dolní dýchací cesty. Horní dýchací cesta je tvořena nosními dutinami a jejím úkolem je čistit a ohřívat vdechovaný vzduch. Dolní dýchací cesta začíná od hlasivkové štěrbiny, přes průdušnici a průdušky a jejím úkolem je přivést vdechovaný vzduch na sliznici plicních sklípků, kde dojde k výměně dýchacích plynů – do těla se dostává kyslík a tělo vydává kysličník uhličitý.

Dýchací systém je neustále otevřený a činný, jak vyplývá z jeho funkce. V rozvinuté civilizaci je dýchací cesta zatížena nejen znečištěním ovzduší, ale i paradoxně změnami, které souvisí s čištěním vzduchu a jeho tepelnou úpravou. Týká se to nejen běžných činností doma či v zaměstnání, ale i cestování.

Organismus na cestách


S rozmachem cestování vzrůstá počet osob, které využívají leteckou dopravu a tento typ cestování sebou nese i zvýšenou náročnost jak na dýchací cesty, tak na rozvoj trombózy. Klima v letadle je podstatně jiné, než na jaké jsme zvyklí v běžném životě. V letadle je vzduch silně upravován jak tepelně, tak i vlhkostně. Zvláště při dálkových mnohahodinových letech je patrné zatížení dýchacího systému nízkou vlhkostí (vzduch v prostoru letadla je klimatizován, tedy je suchý) a změnami teploty. Minimální vlhkost vdechovaného vzduchu silně negativně působí na sliznice a každý z nás asi zažil pocit sucha a plného nosu po dlouhé cestě letadlem.

Jak ulevit dýchání


Další šok zažívá dýchací systém člověka po příletu do tropických či subtropických krajin, kdy se ocitáme v prostředí nadměrné, pro nás nezvyklé, vlhkosti vzduchu. Celodenní pobyt v tomto vlhkém prostředí a následná noc v klimatizovaném pokoji (opět suchý vzduch!!) může způsobit potíže rázu přechodné rýmy, zasychání sekretu, kýchání a nadměrné sekrece z nosu.
 
I v těchto případech je vhodné u citlivých osob a alergiků používat preventivně nosní spreje s upravenou mořskou vodou, které lze během dlouhého letu a po návratu domů používat. Sliznice tak dostává účinnou podporu pro svoji samočisticí schopnost a je méně náchylná k vzniku případné infekce. Nosní spreje typu Physiomer pomohou překonat nepříznivé vlivy změn vdechovaného vzduchu celé rodině, neboť jsou k dostání ve variantě pro děti od 2 týdnů.

Pozor na trombózy

V letadlech bývá limitovaná možnost protažení dolních končetin, čímž je omezeno zapojení svalové pumpy a právě tento stav je většinou příčinou propuknutí trombózy. Trombóza sama o sobě život neohrožuje, nebezpečný je však okamžik, kdy vystupujete z letadla.

Tehdy totiž hrozí největší riziko utržení trombu a následná plicní embolie s možným následkem smrti. Pokud se sraženina nerozpustí, může ucpat některou z cév a způsobit vážné potíže nebo také smrt (na plicní embolii, infarkt nebo mrtvici). Při letu i po něm. Jako účinná prevence vzniku trombózy je tabletka Acylpyrinu.

Syndrom turistické třídy


Mnohokrát se při cestách letadlem skloňuje termín Syndrom turistické třídy. Ten postihuje cestující z ekonomické i z první třídy letadel, stejně jako lidi na dlouhých cestách autobusem nebo autem, pokud mají málo zastávek. U disponovaných lidí ho vyvolává dlouhé sezení a malá možnost pohybu, při kterých se zhorší cirkulace krve a zvýší pravděpodobnost vzniku krevní sraženiny. Podílí se však na něm i suchý vzduch v letadle a další příčiny.

Roli spouštěče nehraje podle odborníků jen sklon ke srážení krve a choroby krevního oběhu (trombóza, špatný žilní návrat, poruchy krevní srážlivosti apod.). Významné riziko představuje také stres včetně strachu z konkrétního letu nebo z létání vůbec, podobně, jako: kouření a obezita, hormonální antikoncepce a některé léky, cestování ve vysokém stupni těhotenství, které zhoršuje potíže s žilním návratem, ale také po porodu včetně šestinedělí, dehydratace způsobená přílišným pitím kávy a hlavně alkoholu před letem nebo během něj, lékaři nedoporučují létat alespoň 10 dní po operaci břicha, v důsledku rozpínání plynů hrozí porušení sešité části střev.

Riziko syndromu turistické třídy sníží, když si dáme den před letem nebo před cestou tabletku Acylpyrinu, případně léků, které obsahují stejnou účinnou látku.  Také bychom měli dostatečně pít nějaký neslazený nealkoholický nápoj, optimální je litr za dvě hodiny letu. A do letadla si vzít volný oděv, teplé ponožky i přezůvky, abychom si mohli na sedadle nebo v uličkách zacvičit a rozproudit krev. O vhodných cvicích se lze poradit s letuškami. Lidé, kteří mají problémy se žilami a krevní srážlivostí by si měli vzít elastické punčochy, které zlepšují žilní návrat.

Zdroj: Focus
23. dubna  2009

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Lenka | 26.11.2013 21:40

letadlo

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění