Chybí vám energie? Zařaďte do svého jídelníčku celer a pórek

Máte pocit, že nic nestíháte, myšlenky utíkají úplně jinam než mají a cítíte se o pár let starší než jste? V první řadě se nejspíš špatně stravujete. Váš jídelníček totiž postrádá dostatek vitamínů a minerálů.
Chybí vám energie? Zařaďte do svého jídelníčku celer a pórek
19.1.2010 0:00 |

Celer očistí tělo od jedů

V české kuchyni se bez pořádného celeru svíčková neobejde. Bulvy používáme do polévek ať už ze zeleninových směsí nebo samotné (celer uvaříme, rozmixujeme, zahustíme jíškou a dochutíme muškátovým oříškem). Syrový je vhodný na pomazánky (jemně jej postrouháme spolu s mrkví, malou cibulí, přimícháme sojovou majonézu, dochutíme kořením). Známé jsou také různé saláty z celeru syrového nebo vařeného (např. bramborový salát nebo salát Waldorf). Výborný, i když méně zdravý je celer obalený v trojobalu a usmažený.

Celer obsahuje mimořádně velké procento aktivního organického sodíku, který udržuje v rozpustné formě vápník. Neorganický vápník, který je obsažen v různých potravinových doplňcích,totiž velmi zatěžuje ledviny, napomáhá vzniku artritidy, cukrovky, ledvinových kamenů, ale biologicky aktivní sodík může tyto škodliviny odplavit. Celer rovněž upravuje hormonální systém, čistí játra,zabraňuje vzniku některých ekzémů, a což je významné u diabetiků, snižuje obsah cukru v krvi.

Listy i bulvy obsahují vitamíny skupiny B,C, K a E a z minerálních látek hlavně draslík, více je ho však v listech, proto je nikdy nevyhazujeme. V zimě listy lze využít listy i sušené na brambory, chleba, samozřejmě do polévek. Možná, že ani nemáte tušení, že existuje i řapíkatý celer, který netvoří bulvy, z něhož se konzumují dužnaté řapíky, ale využití v kuchyni je prakticky stejné jako u bulvového celeru.




Zapečený celer s tofu a sýrem
1 kg celeru, 100 g tvrdého sýra, 200 g uzeného Tofu, 3 bílky, 2 lžíce oleje

Do hrnce vložíme celer nakrájený na silnější plátky a uvaříme doměkka. Pak slijeme a necháme okapat. Bílky smícháme se sýrem a osolíme. Zapékací misku vymažeme olejem, rozložíme plátky celeru, posypeme nastrouhaným Tofu a zalijeme směsí z bílků a strouhaného sýra. Pokapeme olejem a pečeme ve středně vyhřáté troubě asi 15 – 20 minut. Podáváme s bramborami.


Celerová krémová polévka
2 lžíce čerstvého másla, půl větší nadrobno nakrájené cibule, 2 dcl bílého vína, 1 a 1 očištěného celeru, 6 větviček čerstvého tymiánu (nebo přiměřené množství mletého sušeného), 2 šálky kuřecího vývaru, 1 šálek vody, 1 šálek smetany, sůl, mletý bílý pepř, kysaná smetana na ozdobu

Na hlubší pánvi rozpálíme při střední teplotě máslo, přidáme cibuli a za stálého míchání ji necháme změknout. Pak přilijeme víno a dusíme ještě dvě minuty. Do základu vložíme celer a tymián, zalijeme vývarem a vaříme asi dvacet minut, dokud celer nezměkne. Odstavíme z ohně, vyjmeme tymián a celer s vývarem rozmixujeme dohladka. Krém opět vrátíme do rendlíku, ohřejeme jej za stálého míchání a dochutíme solí a bílým pepřem. Před podáváním zdobíme malým kopečkem kysané smetany.





Pórek dodá sílu a svěžest


Většina lidí jej dobře zná, ale možná každý netuší, na co všechno lze použít. Jedná se o zeleninu, která oživuje ochablá střeva, močopudné účinky pomáhají odvádět toxické látky z těla, má protivirový účinek, povzbuzuje mozkovou činnost. Působí příznivě na dýchací orgány, žaludeční činnost, aktivitu jater a žlučníku. Osvědčil se při nedostatku vitamínů, chudokrevnosti, nachlazení, dně a revmatismu.

Je bohatý na vitamíny skupiny B, vitamín.E, niacin, dále obsahuje karoten, , a dokonce vitamínu C má více než citróny. V zelené části má až dvojnásobek vitamínů oproti bílé. Proto jej konzumujeme i se zelenou natí. Dále obsahuje hojně minerálů – nejvíc draslíku, vápníku, fosforu a železa. Nejvíc léčebných účinků má čerstvý. Lze jej využít do polévek, salátů, zeleninových směsí, posypat jím brambory nebo na chleba. Dále všude tam, kde se používá cibule – např. pod vajíčka, sójové maso, do zapékaných směsí.




Sójové maso s pórkem
1 sáček sójového masa (lze nahradit i masem kuřecím) 3 pórky, sůl, koření do sójového.masa (sójová omáčka, chilli, zázvor, bylinky), olej, rýže

Dáme vařit sójové maso spolu s kořením a solí dle návodu. Na pánvi rozehřejeme 3 lžíce oleje, přidáme scezené maso a opečeme, přidáme nakrájený pórek, lehce dosolíme, přilijeme trochu zbylé vody ze sójového masa a podusíme. Podáváme s rýží.


Pórkové placičky
600 g pórku, 4 vejce, asi 6 lžic celozrnné (nebo obyčejné polohrubé) mouky, 2 lžíce červeného vína, olej na smažení, sůl (i bylinková), česnek

Nakrájený pórek uvaříme s osolené vodě do poloměkka, necháme okapat na sítu. Z mouky, vajec a vína vytvoříme těstíčko, do kterého přidáme pórek, dobře promícháme, utvoříme placičky, které na oleji usmažíme. Hotové potřeme prolisovaným česnekem, případně dochutíme bylinkovou solí.


Autor: Irena Forejtová
19. ledna 2010


Související články:
Přírodní šťávy zvyšují imunitu
Jak překonat jarní únavu
Pomocníci z přírody v boji proti chřipce
Odšťavňování ovoce a zeleniny

Další recepty:
Zeleninové týdny: Celer na řecký způsob
Zeleninové týdny: Celer zapečený s bílou omáčkou
Zeleninové týdny: Polévka z řapíkatého celeru
Zeleninové týdny: Celerová kaše
Klasický recept: Celer v sýrovém těstíčku
Klasický recept: Celer s houbovou omáčkou
Bio recepty: Celerové placičky
Dietní recepty: Svěží zeleninová polévka
Vaříme zdravě: Pokrmy z pórku
Bio recepty: Falešné šunkofleky
Dietní recepty: Vaječný salát
Klasické recepty: Pórek v křupavém těstíčku
Vaříme zdravě: Pokrmy z pórku
Pórkové brambory s petrželkou


Autor článku: Irena Forejtová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění