Cuketa

Cuketa je chutná, dietní a všestranně využitelná zelenina, navíc s obsahem cenných prvků pro naše zdraví.
Cuketa
5.1.2005 0:00 |

Cukety patří k druhu tykev obecná (Cucurbita pepo) a pochází z Mexika a Střední Ameriky, kde je známá už přes 7 000 let. Plod váží až dva kilogramy, může mít zelenou, šedozelenou, dožluta zbarvenou nebo pruhovanou slupku, která je jemná a dobře poživatelná a právě ona obsahuje nejvíce živin.

Tato zelenina je dietní, má nízkou energetickou hodnotu- 100 g má pouze 19 kcal. Obsahuje 91% vody, vlákninu, sacharidy, velké množství minerálních látek. Je bohatá ma karoteny a hořčík, které jsou důležité pro látkovou přeměnu z buněčných jader a draslík, který vyplavuje z těla nadbytečnou vodu a soli. V cuketě se dále nachází fosfor, vápník, železo, měď, fluor, zinek, vitamin B, kyselina listová a niacin.

Cuketa a její účinky na organismus


-  příznivě ovlivňuje srdce, ledviny a trávicí ústrojí
- aktivuje látkovou přeměnu v buňkách
- prospívá diabetikům a lidem s nadváhou
- zvyšuje výkonnost mozku a soustředění
- je účinná při ateroskleróze, revmatismu a dně
- zvyšuje stav bílkovin
- posiluje imunitní systém, zklidňuje nervy
- působí na vylučování odpadních látek
- odstraňuje zácpu
- posiluje sliznice střev
- zvyšuje tělesnou a duševní odolnost

Cuketa je přímo ideální při dietách, má vysoký obsah živin a přitom málo kalorií. Cukety vždy dusíme s trochou oleje, aby se vstřebal v tuku rozpustný provitamin A. Malé plody obsahují více živin a mají výraznější chuť. Cukety před použitím dobře omyjeme a neloupeme je, pouze u starších cuket odstraníme slupku, případně také nahnědlá jádra. Použití cuket je všestranné, můžeme je smažit, dusit, přidávat do salátů, použít jako samostatnou přílohu k masu, lze je také plnit a zapékat. 

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

kočka | 11.6.2007 12:55

cuketa na x způsobů

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění