Jak být znovu ve formě?

Jak se motivovat, když se nám vůbec nechce cvičit, ale také proč je důležité se nepřepínat? Zkrátka jak se dostat opět do původní, nebo dokonce lepší formy?
Jak být znovu ve formě?
10.2.2016 17:00 |

Začnu cvičit. Tentokrát už doopravdy.“ Jedno z nejčastějších, a také nejčastěji porušovaných předsevzetí. Kde najít radost z pohybu, aby se už napořád stal součástí vašeho životního stylu?

1. ŘIĎTE SE SVÝMI POCITY

První překážkou, na níž plány na pravidelné cvičení ztroskotávají, bývá ten dobře známý ranní pocit: Nechce se mi. Proto je důležité, aby pro vás pohyb nebyl utrpením, ale příjemným zážitkem. „Nikdo z nás není líný ve věcech, které chceme dělat,“ říká newyorský trenér Carl Wilson a doporučuje: „Všímejte si pozitivních pocitů, které máte po cvičení, a pozorujte rozdíl oproti situacím, kdy jste necvičili. To vám pomůže si lépe uvědomit, že cvičení je především myšlenková aktivita. Tělo jen dělá, co mu mozek řekne. Začnete se cítit lépe i během samotného cvičení a nakonec vás pohyb sám o sobě začne bavit a být naplňujícím zážitkem.“ Přínosný může být i sportovní deník, do něhož si budete zaznamenávat své pocity a myšlenky během cvičení.

2. NASTAVTE SI CÍLE

Správně nastavený cíl má dvě vlastnosti: je reálně dosažitelný, ale zároveň se nachází kousek za hranicí vaší komfortní zóny, aby vás inspiroval k dalšímu zlepšování. Může to být třeba účast v běžeckém závodě, který se koná za několik měsíců, shozené centimetry v pase anebo klidně jen to, že oběhnete celý park bez zastavení. „Když je cíl příliš náročný, je demotivující a povede jen k tomu, že to vzdáte. Nejlepší tedy je stanovovat si drobné dílčí cíle, které budete stále posouvat,“ říká Carl Wilson.

3. BUĎTE NA SEBE HODNÍ

Pokud se hned při prvním cvičení zničíte tak, že vás týden bude bolet celé tělo, podruhé se vám bude chtít o to méně a vypěstujete si k pohybu ještě větší odpor. Nepředstavujte si, že cvičení musí být utrpením, aby bylo účinné. Postupujte opravdu pomalu a držte se pravidla 80/20, kdy osmdesát procent času cvičíte, dvacet procent času relaxujete.

4. JE TO ČAS PRO VÁS

Většinu svého času věnujete jiným lidem: šéfům a kolegům v práci, svým dětem, partnerovi. Vnímejte čas, strávený při cvičení, jako čas, který je jen a jen váš. Kromě toho, že si během něj zlepšíte fyzičku, je to zároveň také skvělá relaxace vaší mysli, šance vyprázdnit si hlavu.

5. ZAPIŠTE SI TO DO DIÁŘE

Když na vás tlačí pracovní stres anebo vás zavalí nečekané povinnosti, pravidelné cvičení bude pravděpodobně první věc, kterou ten den ze svého rozvrhu vypustíte. Zkuste tomu čelit tím, že ze cvičení uděláte pevnou součást své týdenní rutiny. Napište si ho do kalendáře jako pracovní schůzku nebo zubaře. Co na tom, že tuhle schůzku máte jen sama se sebou? Je stejně důležitá jako všechny ostatní.

6. LEPŠÍ NĚCO NEŽ NIC

Dělat pro sebe aspoň něco je vždycky lepší než nedělat vůbec nic. „Nedovolte dokonalému, aby se stalo nepřítelem docela dobrého,“ napsal kdysi trefně francouzský filozof Voltaire. Co to znamená pro nás? I když cvičení vynecháte, neznamená to, že jste selhali a že už nic nemá cenu. Až se za rok ohlédnete za svými výsledky, nebude důležité, že jste osmnáctého ledna vynechala hodinu jógy nebo že jste druhého února nešla běhat. Ale to, že v dalších týdnech jste v tom pokračovala.


Článek vyšel v časopise Moje psychologie.

Autor článku: Jana Fridrichová
Zdroj: časopis Moje Psychologie

Komentáře

Klara Bezdekova | 17.3.2016 15:25

Re: Re: Re: Cvičení

Volejnikova | 15.3.2016 13:23

Re: Re: Re: Cvičení

Kolena | 14.3.2016 13:46

Re: Re: Cvičení

Jana | 4.3.2016 14:15

Re: Cvičení

Veronika | 3.3.2016 15:34

Cvičení

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění