I sladkosti jsou zdravé! Tyto vám prospějí!

Milujete sladké, ale máte obavy o svou váhu? Bojíte se, že vám přemíra cukru způsobí zdravotní komplikace?  Pak právě pro vás jsou následující rady určené. Existuje totiž celá řada sladkostí, které naopak vašemu zdraví prospějí.
I sladkosti jsou zdravé! Tyto vám prospějí!
16.1.2011 0:00 |

Ačkoli se obecně říká, že sladké není zdravé, ne vždy je toto tvrzení zcela pravdivé. Některé druhy sladkostí jsou totiž zdraví velmi prospěšné. Důležité je, umět si správně sladkost vybrat. 

Čokolády s vysokým obsahem kakaa


 
Dokonce se nemusíte vzdávat ani oblíbené čokolády. I mezi touto „královnou sladkostí“ totiž naleznete druhy, které jsou zdraví dokonce velmi prospěšné. Jedná se především o ty dražší kvalitnější druhy čokolád. Poznáte je podle toho, že mají vyšší obsah pravého kakaa. Zhruba od sedmdesátiprocentního podílu kakaa výše lze čokoládu považovat za zdraví prospěšnou. A rozhodně po tomto druhu ani nepřiberete.


 
Čím vyšší podíl čistého kakaa v pochoutce je, tím méně je tam cukru a dalších uměle přidaných látek. To, díky čemu lze ale takovéto druhy čokolád označovat za zdravé, je její blahodárný vliv na srdce. „Čokoláda uklidňuje a podporuje srdeční činnost. Navíc dodává tělu energii, podporuje soustředěnost a uklidňuje,“ vysvětluje dietoložka Jana Vodouchová.

Ke snídani přesnídávku

Mezi sladkosti, které si nemusíte odříkávat, patří i přesnídávky. Samozřejmě, že se někdo může smát při představě, jak jíte to, co je určené spíše pro malé děti. Ale věřte, že i mezi dospělými je mnoho těch, kteří si přesnídávku občas rádi koupí – a pro sebe! V podstatě je to výborná volba, jak si užít něco sladkého a přitom zdravého.

Přesnídávky obsahují hodně přirozeného cukru, který tělu nijak neškodí. Hlavní složkou je vždy ovoce a zelenina, takže konzumací přesnídávky dodáte tělu také vitamíny. Velmi častou složkou přesnídávek jsou jablka, která mají výbornou vlastnost v podporování trávení. A pokud náhodou trpíte na citlivější žaludek, míváte křeče a trpíte-li žaludečními nevolnostmi, může být právě přesnídávka tou stravou, která vás zachrání. „Výhodou přesnídávek je i tom, že obsahují minimum chemických látek, takže vaše tělo zbytečně nezatěžujete chemií a umělými barvivy,“ říká Vodouchová.

Puding pomáhá na klouby

Vedle kvalitní čokolády má na vaše zdraví blahodárné účinky i třeba puding, pouťové žužu, želé na dortech či třeba oblíbené dětské bonbony v podobě gumových medvídků. Všechny tyto sladkosti totiž obsahují látku zvanou kolagen, což je ve vodě nerozpustná bílkovina, která je základní složkou pojivých tkání, například kloubů a chrupavek.
 



A právě konzumací pudingů a podobných dobrot, podpoříte správnou činnost kloubů i pružnost tkání. Stejně tak budou odolnější i vaše kosti. „Třeba klasicky uvařený puding můžete jít skoro bez omezení. Pokud dodržujete navíc předepsaný recept a sladíte jej pouze minimálně, nemusíte se obávat ani změny váhy. Puding je navíc výborně stravitelný pro tělo. Některé studie dokonce říkají, že napomáhá snadnějšímu trávení. A podobně tomu je s většinou sladkostí, které jsou na bázi kolagenu vyráběné,“ vysvětluje Jana Vodouchová.

Naučte se vařit poridge

Podobně blahodárné účinky na vaše klouby má i následující sladký pokrm – poridge. Jedná se prakticky o teplé vařené sladké jídlo, které si můžete dát třeba ke snídani či dokonce jej podávat jako lehčí oběd. Recept je přitom velmi jednoduchý.
 
Zhruba dvě hrsti obyčejných ovesných vloček vaříte ve čtvrt litru vodu, přidáte špetku soli, lžíci cukru, rozinky a kokos. Vaříte tak dlouho, dokud nevznikne mazlavá hustá kaše. Tu následně dáte na talíř a zalijete studeným mlékem. Doporučuje se ji ještě ozdobit borůvkovým džemem a posypat grankem nebo kakaem smíchaným s moučkovým cukrem.


 
Poridge nejen skvěle chutná, ale podobně jako puding dodává kloubům, kostem a chrupavkám pružnost. Ovesné vločky, u nichž je vařený, napomáhá trávení a udržuje správnou funkci střev. „Pokud navíc plánujete držet dietu, je poridge ideální jídlo. Znám případ mladého muže, který potřeboval ze zdravotních důvodů nutně zhubnout více než deset kilogramů. Půl roku jedl prakticky jenom toto jídlo a s hubnutím neměl žádný problém. Je to velmi sytý pokrm, takže nemáte pak ani hlad či chuť na nic dalšího,“ vysvětluje výhody tohoto, původně britského, jídla dietoložka Vodouchová.

Olivová buchta je i pro krásu

O tom, že velmi blahodárné účinky na vaše zdraví i krásu, má olivový olej, se píše snad ve všech knihách a článkách o zdravé výživě. Možná jste ale dosud nevěděla, že se z olivového oleje vyrábí také pečivo, především olivové buchty a koláče. Olivové buchty jsou velkým hitem především ve Velké Británii a ve Spojených státech. U nás je prodávají spíše menší provozovny, pekárny anebo si ji můžete dopřát v několika cukrárnách jako „zákusek“ ke kávě.
 
Jedná se o buchtu, která nemá náplň, ani žádnou polevu, je to vlastně jen kousek pečiva, který vzdáleně připomíná třeba domácí perník. Ale je celý velmi výrazně nasáklý olivovým olejem. Chutná samozřejmě po olivách a také trochu po tvarohu. Pokud tuto, nebo jí podobnou, buchtu zahlédnete v obchodě, nemusíte se vůbec rozmýšlet a rovnou ji kupte. Je rovněž trochu více sytá, takže vám bude bohatě stačit jeden kousek.


 
A čemu touto sladkostí prospějete? „Jednoznačně si přispějete ke zdravější pleti, pevnějším a pružnějším vlasům a nehtům. Olivový olej v kombinaci s tvarohem, jak je to v takovémto pečivu často smícháno, pak působí výborně na trávicí soustavu a podporuje zažívání,“ míní Vodouchová.


Rýžový chlebíček s jogurtovou polevou

Pod tímto názvem se prodávají různé, polystyrén připomínající, oplatky vyráběné z takzvané pufované rýže. Jedná se o velmi lehkou sladkost, často přelito čokoládou nebo jogurtovou polevou. I tuto dobrotu si můžete dopřávat s pocitem, že prospíváte svému organismu. Rozhodně nepřiberete, naopak vám může splasknout nafouklé a zavodněné bříško. Tato pochoutka totiž částečně odvodňuje organismus. A, podobně jako přesnídávky, ji ocení ty z vás, které trpí na přecitlivělý žaludek. Jakmile máte problém s trávením, cítíte se nevolně, dopřejte si rýžový chlebíček.

Sladkostí, které prospívají vašemu zdraví, je samozřejmě více. Když budete váhat nad nákupem dané potraviny, zaměřte se při výběru především na to, zda obsahuje přírodní nebo umělé cukry. A jak moc je chemicky dobarvováno a dochucováno. Čím méně chemie, tím lépe pro vás.

Autor: Ivanna Benešová
16. ledna 2011

Autor článku: Ivanna Benešová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění