Chutná bezmasá jídla nejen pro vegatariány

Léto už klepe na dveře, milé dámy, a zeleniny je na trhu dostatek. Proto lámat si hlavu co připravit na vegetariánský jídelníček není snad potřeba. Chce to jen nápad, dobrou inspiraci a trochu fantazie...
Chutná bezmasá jídla nejen pro vegatariány
8.6.2010 0:00 |

Celerové placičky s vločkami


Středně velký celer, sůl, 2 lžíce sekané petrželky, 2 vejce, hrnek ovesných vloček, hrnek vody, strouhanka na obalení, olej na smažení.

Vločky uvaříme v osolené vodě na hustou kaši. Hrubě nastrouhaný celer podlijeme a dusíme až do vysmahnutí šťávy. Vychladlé vločky smícháme s celerem, přidáme žloutky, sekanou petrželku, osolíme a promícháme. Je-li hmota řídká, přisypeme strouhanku. Tvoříme malé placičky, které obalíme v rozšlehaných vejcích. Podáváme s brambory a rajčatovým salátem.




Tradiční chorvatský kačamak


300 g kukuřičné mouky, 1 l vody, 4 lžíce másla, 3/4 až 1 l mléka, sůl.
Kukuřičnou mouku pozvolna sypeme do osolené vařící vody, přidáme lžíci másla a vaříme za stálého míchání, až se těsto odlepuje ode dna. Vykrajujeme z něho větší nebo menší kousky (noky), dáváme do mísy, přelijeme horkým mlékem a rozpuštěným máslem. Podáváme teplé jako samostatné jídlo, které lze doplnit zeleninou připravenou na libovolný způsob, smaženým sýrem, houbami či tofu.

Fazolové kotletky


500 g bílých fazolí, 50 g másla, 3 vejce, 150 g strouhanky, 100 g cibule, 100 g slaniny, 3 až 4 stroužky česneku, sůl, pepř, 100 g oleje.
Předem namočené a uvařené fazole umeleme, přidáme na másle osmaženou cibuli, vejce, trochu strouhanky, sůl, pepř a utřený česnek. Promícháme a formujeme placičky, které obalíme ve strouhance a smažíme na oleji. Podáváme s různými druhy salátů.

Karbanátky ze dvou druhů sýrů


1 l vody, 2 lžíce polohrubé mouky, 2 žloutky, 100 g tvrdého sýra, 2 trojúhelníčky taveného sýra, sůl, pepř, špetka strouhaného muškátového oříšku, tymián, na obalení bílky a strouhanka, olej na smažení.

Do vařící vody vsypeme mouku a krátce ji povaříme. Do prochladlé kaše přidáme žloutky, strouhaný tvrdý sýr, rozmačkaný tavený sýr, sůl, pepř, muškátový oříšek a tymián . Je-li směs řídká, můžeme ji zahustit troškou polohrubé mouky. Hmotu vařečkou dobře vymícháme a rukou nebo lžící tvarujeme karbanátky. Obalíme je v rozšlehaných bílcích a ve strouhance a usmažíme. Podáváme s brambory, pečivem či salátem.

**

Houbové rizoto se špenátem a parmezánem


250 g rýže Natural, kostka mraženého špenátu nebo 250 g čerstvého, 300 g lesních hub - směs (můžete nahradit žampiony), 1 cibule, olivový olej, česnek podle chuti, sůl (nejlépe mořská), mletý pepř, petrželka, parmezán (můžete nahradit i sýrem čedar nebo jiným s výraznou chutí)

Nejprve si připravíme rýži, kterou uvaříme a dáme stranou. V hrnci rozpálíme olej a orestujeme na něm cibulku nakrájenou na kostičky. Přidáme očištěné houby pokrájené na větší kousky a lehce rozmrazený špenát a restujeme, dokud houby nebudou měkké. Pokud použijeme špenát čerstvý, nejdřív jej spaříme a nakrájíme nadrobno. Houbovou směs se špenátem ochutíme, solí, pepřem a česnekem, smícháme s rýží a na talíři zdobíme strouhaným sýrem a jemně posekanou petrželkou.

Pečené tofu kostky


1 kostka přírodního tofu, 1 až 2 polévkové lžíce sojové omáčky, 1 čajová lžička drceného kmínu, 2 až 4 stroužky česneku, 1 čajová lžička zeleninového bujónu, 1 cibule, 2 polévkové lžíce slunečnicového oleje, voda na podlití

Tofu nakrájíme na středně velké kostky, smícháme s ostatními surovinami, podlijeme trochou vody a pečeme asi 8 až 10 minut ve vyhřáté troubě. Během pečení promícháme. Kostky z tofu jsou vhodné jako příloha k dušenému špenátu, kapustě, zelí, hrachové kaši či bramborám, ale výtečné jsou v kombinaci s vajíčkovým nebo hermelínovým salátem. (Recept můžete vyzkoušet a pokrm jako vynikající lehkou letní večeř předložit i ostatním členů rodiny).


Autor: Irena Forejtová
8. června 2010

Autor článku: Irena Forejtová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

baruskas | 29.3.2011 06:01

Dietní recepty?

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění