Květák

Květák je oblíbená košťálová zelenina s množstvím cenných látek, jemnou chutí a hlavně snadnou dostupností po celý rok.
Květák
9.3.2005 0:00 |

Květák má svůj původ hluboko v historii, pěstoval se už v době před naším letopočtem. S pěstování začali na Středním východě, u nás se rozšířil v polovině 18. století. Dřív byl považován hlavně za zeleninu chudých, dnes víme, že díky množství biolátek je jedním z prvků zdravé kuchyně.

Účinky na organismus


- vhodný při ledvinových potížích
- podporuje růst a obnovu buněk
- účinný při tvorbě sliznice střev
- podporuje krvetvorbu
- má kladný vliv na nemoci močového měchýře a tlustého střeva
- snižuje krevní tlak
- posiluje imunitní systém
- preventivně působí proti infekcím
- působí protiskleroticky

Květák obsahuje minimum tuku, proto je vhodnou dietní potravinou. Je nízkokalorický (ve 100 g je 25 kcal) a močopudný,tedy předurčený pro lidi, kteří chtějí zhubnout. Má bohatství vitaminů, minerálů, stopových prvků. 100 g květáku obsahuje doporučenou denní dávku vitaminu C. Za zmínku stojí i velké množství kyseliny listové, vitaminu B12 a B5, vitaminu E, draslíku, zinku, fluoru.

Při konzumaci květáku nevynecháváme ani malé lístky, které přiléhají k hlávce, protože obsahují ještě mnohem více vitaminů a minerálů než samotná hlávka. Čerstvý květák zabalený do mikrotenu vydrží v lednici okolo 10 dnů, ale můžeme ho také předvařit a poté zamrazit. I v krátce povařeném květáku zůstává poměrně vysoké množství vitaminu C. Květák je lépe vařit v nezakrytém hrnci, protože pod poklicí se mohou hromadit sirné složky květáku, které mohou nepříjemně zapáchat a ovlivnit i jeho chuť. Některé lidi může konzumace květáku nadýmat, což můžeme ovlivnit přidáním česneku, kmínu nebo koriandru.

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění