Jak jsem zhubla 2. (jídelníček)

Vzhledem k množství mailů, které mi po uveřejnění článku Jak jsem zhubla přišlo, jsem se rozhodla zabrousit trochu do podrobností.
Jak jsem zhubla 2. (jídelníček)
14.7.2006 0:00 |

Když jsem psala článek Jak jsem zhubla, bylo to proto, že internet a diskuze na něm ohledně hubnutí čtu pravidelně a také se pravidelně setkávám s tím, že plno lidí chce zhubnout, ale většina z nich, i když ví, že musí omezit jídelníček a hýbat se, tak by si to představovala tak, že budou sedět doma před televizí, cpát se sladkostmi a přitom nějak zázračně zhubnou. Mě se podařilo dostat kila dolů a postavu si udržet přechodem na zdravý životní styl, ale o tom už jsem psala v prvním díle (Jak jsem zhubla 1. v rubrice Hubnutí). Redakce Victorie mi předala hodně mailů, které přišly jako ohlas na ten článek a v těch mailech byly většinou žádosti o něco konkrétnějšího. Omlouvám se všem, kteří mi napsali, nemám čas na odpovědi, ale pro vás všechny tedy ještě připíšu dva články, dneska to bude o jídle a příště o sportu, kde vám ještě poradím něco víc, nějaké ty základy, čeho se držet a se zbytkem si jistě už poradíte sami.

Chci hlavně ještě jednou říct základní pravidlo, znáte ho notoricky všichni, ale stejně spousta z vás neustále hledá cestičky, jak to zkusit jinak. Napíšu to pro jistotu velkým písmem: ZHUBNOUT A VÁHU SI TRVALE UDRŽET MŮŽETE POUZE ZMĚNOU JÍDELNÍČKU ZÁROVEŇ S HÝBÁNÍM SE. Když si tak pročítám, jak se holky baví o tom, který přípravek na hubnutí už vyzkoušely, a který chtějí vyzkoušet, o tom, jak říkají, že na sport nemají čas a jídlo že taky upravit nemůžou, pak se vždycky rozčílím, protože nemám ráda hledání výmluv- buď něco chci a pak proto musím udělat maximum, abych toho dosáhla, nebo nedělám raději nic a smířím se s tím, jak vypadám. Vždycky lze v životě udělat změny, je to jen o tom chtít a snažit se. Když si sepíšete hodinu po hodině, co jste celý den dělali, prostě nevěřím, že si tam nenajdete skulinku, kterou můžete věnovat pohybu.

Takže teď k jídlu, chci vám říct pár základních pravidel, kterými jsem se řídila. V první řadě je důležité mít jídlo naplánované dopředu. Pokud se ráno vzbudíte s tím, že se přes den „nějak“ najíte a nevíte dopředu jak, dopadne to tak, že se budete snažit něčím odbýt a sklouznete opět k něčemu nezdravému. Takže vůbec nejdůležitější je mít den dopředu (ovšem nejlépe týden dopředu) rozmyšleno, co budete jíst druhý den a také si nakoupit dopředu, abyste si to stihli připravit. Já to dělám tak, že si v neděli sednu a v klidu si naplánuju jídelníček na celý týden. Už mám své recepty, ale i tak brouzdám po internetu a hledám další zajímavé dietní recepty, abych si jídelníček oživila, je jich opravdu mnoho. V pondělí jím jídlo, které jsem si připravila v neděli a v pondělí také nakupuju potraviny na přípravu jídel do pátku. V pátek zase nakupuju další potraviny na sobotu, neděli a pondělí. Samozřejmě záleží na každém, jak si to udělá, každému bude vyhovovat jiný režim. Většinou vařím na tři dny dopředu, dám to do mrazáku a pak už jen ohřívám, máme v práci mikrovlnku, tak to není problém, ale kdybyste neměli, dá se to jíst postudenu, ráno vytáhnete z mrazáku a počkáte na pokojovou teplotu.

Kupte si větší tašku, kam se vám vlezou dvě větší umělohmotné misky s víčkem na jídlo a půllitrová plastová láhev na pití. To pro případ, že jdete do práce. Pokud jdete mimo práci kamkoliv jinam a očekáváte, že se tam nějakou dobu zdržíte, opět noste sebou pití a v misce malou svačinku (pokrájená jablka, mrkev, plátek celozrnného chleba). Nikdy totiž nevíte, co se přihodí, můžete se zdržet a když dostanete hlad, nebudete muset pátrat po tom, co sníst, nebo nedej bože neskončíte u mekáče a podobně.

Důležité pravidlo je jíst co dvě tři hodiny, já jedla 5 jídel denně plus prokládala jsem to ovocem a zeleninou a to ve velikosti jedné hrsti, čili jedno větší jablko, hrst krájené mrkve atd. Těch pět jídel byly malé porce zdravých dietní jídel- jedna snídaně, dvě jídla v práci, jedno po návratu z práce a to poslední kolem sedmé večer (to je nejlepší čas na poslední jídlo, aby mělo tělo dostatek času ho ztrávit než půjdete spát). Je to strašně důležité pravidelně jíst (zdůrazňuji malé porce) a opravdu mít tolik porcí, žádné hladovění!!! Pokud budete hladovět, tělo bude mít šok a začne si ukládat kalorie do zásoby pro případ, že by zase někdy hladovělo, naopak pokud budete pořád jíst, tak si řekne, že nemá cenu nic ukládat, protože má pravidelný přísun jídla.

Možná se vám bude zdát časově náročné připravovat jídla a vařit je dopředu, ale opak je pravdou, sice to zabere více času, ale pak už se nemusíte starat o to, co budete jíst, takže stojí zato si navařit dopředu. V rodině a u známých jsem rozhlásila, že chci k svátkům a narozeninám zdravé kuchařky, oni tak nemají práci s vymýšlením dárků a já mám neustálou inspiraci pro svá jídla. Pokud někdy půjdete do restaurace, není problém, já si dávám maso a jako přílohu salát, nebo jen velký salát, nebo teplou zeleninu, k pití klidně deci bílého, ale ředím to vodou.

Další věc, co chci říct, že to celé není jen o shazování kil, ale i o tom, že jsem se zaměřila na zdravé pokrmy. Bílá mouka se dá při vaření krásně nahradit celozrnnou, cukr jsem vyměnila za med (dá se použít při vaření klasických jídel úplně v pohodě), sladké limonády za vodu, kafe za zelený čaj, vařím pouze na kvalitním olivovém oleji, no je toho spoustu, to jsou takové ty základní věci, ale jak říkám, když budete sami pátrat a objevovat, uvidíte, že na světě není jen smažený řízek, nebo smažák s tatarkou, ale dá se uvařit plno zdravých věcí, které přitom dobře chutnají. Strašně důležité je pít. Jak už jsem řekla, noste sebou láhev s vodou kamkoliv jdete, půllitrová plastová láhev opravdu není tak těžká a velká, abyste ji neunesli. Pokud vám voda nechutná, vytlačte si do ní třeba pomeranč, nebo si noste bylinkové čaje.

Tak to by tak bylo o jídle všechno, musím opravdu říct, že když budete jíst zdravě, rozhodně to není o tom, že byste jedli jen nějaké zrní, jak to mnohdy shazují ti, co se posmívají těm, kdo sami jí klobásy a pošklebují se lidem, kteří se o svůj žaludek starají. Příště tedy ještě něco poradím ohledně sportu a pak už je to jen na vás, pokud chcete shodit kila nebo prostě žít zdravě, jděte do toho, možností je spoustu a ten pocit, kdy se prostě a obyčejně cítíte dobře, ten fakt stojí za to.

Související články:
Jak jsem zhubla 1.
Jak jsem zhubla 3. (pohyb)

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Evulka21 | 3.4.2009 11:57

www.kgdolu.estranky.cz

Evulka21 | 4.1.2009 00:06

www.kgdolu.estranky.cz

hebelinka | 29.11.2007 15:50

hubnutí

ivetka | 27.4.2007 12:41

svacinka a jidlo s sebou

Anička | 22.4.2007 01:55

chutě na sladké

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění