Kulinářské inspirace s tofu

Dříve se na tofu pohlíželo pouze jako na stravu vegetariánů či veganů. Dnes už si však místo vydobylo jak u lidí vyznávajících zdravý životní styl, tak i u skalních „masožravců“, kteří si jednou za čas chtějí odlehčit jídelníček.
Kulinářské inspirace s tofu
12.5.2010 0:00 |

Tofu, z potravinářského a dietetického hlediska, vyniká mnoha cennými vlastnostmi. Odborníci na zdravou výživu chválí tofu pro jeho lehkou stravitelnost, nízký glykemický index a univerzální použití pro dietní stravování. Využijme těchto kladů i my, zvláště pak v tomto období, kdy léto a plavky s ním, už takřka ťukají na dveře. Zařaďte Tofu do svého jídelníčku častěji. Prospějete tak, jak svému zdraví, tak štíhlé linii a ještě si pochutnáte. Nevěříte? Tak vyzkoušejte některý z našich receptů a přesvědčíte se sami.



Připravili jsme pro vás zdravé a dietní recepty s Tofu, které vám zaručeně zachutnají. Zařadili jsme recepty, jak na hlavní jídla, tak na zdravé grilování s tofu, nemůže chybět ani lehký, ale chutný salát a na závěr také sladká tečka v podobě tradiční pochoutky s netradičními ingrediencemi. Bon appetite!

ŠPANĚLSKÝ PTÁČEK BEZ PTÁČKŮ


Ingredience:
Tofu natural, 3 střední cibule, gulášové koření (paprika, majoránka, mletý kmín), pálivá paprika, zeleninový bujón, pepř, plnotučná hořčice, tmavá jíška, kyselá okurka, vejce
Postup:
Na rozpálený olej dáme cibuli nakrájenou na kostičky a smažíme za stálého míchání až skoro dohněda (to je důležité pro konečnou chuť). Přidáme 3 lžičky gulášového koření (podle množství lze více) a lžičku pálivé papriky. Tofu nakrájíme na kostičky, přidáme do hrnce, opepříme a za stálého míchání ještě trochu osmažíme, aby tofu nasáklo chuť koření. Po chvíli zalijeme vodou (ne příliš, raději doléváme postupně podle potřeby), vhodíme kostku bujónu a vaříme. Přidáme lžičku plnotučné hořčice, zahustíme tmavou jíškou, nakrájíme kyselou okurku, vejce natvrdo na proužky (není nutné), vše vložíme do omáčky a ještě chvíli povaříme. Na závěr ochutnáme, pokud jídlo není dostatečně pikantní, tak dochutíme kořením. Nejlepší přílohou je rýže, nejlépe basmati


SALÁT S TOFU A OLIVAMI


Ingredience:
Salátová okurka, jarní cibulka, paprika, rajčata, 100 g tofu, zelené olivy, sůl, 4 lžíce olivového oleje, pepř, oregano, 2 lžíce šťávy z citronu

Postup:
Salátovou okurku a jarní cibulku nakrájíme do misky, přidáme pokrájené papriky, rajčata olivy a bílé tofu pokrájené na kostky. Poté smícháme olivový olej se solí, pepřem, oreganem a citrónovou šťávou, vymícháme a přidáme k zelenině. Salát necháme chvíli odstát, aby tofu nasáklo chuť zálivky. Podáváme s celozrnným pečivem.

Tip: pro intenzivnější chuť je dobré naložit tofu do zálivky alespoň hodinu před přípravou salátu


CELOZRNNÉ TORTILLY S TOFU A ZELENINOU


Ingredience:
1 balení celozrnných tortill, 1 balení (100g) bílého tofu, nebo tofu s bylinkami, 1 balení mražené zeleniny – podle chuti, zeleninový bujón, olivový olej, sůl, pepř, česnek, grilovací koření, kari, celozrnná mouka

Postup:
Nejprve si naložíme tofu – smícháme trochu olivového oleje s rozetřeným česnekem se solí a grilovacím kořením (iniciativě se meze nekladou, koření můžete zvolit podle vaší chuti). Tofu nakrájené na kostky necháme marinovat alespoň hodinu.

Následně rozpálíme pánvičku a naložené tofu osmahneme, přidáme mraženou zeleninu a necháme podusit, dokud zelenina nezměkne. Poté osolíme, opepříme, přidáme kari. Podlijeme trochou vody, přidáme kousek zeleninového bujónu a zaprášíme trochou celozrnné mouky, aby se nám vytvořila hutnější hmota.

Tofu se zeleninou plníme do tortill, můžeme ještě vylepšit strouhaným sýrem, zabalíme a podáváme buď samotné, nebo s lehkým zeleninovým salátem. 



MARINOVANÉ TOFU ŠPÍZY


Ingredience:
350g tofu natural, 1 cuketa, 1 cibule, 2 papriky (červená a žlutá), citrónová šťáva, chilli omáčka, 1stroužek česneku, sůl, bílý pepř, bazalka, olivový olej

Postup:
Nejprve připravte marinádu smícháním citronové šťávy, prolisovaného česneku, mletého koření, chilli a olivového oleje. Tofu, cukety, papriky a cibuli pokrájejte na stejně velké kousky, které několik minut marinujte v připravené marinádě. Na jehlu napichujte postupně kousky tofu, papriky, cibule, cukety atd. Jehly grilujte nebo orestujte n a pánvi, či grilu. Na závěr můžete ozdobit lístky bazalky a podávat s celozrnným pečivem.

Tip: místo bílého Tofu můžete použít tofu uzené nebo marinované, zvýrazníte tak chuť špízů


ZDRAVÁ ŽEMLOVKA


Ingredience:
5 rohlíků (grahamových nebo sójových), 1 l sójového mléka, 4 jablka, mletá skořice, cukr, olej, 200 g bílého tofu, 4 lžíce medu, sůl

Postup:
Do zapékací mísy nebo do pekáče dejte první vrstvu, kterou si vytvoříte tak, že rohlíky pokrájíte na kolečka a namočíte do mléka. Na to poukládejte jablka, které jste oloupali, postrouhali na struhadle a přidali do nich cukr (pro dietnější verzi použijte cukr třtinový, nebo med) a mletou skořici. Žemlovku můžete vylepšit přidáním hrozinek nebo vlašských ořechů. Navrch dejte třetí vrstvu, která je z postrouhaného tofu smíchaného s medem, vanilkou nebo skořicí. Pečte v rozehřáté troubě 15 - 30 min.

Autor: Vendula Kochanová
12. května 2010

Autor článku: Vendula Kochanová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění