Jak na zažívací potíže: Stres a jídlo

Stres a obzvláště stres dlouhodobý výrazně ovlivňuje funkci zažívacího traktu. V jeho důsledku vznikají především takzvané funkční poruchy a to jak jícnu, tak i žaludku a střeva.
Jak na zažívací potíže: Stres a jídlo
16.6.2011 0:00 |

Projevují se rozmanitými příznaky: bolestí na hrudi při poruše polykání a váznutí soust, bolesti v oblasti žaludku, nevolností, zvracením, pocitem předčasného nasycení, nechutenstvím, pocitem plnosti a tlaku, nadýmáním, zvýšenou plynatostí, bolestmi břicha, průjmy či zácpou.
 




Stres však může být jedním z vyvolávajících faktorů i žlučníkového záchvatu či vředové choroby žaludku a dvanácterníku. Jak můžeme ovlivnit své zažívání dnes radí MUDr. Radek Tomčík z Gastroeneterologického oddělení II. interní kliniky Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně.

Mezi lidmi je rozšířené úsloví,budu z tebe mít žaludeční vředy. Jak hodně ovlivňuje psychika tento zdravotní problém?
Vznik žaludečního vředu souvisí v podstatě s porušením rovnováhy mezi produkcí žaludeční kyseliny a ochranou sliznice žaludku ve prospěch žaludeční kyseliny a následným poškozením stěny žaludku (popřípadě dvanácterníku).

Zde samozřejmě vůdčí roli hrají faktory, jako jsou bakteriální infekce sliznice žaludku či požívání léků s „vředotvornými „ vedlejšími účinky, především při jejich dlouhodobém užívání nejčastěji při bolestech páteře a kloubů, ale i u jiných onemocnění. Nicméně role stresu, hlavně opakovaného nebo dlouhodobého, je nesporná, neboť zde dochází ke zvýšení hladin některých látek, jež podporují vychýlení výše zmíněné rovnováhy ve „prospěch „ žaludeční kyseliny.


Jaká je nejlepší prevence žaludečních vředů?
Nejlepší obranou před vznikem žaludečního vředu je v podstatě pohoda a pravidelný stravovací režim. Přičemž není ani tak důležité co jíme, ale jak to jíme. Měli bychom dodržovat pravidelnost každodenního příjmu stravy, jíst v klidu a pomalu, snad jen se vyvarovat ostřejšího koření, většího množství alkoholu, kávy a silného čaje.

Dalšími faktory jsou dostatek pravidelného spánku, vyhýbání se dlouhodobé či opakované stresové zátěži, vyhýbání se kouření a neužívat dlouhodobě léky, které mohou svými vedlejšími účinky způsobit vředy. Pokud jsme již vředy měly a máme v žaludku prokázanou přítomnost bakterie zvané Helicobacter pylori, je na místě týden trvající léčba antibiotiky.


Jak se nejlépe starat o své zažívání, abych neměl (a) zdravotní problémy?
Jíst je nutno vyváženě. To znamená, že jíst se musí přiměřené množství stravy se správným podílem jednotlivých složek (sacharidů-cukrů, tuků, bílkovin), které kryjí naši potřebu energie, a k tomu potřebné množství vitamínů, stopových prvků a vlákniny, doprovázené dostatečným pitným režimem.Celá dávka za den požitého jídla musí být rozvržena do co možná nejvíce jednotlivých porcí (snídaně-svačina-oběd-svačina-večeře), a to v pravidelných intervalech.


Aktualizováno: 16. června 2010
Odborná spolupráce: MUDr. Radek Tomčík
Gastroenterologické odd. II. interní kliniky Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně

Související články:
Jak zvládnout žaludeční potíže přírodní cestou?

Povánoční vyprošťováky – jídla i nápoje pro nabourané zažívání
Domácí přírodní lékárnička
Jak na zažívací potíže: Pálení žáhy

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Karolajna | 31.12.2014 23:02

Re: Re: potíže

marta | 18.12.2014 15:46

Když stíhám, tak si dělám do práce krabičky a snažím se jíst v klidu...ne vždy se to podaří :-/ Když mám pocit těžkého žaludku, nejradši si beru Pangrol..vždy mi žaludek zklidní a pomůže jídlo zpracovat. ;-)

Saturejka | 3.11.2014 20:36

Re: potíže

Zuzana | 25.9.2014 19:41

Re: potíže

lucie | 7.5.2013 10:19

potíže

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění