Klidná doba přechodu

Čekají nás stále krásnější a teplejší dny, z nichž se možná ženy v období klimaktéria příliš neradují. Tento stav se totiž projevuje především návaly horka a nadměrným pocením, což může být při krásném počasí mnohem nepříjemnější.
Klidná doba přechodu
28.4.2010 0:00 |

Ženy se dostávají do problematiky preklimakteria a následně klimakteria (přechodu) v poměrně velkém věkovém rozpětí. Diskrétní známky se mohou objevovat od 40. roku věku, ale nejběžněji v rozpětí mezi 45 - 52 lety. Velmi zajímavé je zjištění, že se toto rozpětí vůbec nemění, i když se stále prodlužuje průměrná délka života lidí. Toto období je provázeno estrogenním deficitem - úbytkem hormonů v krvi, který se mimo jmenované potíže projevuje také nespavostí, závratěmi, bolestmi hlavy a výkyvy nálady.

Zároveň je provázeno objektivním stárnutím organismu, často spojené s metabolickým syndromem,“ říká MUDr. Miloslav Černý, CSc., soukromý gynekolog, bývalý odborný asistent Gynekologicko-porodnické kliniky FDL UK. „Zpomaluje se metabolismus organismu, stoupají váhové přírůstky, vyskytují se obtíže s funkcí štítné žlázy, cévní problémy, vysoký krevní tlak, vysoké hladiny cholesterolu, lipidů, zvýšené hladiny jaterních testů, dochází k inkontinenci a ochabnutí vaziva močového systému. Mění se také kvalita ukládání vápníku do kostí.“




Klimakterium je pro řadu žen problematickým obdobím z hlediska psychického, pro mnohé však také z hlediska zdravotního. Ke zmírnění potíží může pomoci hormonální terapie, přírodní preparáty i bylinky. Předcházet by však měla vždy konzultace s odborníkem.

Pryč se všemi návyky


Univerzální rada, jak se všemi problémy vyrovnat, asi neexistuje. Naštěstí nás samo hezké počasí vybízí ke konzumaci lehké stravy s převahou čerstvé zeleniny, ovoce a rybího masa. Rozdělte si ji do několika malých dávek a rovnoměrně je rozložte do celého dne. Nezapomínejte ani na pitný režim. Zvláště za horkého počasí pijte minimálně 2,5 litru tekutin po celý den, třeba i v noci. Nejvhodnější bývá nesycená voda a málo slazené čaje. Polovinu množství tekutin by měly tvořit minerálky.

Druhou nutností je dostatečný pohyb. I nesportovně založené ženy by jej měly zařadit do svého programu. Nejlepší je dosti podceňovaná a opomíjená rychlá chůze, pokud možno každodenní. Doplnit ji můžete plaváním, jízdou na kole, tenisem nebo volejbalem. Dostatek pohybových aktivit zpomaluje proces osteoporózy a zároveň v těle vytváří endorfíny – hormony štěstí, které mají vliv i na náladu. 

Co nám přidá příroda


Zařaďte si do jídelníčku čočku, lněná semínka, a především sóju, která dodá tělu vápník, draslík, hořčík, železo a vitamin B. Obsah minerálií je až sedmkrát vyšší než u mléka a pětkrát vyšší než u masa a vajec. Její tuky ochraňují cévy před sklerózou, příznivě působí na nervovou soustavu a snižují vysoký krevní tlak. Obsahuje také přírodní látky fytoestrogeny, které pomáhají upravovat úbytek hladiny ženských hormonů.

Velké množství fytoestrogenů najdete také v květech červeného jetele, který má preventivní vliv na osteoporózu
Problémy v období klimakteria vylepší i ploštičník, jenž také snižuje krevní tlak, návaly horka a zvýšenou potivost. Zároveň zmírní poruchy spánku a problémy s koncentrací a pomůže vylepšit psychiku.


Přírodní preparáty hormonální terapii nenahradí, ale mohou být její vhodnou alternativou. Většina z nich dokáže díky vysokému obsahu fytoestrogenů potíže alespoň zmírnit. Minapent® Balance obsahuje výtažky z červeného jetele a třezalky tečkované čímž harmonizuje psychické i emoční projevy menopauzy, má vliv na potlačení úbytku kostní hmoty a snížení obtíží při křečových žilách a zvýšeném krevním tlaku.

Již severoameričtí indiáni znali účinky kanadské brusinky, která obsahuje kromě vitamínu C, řadu organických kyselin, třísloviny a provitamín A. Řady studií potvrzují jedinečný účinek při prevenci a léčbě infekcí močových cest, zánětech ledvin a inkontinenci. Kromě toho působí brusinky jako vynikající přírodní antioxidant.

Stejnou službu vám udělají i různé přípravky coby doplňky stravy, které jsou volně prodejné v lékárnách a obsahují buď koncentrované extrakty jmenovaných přírodních látek nebo jejich kombinaci, jež průvodní jevy klimakteria zmírňují. Aktivní pohyb však nenahradí, takže využijte dovolené a spěchejte do přírody.

Autor: Eva Pavlatová 
28. dubna 2010

Autor článku: Eva Pavlatová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění