Doplňujte vitamín D i v zimě!

Určitě víte, jak moc je pro nás vitamín D nepostradatelný a že si ho naše tělo vytváří v kůži především ze slunečního záření. Během léta není problém „déčko“ průběžně doplňovat, horší je to ovšem během podzimu a zimy. Proto se obzvláště v tuto dobu zaměřme na potraviny bohaté na tento zázračný vitamín.
Doplňujte vitamín D i v zimě!
12.10.2012 9:00 |

Až 90% vitamínu D získáváme ze sluníčka. Udává se, že dospělá osoba bílé pleti vystavená letnímu slunci vytvoří ve své kůži 250 µg vitaminu D3 za 15-20 minut, delší pobyt na slunci k další tvorbě již nevede. „Zajímavé je, že se lidem s tmavou pletí zformuje v kůži vlivem sluníčka méně vitamínu D než u lidí se světlou pokožkou,“ informuje PhDr. Karolína Hlavatá, Phd. v rámci kampaně na podporu mléka a mléčných výrobků Bílé plus. „Je to tím, že melanin v jejich kůži odfiltruje sluneční záření.“

Kolik potřebujeme vitamínu D?

„Doporučený denní příjem pro děti a dospělé do 60 let je 600 IU (jednotek), což odpovídá 15 µg,“ upřesňuje odbornice. „Osoby starší nad 60 let ale potřebují 800-1000 IU, protože po 60. roce věku dramaticky klesá schopnost získat vitamin D ze slunečního svitu a zároveň se snižuje schopnost ledvin zpracovat normální vitamin D na jeho aktivní formu – D3, která je zodpovědná za veškerá pozitiva vitamínu D v těle.“

Nejnovější průzkumy bohužel ukazují, že až 59% populace má nedostatek vitamínu D a přibližně u 25% z nich je jeho hladina extrémně nízká. Pouze 10% obyvatel má optimální množství tohoto vitamínu.Jak je to s „déčkem“ u těch nejmenších? „V ČR je kojencům podáván vitamín D – Vigantol – 1 kapka denně od 2. týdne od narození do konce 1. roku - zároveň během zimních měsíců ve 2. roce života. Nedonošeným dětem se obvykle podávají 2 kapky denně,“ zmiňuje MUDr. Hana Pospíšilová.

Mějte „déčko“ pod kontrolou

Současný životní styl nám to bohužel v boji proti nedostatku vitamínu D komplikuje. Lidé žijí, pracují a sportují v uzavřených místnostech pod umělým světlem a nestíhají chodit na sluníčko. Zároveň s přicházejícím podzimem jsou dny znatelně kratší a slunečních paprsků zákonitě ubývá.

Proto se snažte vitamín D doplňovat v jídle. „Vitamín D je zastoupen v rybách, žloutcích, mléku a mléčných výrobcích a také v játrech,“ vyjmenovává PhDr. Karolína Hlavatá, Phd. zdroje nepostradatelného vitamínu. „Zajímavostí je, že jeho obsah v mléce, másle a mléčných výrobcích závisí na ročním období, protože v organismu krav je syntetizován ve větším množství při pastvě na slunci, a tak se zvyšuje i jeho obsah v mléce.“

Vitamín D – ovlivňuje „téměř vše“

Proč si hlídat příjem vitamínu D? „Především proto, že zvyšuje vstřebávání vápníku a fosfátů ve střevě a je nepostradatelný pro růst kostí do délky. Zároveň v novorozeneckém a kojeneckém věku spoluurčuje kvalitu kosti a během života poskytuje ochranu před zlomeninami,“ uzavírá PhDr. Karolína Hlavatá, Phd.
Tím ovšem přednosti vitamínu D nekončí. Byly totiž prokázány jeho pozitivní účinky v souvislosti s imunitou, se snížením pádů u starší populace, se zánětlivých onemocnění střeva, revmatoidní artritidou, lupusem, roztroušenou sklerózou, cukrovkou 1.typu, metabolickým syndromem, ale i s nádory – především prsu, tlustého střeva, prostaty.

Více informací na bileplus.cz.

Autor článku: Ženy.cz
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

m.martinaa | 23.2.2016 19:14

Vigantol

lenka.sucha75 | 22.2.2016 17:40

vit D

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění