Co jsou to probiotika a prebiotika?

Často slýcháme, jak jsou pro náš organismus zdravá probiotika. Co to ale vlastně znamená? Probiotikum je mikrobiální součást stravy, která má při konzumaci v dostatečném množství příznivé účinky na naše zdraví.
Co jsou to probiotika a prebiotika?
22.9.2009 0:00 |

Jednoduše řečeno, probiotikem se rozumí zdraví prospěšná bakterie. Mezi nejznámější probiotické bakterie patří především ty z rodu Lactobacillus, Bifidobacterium a Streptococcus. Naopak prebiotika představují nestravitelnou složku naší stravy, která slouží jako potrava pro probiotika. V úplném výčtu těchto pojmů nesmí chybět ani synbiotika, která spojují vlastnosti probiotik i prebiotik v jenom výrobku zároveň.

Probiotika

Náš zažívací trakt obsahuje obrovské množství různých bakterií. Z hlediska zdraví je však žádoucí, aby byl zažívací trakt osídlen správnými bakteriemi, s převahou Lactobacillů a Bifidobakterií. Tyto bakterie totiž chrání organismus před patogeny, které mají negativní vliv na lidský organismus.

Jak fungují probiotika
Přátelské bakterie „soutěží“ se škodlivými bakteriemi o místo na střevní sliznici. Když je přátelských bakterií dostatečné množství, mohou snáze obsadit střevní sliznici a bránit ji před zachycením nežádoucích mikroorganismů. Navíc probiotika produkují látky, které pomáhají ničit škodlivé bakterie (např. určité mastné kyseliny, které snižují střevní pH).

Kde najdeme probiotika
Probiotické bakterie se nacházejí v řadě výrobků, nejtypičtější jsou zakysané mléčné výrobky (především jogurty, jogurtová a kefírová mléka), tvrdé sýry typu ementál a zelenina konzervovaná mléčným kvašením (např. kysané zelí). Probiotika se dají zakoupit i jako doplněk stravy např. v lékárnách, jednodušší je však sáhnout po jejich přirozené formě v běžné stravě. Kromě již zmiňovaných potravin je obsahují např. i některé sušenky s jogurtovou náplní.

Hlavní zdravotní účinky probiotik

  • obnovení střevní mikroflóry (nejen) po užívání antibiotik
  • správná funkce zažívacího systému
  • prevence nebo zmírnění alergických a atopických projevů u dětí
  • celkové zvýšení odolnosti organismu
  • prevence respiračních onemocnění (nachlazení, chřipka) a infekcí močového ústrojí
  • syntéza některých vitamínů

Probiotika dále působí na

  • zkrácení nebo zmírnění příznaků zánětlivých střevních onemocnění a průjmů
  • snížení množství enzymů a bakteriálních metabolitů, které mohou způsobovat nádorové bujení
  • prevence či zmírnění nespecifických a nepravidelných zažívacích potíží
  • úprava střevní pasáže a konzistence stolice
  • zmírnění projevů nesnášenlivosti vůči mléčnému cukru - laktóze

====Prebiotika ====

V souvislosti s probiotiky se také často zmiňují tzv. prebiotika. Prebiotikum je v podstatě nestravitelná složka stravy, která představuje „substrát“ pro přátelské bakterie – tedy probiotika a vytváří vhodné podmínky pro jejich správný růst a aktivitu.

Kde najdeme prebiotika

Prebiotikem se rozumí zejména vláknina, a to především na bázi oligosacharidů. Nachází se hlavně v obilovinách, ale i v ovoci a zelenině. Ze zeleniny najdeme nejvíce prebiotické vlákniny v česneku, cibuli nebo pórku.

Zdravotní účinky prebiotik:

  • příznivý vliv na složení mikroflóry zažívacího traktu
  • zvětšení objemu stolice a tím zlepšení střevní pasáže
  • prevence zácpy
  • prevence vzniku nádorů tlustého střeva a konečníku
  • snížení hladiny krevních tuků a cholesterolu
  • podpora vstřebávání některých minerálních látek (např. vápníku)
  • podpora imunity

Pro zajištění správné rovnováhy střevní mikroflóry a tím i našeho zdraví je nejlepší konzumovat probiotika i prebiotika současně, a to pravidelně a v dostatečném množství. Výrobky, které v sobě spojují výhody probiotik i prebiotik zároveň, se nazývají synbiotika.

Autor: Karolína Hlavatá
nutriční specialistka a dietoložka Endokrinologického ústavu v Praze

22. září 2009

 

Autor článku: Karolína Hlavatá
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

KinclMar | 4.3.2014 21:58

Já osobně jsem problémy se zažíváním nikdy neměla, nicméně probiotika užívám vždy, když jsem nucena užívat antibiotika. Větší problém pro mě představoval fakt, že na trhu je dnes už velká spousta výrobců, kteří probiotika nabízejí, a tak je celkem těžké vybrat, které z nich jsou opravdu dobré a které budou právě mně pomáhat, vyzkoušela jsem tak asi tři výrobce a upřímně - začala jsem samozřejmě od těch nejdražších, protože se vždycky říká, čím dražší, tím lepší, ale v tomto případě musím říct, že to není tak úplně pravda. Dostala jsem se totiž nakonec až biopron probiotikům, které jsou z té levnější vrstvy a fungují mi skvěle. Takže ne vždy je pravda, že čím dražší, tím lepší, ale asi člověk musí prostě zkoušet, co mu sedne.

Marcela | 26.9.2013 21:49

Laktobacily

Rozárka | 5.9.2011 15:38

Zažívací potíže

Stefanni | 31.8.2011 15:59

Pomoc

Anonym | 31.8.2011 15:44

Darca.983

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění