Když muži cvičí na trampolínách - rozhovor s instruktorem Jumpingu

Narazit na lekci oblíbeného tréninku na sympatického muže vždycky potěší. Tentokrát jsme si povídali s mladým instruktorem Jumpingu, (cvičení na malých trampolínách) Markem Babulíkem.
Když muži cvičí na trampolínách -  rozhovor s instruktorem Jumpingu
27.9.2011 8:00 |

Posledně jsme vám přinesli článek a v něm rozhovor s cvičitelem Zumby. Po jeho uveřejnění se zrodila myšlenka, proč v podobném duchu nepokračovat a nevytvořit jakýsi miniseriál rozhovorů s tématikou“ Když muži cvičí…“.

Zaměřili jsme se tedy na muže, kteří se věnují sportovní aktivitě, kterou bychom čekali spíše od něžnějšího pohlaví. Na mušku si vezmeme chlapy, kteří, tak trochu „lezou do zelí“ ženským instruktorkám, když se s odhodláním a nadšením postaví do čela třeba čistě ženské skupiny cvičících.

Cílem série článků bude mimo jiné, tak trochu zbořit mýty ohledně „ženského“ a „mužského“ sportu a vlastně světa vůbec. Ukážeme chlapům, že se nemusí stydět přijít na lekci jakéhokoli cvičení, všude se setkají s pozitivními reakcemi. A vám, ženám, dáme možná novou motivaci ke cvičení.

Tentokrát jsme si povídali s mladým instruktorem Jumpingu, (cvičení na malých trampolínách) Markem Babulíkem. Marek má ke sportu a k pohybu vůbec, velmi blízko. Už obor jeho studia leccos prozrazuje. Marek studuje na Bezpečnostně právní fakultě Policejní akademie ČR v Praze, kde jistě o fyzickou námahu nemá nouzi.

S Markem jsem si povídala, jak jinak, než o Jumpingu, jeho výhodách a také o Markově nadšení k tomuto sportu. Mladý student se rozpovídal i o zbytečných předsudcích, které mužům brání v tom, zkusit některé indoorové aktivity a zkusil chlapům také poradit, jak dosáhnout lepší postavy.

Co Vás přivedlo ke cvičení na trampolínách, tedy Jumpingu?

Rád bych povídal o tom, jakou trnitou cestou jsem si musel projít, ale to bych lhal. Vše proběhlo rychle a snadně. Jsem instruktorem spinningu ve Spindoor centru Zvonek, kde chtěli rozšířit sortiment aktivit o moderní a oblíbený Jumping. Vzhledem k tomu, že ke sportu mám blízko, baví mě pracovat s lidmi a rád pokořuji nové výzvy, vše nabralo rychlý spád, a tak dnes máte tu čest s instruktorem Jumpingu.

Muži asi na Jumping příliš nechodí, nebo se pletu?

Už mám za sebou dobrou řádku hodin a mám vypozorovaný poměr asi jednoho muže na pět žen. Osobně si myslím, že zhruba takový poměr převažuje ve všech podobných indoor aktivitách. Přijde mi, že muži mají zakódovaný vzorec, který rozlišuje mužské a dámské sportovní aktivity, což je škoda. A hlavně to tak nefunguje.

Jaké to je cvičit v tělocvičně plné žen?

Oblíbená otázka kamarádů a známých. Když jsem začínal s instruktorstvím, tak jsem se chvilkami červenal, naštěstí vše zamaskovaly červené zářivky (smích). Dnes to už ani nevnímám. Všechny beru jako sportovce, kteří chtějí po celém dni vypnout a dostat ze sebe maximum, tudíž neřeším, jestli přede mnou skáčou jen ženy nebo jen muži.

Tváří se ženy překvapeně, když vidí mužského instruktora?

Ne, navíc k tomu není důvod. Vídáme mistrovství světa v ženském boxu, přepneme na evropský pohár mužského tanečního sportu, tak proč se divit instruktorovi na Jumpingu?

Myslíte, že na vás ženy při cvičení pokukují?

No v to teda doufám, proto skáču čelem k ostatním. Musí přece vidět, jak který prvek zvládnout. Ale vy to „pokukování“ myslíte trošku v jiném smyslu, že? (smích)

Ano, myslela jsem to trochu jinak, ale pojďme k jiné otázce: Co vás na Jumpingu tak chytlo?

Jumping mě hlavně příjemně překvapil. Na vůbec první hodině jsem si vesele skákal, uběhlo 10 minut a hlavou se mi míhaly myšlenky, že není šance, abych se unavil. Velký omyl. Na konci hodiny sedím na trampolíně, zpocený, utahaný a v dobré náladě. Hodina Vás strhne svou dravostí a energií. Doslova cítíte, jak se vám endorfin uvolňuje do mozku a nejraději byste doskákali po trampolínách až domů.

Proč by si i jiní muži měli přijít zacvičit na trampolínách?

Protože během hodiny spálíte až 1500 kJ, zlepšíte si kondici, protáhnete svaly, o kterých ani nevíte a tvarujete postavu. Tvarování postavy už dávno není jen doménou posiloven s plakáty Arnolda, odborníci jistě přikývnou, že lidskému tělu více prospívá komplexní posilování těla a aerobní pohyb. Navíc Jumping je šetrný ke kloubům. A pokud vás v mládí bavilo blbnout potají na trampolíně ve školní tělocvičně, tak neváhejte a hledejte nejbližší centrum s Jumpingem.

Jaké má Jumping přínosy pro zdraví a „fyzičku“ a výhody oproti jiným cvičením?

Už jsem zmínil, že během krátké doby dochází ke spálení velkého množství energie. Více spálíte už jen pomocí programu H.E.A.T a samozřejmě na Spinningu, který si drží v této oblasti prvenství. Cvičení na trampolínách je specifické posilováním hlubokých zádových a břišních svalů, což vede ke správnému držení těla. Hodně záleží i na instruktorovi. Existuje sice určitá skupina cviků, záleží ale právě na osobnosti trenéra, jestli je pojme více silově nebo dbá spíše na výbušnost a rychlost.

Zvládne cvičení na trampolínách každý?

Určitě zvládne. Každý návštěvník má vlastní trampolínu, vlastní osobní plochu, kam se mu nikdo neplete. Tudíž si může v případě potřeby odpočinout, snížit intenzitu, osvěžit se apod. Mezi lidmi koluje jeden zásadní mýtus. Bojí se jumpingu, protože je často bolí kolena. Skoky na trampolíně jsou ke kolenům velmi šetrné, poněvadž dopady tlumí měkký a odpružený povrch.

Máte vy osobně nějakou fitness, či jinou sportovní, nebo taneční průpravu?

Ano, bez průpravy to nejde. Jsem oficiálním instruktorem Spinningu i Jumpingu. Největší rady a pomoc do začátku mám ovšem od mé sestry, která je taktéž instruktorka a „dokopala“ mě k těmto aktivitám. Tím ji také děkuji. Věnuji se však i dalším sportům, mou velkou vášní je florbal. Když se mi naskytla příležitost absolvovat školení pro trenéry, bez váhání jsem kývl. A věřte, že i takto odlišné školení je při hodině Jumpingu k dobru.

Co děláte, když zrovna necvičíte – studujete nebo pracujete + záliby?

Studuji na Bezpečnostně právní fakultě Policejní akademie ČR v Praze. Užívám si tedy studentského života. Každodenní pohyb je jasný, kromě spinningu, jumpingu a florbalu jezdím na kole, hraju squash, chodíváme hrát fotbal, zkrátka pořád něco. Nebráním se ničemu. Kromě sportu mám rád hudbu, umím hrát na piáno a kytaru. A vzhledem k tomu, že mi bude 21, o posezení s přáteli a dlouhé sobotní noci rozhodně není nouze. (smích)

Jakou fyzickou aktivitu byste doporučil mužům, pro lepší postavu?

Sto lidí, sto chutí. Důležité je, aby měl člověk zájem a chuť do pohybu. Ideální je mít k sobě sparing partnera. Ve dvou se více nahecujete a hůře se hledají výmluvy, když se vám do ničeho nechce. Nejde tedy jasně doporučit, která fyzická aktivita je pro vás nejlepší. Snad jen dodám, aby se chlapi nestyděli a nebáli se sporty experimentovat. Třeba najdete pravý smysl právě v Jumpingu!

Autor článku: Vendula Kochanová
Zdroj: Ženy.cz

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění