Čtyři nejčastější mýty o rostlinných tucích

Je třeba odstranit všechny tuky z jídelníčku, pokud se snažíme zhubnout? Jsou rostlinné tuky průmyslově vyráběné, zatímco máslo je přírodní?
Čtyři nejčastější mýty o rostlinných tucích
7.10.2008 0:00 |

Mylná přesvědčení, kterým lidé věří i přes řadu vědecky podložených důkazů, se objevují téměř ve všech oblastech života. Rostlinné tuky přitom nejsou výjimkou.

1) Mezi nejčastější mýty patří názor, že pokud se lidé snaží snížit hmotnost, tuky by měli ze svého jídelníčku zcela odstranit. „Ve skutečnosti i když je doporučováno tuky omezit, jejich naprosté vyloučení, stejně jako vyloučení dalších živin, s sebou nese možnost poškození zdraví, protože tuky plní v našem těle řadu důležitých funkcí - jsou stavební složkou důležitých hormonů, pomáhají udržovat tělesnou teplotu, jsou důležité pro využití vitaminů rozpustných v tucích.
 
Při snižování příjmu tuků bychom se měli zaměřit na omezení skrytých tuků, které obsahují větší množství pro náš organizmus nevhodných nasycených mastných kyselin. Najdeme je například v uzeninách, tučném mase, tučných mléčných výrobcích nebo sušenkách a dortech
,“ říká nutriční terapeutka Věra Králová, DiS. Z viditelných tuků bychom si měli vybírat rostlinné tuky, a to i v případě, že není naším cílem snížení hmotnosti. Rostlinné tuky nejen že nabízí širší výběr výrobků s nižším obsahem tuku (již od 20 %), ale obsahují také vícenenasycené mastné kyseliny prospěšné pro náš organizmus.

2) Nejen starší lidé jsou přesvědčeni, že margaríny, které znali z první poloviny 20. století, jsou stejné jako roztíratelné rostlinné tuky vyráběné dnes, a že ty jsou tedy pouze náhražkou másla. I toto přesvědčení je možné lehce vyvrátit díky prokazatelnému pokroku ve výrobních technologiích a složení. Roztíratelné rostlinné tuky jsou vyráběny z kvalitních rostlinných tuků a olejů a jejich složení je upravováno na základě nejnovějších odborných poznatků z oblasti výživy (obohacení o vitaminy, omega 3 nenasycené mastné kyseliny či rostlinné steroly, snížení obsahu tuku apod.).

Kvalitní rostlinné tuky jsou vhodnější pro zdraví než tuky živočišné (jako např. máslo, sádlo, apod.), protože obsahují pouze nutričně nevýznamné množství trans mastných kyselin a cholesterolu, obsahují méně nasycených mastných kyselin a naopak větší množství vícenenasycených mastných kyselin. Díky tomu pomáhá jejich pravidelná konzumace udržovat správnou hladinu cholesterolu v krvi, zatímco pravidelná konzumace másla ji spíše zvyšuje. Rostlinné tuky umožňují zákazníkům vybrat si výrobek, který mu nejlépe vyhovuje podle procenta obsahu tuku, chuťových preferencí a pohodlí používání.

3) K dalším mýtům patří, že zatímco máslo je přírodní, výroba roztíratelných rostlinných tuků je průmyslová, nebo že rostlinné tuky jsou z ropy. Ve skutečnosti mají k přírodě oba výrobky stejně daleko, respektive blízko. Zatímco výchozí surovinou pro margarín je rostlinný olej, u másla je to mléko. I samotná výroba je dost podobná, založena na fyzikálních procesech. Výroba rostlinných tuků se skládá ze tří principů – míchání předem připravené směsi tukové a vodní fáze, krystalizace takto vzniklé směsi a její mechanické zpracování hnětením.

4) Mnoho lidí je přesvědčeno, že rostlinné tuky jsou pouze pro nemocné a zdraví lidé je nepotřebují. „I toto tvrzení je nutné vyvrátit. Jak se říká, zdraví máme pouze jedno, a musíme se snažit, abychom si ho udrželi. Prevence formou zdravého životního stylu, zahrnujícího mimo jiné konzumaci rostlinných tuků a omezení tuků živočišných, významně snižuje například riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění, na něž v České republice umírá téměř 50 % z nás,“ pokračuje Věra Králová.

Cílem nového nástroje na webových stránkách www.zdravykorinek.cz je vyvrátit nejčastější mýty, které u veřejnosti o rostlinných tucích přetrvávají. Jedná se o dalšího užitečného pomocníka pro spotřebitele vytvořeného v rámci projektu Zdravý kořínek, který je zaměřen na vzdělávání v oblasti stravovacího režimu, s důrazem na dopolední jídelníček. Kromě tohoto nástroje najdete na webových stránkách další praktické nástroje - ‚Dopojídlometr‘ a test ‚Jaký symbol vyjadřuje Váš jídelníček?‘, jejichž pomocí zjistíte, nakolik odpovídá Váš jídelníček doporučením odborníků,“ říká Olga Kunešová, manažerka projektu Zdravý kořínek.

Zdroj: Quent
Více informací naleznete na www.zdravykorinek.cz.

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

maki123 | 27.10.2008 13:39

Zajímavý odkaz

maki123 | 27.10.2008 10:34

Magarín není jen rostlinný tuk

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění