Koloběžka jako sport

Ke vzpomínkám na dětství neodmyslitelně patří i koloběžka. V současnosti ale došlo k úpravě tohoto jednoduchého dopravního prostředku do té míry, že se z něj stalo plnohodnotné sportovní náčiní pro dospělé.
Koloběžka jako sport
31.8.2009 0:00 |

Asi každý někdy přišel do styku s koloběžkou, resp. její základní dětskou formou. Jedná se o prostý dopravní prostředek, který je poháněn lidskou silou cestujícího tak, že ten se odráží jednou nohou od země, zatímco jeho druhá noha stojí na plošině blízko země. Koloběžka se pak řídí obdobně jako kolo – pomocí řidítek. Nové a sofistikované typy pro dospělé a pro sport pak oplývají nejrůznějšími doplňky, o kterých ještě bude řeč.

Koloběžkou ku zdraví


Již bylo naznačeno, že se v dnešní době používají koloběžky krom dopravy i ke sportování. Vrcholové výkony a závodění necháme stranou a zaměříme se na kondiční jízdu. Tou můžete posílit svoji fyzickou výkonnost i si udržet štíhlou linii. Naleznete zde prakticky všechny klady ostatních kondičních aerobních sportů, jako jsou jogging, cyklistika či sportovní chůze. Jízdou na koloběžce posilujete určité svalové partie, šlachy i svalové úpony.

Největší záběr při jízdě dostávají svaly na dolních končetinách. Odrazy zpevňujete především hýžďové svaly, ale na své si do značné míry přijdou i svaly lýtkové a stehenní. K práci jsou ale přizvány i další části těla – přední sval holenní, krejčovský sval i svaly pánevního dna. Logicky pak kvůli jejich rovnoměrnému posílení musíte po určitých intervalech střídat nohu, kterou se na koloběžce odrazujete.



Nejen nohy ale při svižnější jízdě na koloběžce posilujete. Vzhledem k ohnutému trupu a odrazech vedoucích z pánve dochází k výraznému náporu na břišní svalstvo. To má za následek zpevnění této partie a formování tolik problematické oblasti pasu. Nelze samozřejmě opominout klasické pozitivní účinky aerobních sportů, kterými jsou zvýšení kapacity plic, zlepšení oběhového systému, posílení cév a srdce a samozřejmě značné spalování podkožního tuku.

Technické detaily


Moderní sportovní koloběžky nejsou jen primitivní konstrukce dvou koleček, spojující plošiny a řidítek. Vzhledem k jejich použití jsou vybaveny kvalitními pneumatikami, odolnými ložisky, ergonomicky tvarovanými řidítky i stojánkem. Z důvodu bezpečnosti jsou tyto stroje vybaveny zpravidla přední i zadní brzdou. Ty mohou mít podobu buď brzdy nožní, nebo klasické páčkové brzdy pro ruce (jako můžete najít na jízdních kolech), které při stlačení brzdí třením o ráfek.

Jednotlivé koloběžky se pak při prodeji liší nejen cenou, ale především velikostí, nosností a materiálem, ze kterých jsou vyrobeny. Rozměry koloběžek bývají určovány jejich výškou v centimetrech a také velikostí předních a zadních kol měřených na palce. Naleznete tak základní stroje s předním dvanáctipalcovým kolečkem, ale na trhu jsou i vysoce sportovní typy s osmadvacetipalcovým kolem. Nosnost je pak pochopitelně udávána v kilogramech a cena materiálu se odvíjí od jeho pevnosti a váhy.

Koloběžku pro dospělé můžete sehnat již od nějakých patnácti set korun. To je ovšem úplný základ. Cena opravdu špičkových mašinek se pohybuje až kolem 8 tisíc. Ještě jedna důležitá věc se pojí s jízdou na koloběžce – její účast v silničním provozu. Zákon 361/2000 Sb. o silničním provozu v § 57 odst. 2 uvádí, že „jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka“. Prakticky tedy pro jízdu na koloběžce platí stejná pravidla jako pro cyklistiku. 

Jedno kolo navíc


Jestliže zmiňujeme kondiční a sportovní jízdu na koloběžce, nelze opominout nový hit, který k nám před časem přišel ze spojených států – Trikke. Má to tři kolečka, ale tříkolka to není, na první pohled se podobá koloběžce, ale přesto má do ní pořádně daleko. Už žádné šlapání, odrážení či tlačení. Trikke přináší úplně nový způsob pohybu. Stroj udržujete v jízdě pouhým kolébáním ze strany na stranu a přenášením váhy.



Trikke vypadá velice podobně, jako klasická koloběžka s tím, že místo jedné plošiny pro opření nohy má dvě, které vůči sobě svírají ostrý úhel. Na jejich konci je pak po jednom kolečku. Jezdec má tedy nohy na plošinách, ve stoje se drží řidítek a přitom se houpe ze strany na stranu. Tento pohyb je do značné míry podobný tancování či sjezdovému lyžování. Takto lze vyvinout rychlost až 30 km/h na rovině a z Trikke nemusíte sesedat ani v kopci.

Co se ceny tyče, tak ta je v porovnání s klasickými koloběžkami o něco vyšší. Za úplně nejzákladnější model se nedostanete níže jak pod tři tisíce korun. Standard se pak pohybuje kolem šesti tisíc a sportovní odolné stroje šplhají za hranici deseti tisíc. Vše v závislosti na použitém materiálu, odolnosti a výbavě. Specialitou jsou pak modely určené do sněhu, tzv. Trikke SKKI, kde jsou kolečka nahrazena malými lyžemi. Cena takové hračky se ale dostává znatelně přes dvacet tisíc korun.


Autor: Josef Kraus

2. září 2009

Autor článku: Josef Kraus
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění