Křečovité trápení, aneb, jak křečím končetin předcházet

Snad každý zná tu velice nepříjemnou bolest v dolních či horních končetinách. Jakoby se z ničeho nic kroutily svaly všemi směry, někdy dokonce i vidíte, jak se kroutí prsty nohou nebo rukou. Dá se v takovém případě něco podniknout?
Křečovité trápení, aneb, jak křečím končetin předcházet
11.12.2013 8:00 |

Svaly potřebují nejen trénink

Náš svalový aparát se řídí povely nervových impulsů, a že jich je. Některé pohyby svalstva si ani neuvědomujete, ale není snad minuty, aby některá ze svalových skupin lidského těla „něco nedělala“. K tomu, aby dobře sloužily, potřebují svaly živiny, vitamíny, minerály a kyslík.

Jakmile dojde k nerovnováze mezi přísunem některých potřebných prvků, a přidá-li se přetížení svalů třeba z nadměrného sportování, nebo namáhavé práce, je na problém zaděláno, a křeče vás pak mohou trápit nejen ve dne, ale i v noci.

Pro práci svalů je třeba přísun několika důležitých prvků – sodíku, hořčíku, draslíku a vápníku. Z řady vitamínů je třeba mít na paměti vitamíny E, B1, B5, a B6. Špatně prokrvené svaly nedostávají svou potřebnou dávku kyslíku a přidá-li se špatný pitný režim při práci nebo sportu, jsou bolestivé stahy vaším věrným průvodcem.

Příčin vzniku křečí bývá mnohdy ještě víc

Co dokáže špatné držení těla, o tom se popsalo už hodně papíru. Většinou jsou zmiňovány bolesti páteře, ale výskyt křečí může mít stejnou příčinu. Celodenní sedavá práce u počítače dolním končetinám neprospívá, lépe na tom nejsou ani řidiči z povolání.

Že by souviselo obutí s křečemi? Zkuste si představit, v jakém úhlu je váš nárt a chodidlo, pokud budete po většinu dne v botách s hodně vysokými podpatky. Za krásný tvar lýtka zaplatíte bolestmi z námahy vynaložené na udržení rovnováhy.

Lidé s plochýma nohama mají také sklon ke svalovým křečím. Pomůže opět vhodná obuv, a krátké jednoduché cvičení – párkrát za den si několikrát za sebou stoupnout na špičky a zpět na plné chodidlo (pomáhá i při únavě z vysokých podpatků).

Dá se říct, že tento druh křečí dolních končetin je sice velmi nepříjemný, bolestivý (stah trvá od několika vteřin do několika minut – což je spíš výjimkou), ale nejsou to křeče životu nebezpečné.

Páteř se ozývá i křečemi

Poškození páteře se projevuje mnoha způsoby, jedním z průvodních jevů vyhřezlou plotýnkou poškozeného nervu, je neuropatie. Lidé s takto poškozenými nervy mají špatný cit většinou v chodidlech a prstech nohou, navíc je často trápívají křeče jak denní, tak noční.

Prochladnutí má také podíl na křečovité bolesti: ustelete si pod širákem, ve spacáku nebo pod stanem a ráno se nestačíte divit, že se nemůžete bezbolestně postavit na nohy. Nevhodný spacák, žádná matrace (aspoň karimatka) je sice romantická záležitost v letních nocích, ale od země prochladnete!

Noční křeče, noční děsy

Silné křečovité bolesti lýtek vzbudí i tvrdě spícího spáče. V noci se nejvíc projevuje iontová nerovnováha draslíku a hořčíku, přidat se může i žilní nedostatečnost – zpomalený odtok krve z dolních končetin.

Proti tomuto druhu křečí by měl zabrat jednoduchý trik: nataženou nohu pevně přitlačit patou k zemi (matraci) a nechat bolest odeznít. Opakujte i několikrát, pokud by se bolest vracela. A protože křeče nohou trápily lidi odjakživa, měly kořenářky recept na bylinkový čaj proti křečím:

spaří se šest dílů třezalky, sedm dílů komonice, šest dílů mochny husí, osm dílů listí lesních jahod a pět dílů květů sedmikrásky. Nemáte-li nasušeno, nevadí. V každém bylinkářství vám do sáčku namíchají směs podle vašeho rozpisu (na zkoušku stačí menší díly bylinek).

Panika je horší než křeče

Případů, kdy plavec utonul, protože ho přepadly křeče, těch je spousta. Bere se to jako samozřejmost, že z takové situace není úniku a končí utonutím. Takové křečovité stavy znají i potápěči, či lidé jiných profesí, které související s pobytem ve vodě.

Rada profesionálů je jediná: nepanikařit, i když bolest může být ochromující a plavec má pocit, že se ke břehu nikdy nedostane. Začne se zběsile zmítat a ještě křeče zhoršuje. Natrénovat cviky proti křečím lze na suchu, hodí se vlastně jako rozcvička před vstupem do vody.

Přesný návod na provedení cviků najdete i na stránkách potápěčů, těch několik cviků je jednoduchých, ale mohou vám zachránit život. I ve vodě totiž můžete na noze postižené křečí rukou přitahovat nárt a prsty k holeni, dokud bolest v lýtku nepovolí.

Bolí-li celá končetina, zastavte se při plavání a střídavě napínejte a uvolňujte nohu, v které máte křeč. Jakmile jste na břehu, nenamáhejte dále nohy, nechte svaly prohřát. Při sportování není na škodu pít iontové nápoje, dodají vám energii a vašim svalům potřebné minerály.

Autor článku: Alena Menclová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění