Jóga pro každého - ano, nebo ne?

Možná jste si všimli záplavy inzerátů s nabídkami kursů jógy, a snad vás zarazilo, kolik druhů nabízejí střediska výuky. Nejedno slibuje cvičitele vyučené ve vlasti jógy, Indii, a všude se dozvídáte, že jóga je vhodná pro každého.
Jóga pro každého - ano, nebo ne?
28.11.2013 8:00 |

Pradávná metoda relaxace a ozdravění

První zmínky o józe se datují v Indii z doby před více jak třemi tisíci lety, některé odborné prameny uvádí ještě hlubší minulost. Pravdou je, že jóga se praktikuje v zemi svého původu nejméně tak dlouho.

O jogínech a jejich kolují téměř neuvěřitelné zvěsti, moderní člověk západního světa se těžko k takovým výkonům dopracuje. Jóga, jako způsob posilování těla a ducha může v dnešní uspěchané době leckomu pomoci vrátit rovnováhu a zbavit jej stresu.

Pojmenování „jóga“ má původ v sanskrtu, a krom jiného znamená jednotnost materiálního i duchovního světa v nás, rovnováhu rozumu a srdce. Klade důraz na zdraví tělesné, duševní a sociální, tedy i na vztah k druhým lidem.

Bohužel v mnoha případech se z jógy stal obyčejný obchodní artikl, který s původní myšlenkou a cvičením nemá příliš společného. Třeba tvrzení, že jóga vám vyléčí astma či vás zbaví vrásek, je nehorázný blud. Jóga umí leccos, toto ale ne.

Příliš velká nabídka

V současné době se vyučuje tolik druhů jógy, že bývá problém odhadnout, co zájemce na takovém kursu čeká. Některé druhy kursů už s původní podobou jógy nemají příliš společného, využili hlavně názvu a používají pár jednoduchých prvků jógy.

Gravid jóga je druh cvičení určený těhotným ženám. Ty se tam učí hlavně správnému dýchání, protahovací cviky by měly nastávajícím maminkám usnadnit porod. Hodně prvků je zaměřeno na odstranění bolestí zad, směřují i k upravení spánkového režimu v těhotenství.

Dance jóga připomíná spíš tanec, než cvičení. Vhodná je i pro začátečníky, používá se jednodušších prvků a pozic kombinovaných s prvky moderních tanců. Cvičení provází rytmická, melodická hudba.

Fitness jóga klade důraz na protahovací polohy, je vedena v klidnějším tempu. Měla by přispět k odstranění svalového napětí a dysbalance.

Bikram jóga, nejdiskutovanější „odrůda“ moderní jógy učí cvičence dvaceti šesti pozicím. Lekce trvá zhruba půldruhé hodiny, cvičí se při teplotě místnosti dvaačtyřicet stupňů. Tak vysoká teplota pro leckoho představuje zdravotní riziko v podobě přehřátí a dehydratace, může přivodit i mdloby. Není vhodná pro cvičence s problémy srdce a krevního oběhu (vysoký krevní tlak). Lektor učí ochlazujícímu dýchání v pevném pořadí prováděných cviků.

Power jóga (aštanga) je určena spíš pokročilým cvičencům. Pořadí cviků je sice dané, ale prvky lze měnit, po zacvičení zvládnou pokročilí sestavy i doma. Tento druh cviků by měl pomoci při redukci váhy, zpevňuje tělo.

Hatha jóga obsahuje nejvíc původních prvků jógy. Cvičí se v mírnějším tempu, je fyzicky méně náročná a klidnější. Klade důraz na dechová cvičení a nechává prostor pro meditaci. Je vhodná prakticky pro všechny věkové kategorie.

Co jóga opravdu dokáže

Pokud se rozhodnete cvičit jógu, vyberte si druh, který vám bude svou náplní nejbližší. Není problém navštívit kurz a podívat se, jak lekce probíhá, co by vás čekalo a zda zvládnete tempo a polohy.

Odborníci (fyzioterapeuti i lékaři internisté) se shodují na tom, že jóga má opravdu velmi blahodárný vliv na lidské tělo. Zpevňuje ochablé svalstvo, natahuje zkrácené svaly, výborně posiluje páteřní svalstvo i velké klouby (kolena, kyčle).

Zlepšuje funkčnost vnitřních orgánů, jako jsou ledviny, játra a slezina. Upravuje činnost oběhového systému, posiluje lymfatický a imunitní systém těla. Ženám jóga pomáhá při odstraňování gynekologických problémů – zpevňuje pánevní dno a zmírňuje potíže spojené s premenstruačním syndromem.

V čem do tělocvičny?

Lekce jógy není módní přehlídkou, myslete hlavně na to, abyste se ve cvičebním úboru cítili volně. Obvykle se cvičí na boso, pokud vás nohy studí, můžete si koupit prstové protiskluzové ponožky za necelých tři sta korun (využijete je i jako domácí trepky).

Hodně cviků se provádí na podlaze, proto je nutná podložka. Tu si v mnoha střediscích jógy můžete na cvičení vypůjčit, dá se tam i zakoupit, budete-li chtít cvičit sami doma. Berte si k pití neslazenou, nebo minerální vodu abyste netrápili tělo nedostatkem tekutin.

Autor článku: Alena Menclová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění