Může nám dieta pomoci nebo naopak uškodit?

Říká se, že počet diet se rovná počtu žen. V čem spočívají ty nejznámější z nich a jak je vidí odborníci?
Může nám dieta pomoci nebo naopak uškodit?
27.6.2005 0:00 |

Atkinsova - hlavní zásadou je omezení sacharidů. Jí se maso, sýry, tuky a některé druhy zeleniny. Nesmějí s sacharidy - sladkosti, ovoce, brambory, rýže, těstoviny a obiloviny.
Názor odborníků: při této dietě varují před vysokým obsahem živočišných tuků. Ten může vést ke vzniku aterosklerózy i některých typů rakoviny.

Podle krevních skupin
- vychází z předpokladu, že každá krevní skupina má „své“ potraviny, na které je organismus historicky zvyklý.
Názor odborníků: základní předpoklad je neprokázaný, takže ani hubnutí v praxi nefunguje.

Hollywoodská - konzumuje se pouze ovoce.
Názor odborníků: doporučují držet jen na několik dnů jako „odlehčení“, jinak dochází k masivnímu úbytku svalové hmoty.

Dělená strava - jí se odděleně rostlinná strava („kytičky“) a živočišná strava („zvířátka“), protože tvůrci této diety tvrdí, že bílkoviny a sacharidy se tráví odděleně, a když je tělo dostane současně, nestíhá je zpracovat.
Názor odborníků: tuto teorii zpochybňují, ovšem pozitivum tohoto způsobu stravování vidí v tom, že člověk o jídle víc přemýšlí. Z tohoto důvodu také lze zhubnout, ale pokud množství jídla je nadměrné, může docházet i k nárůstu váhy.

Zónová - důležitý je správný poměr sacharidů, bílkovin a tuků v každém jídle.
Názor odborníků: hodnotí kladně, že neodbourává svalovou hmotu a podporuje správné stravovací návyky.

Tukožroutská - jediná potrava je nezahuštěná polévka ze zelí, rajčat, cibule a paprik.
Názor odborníků: varují před extrémně nízkou energetickou hodnotou této diety a před její nevyvážeností. Rozhodně není vhodná k dlouhodobému užívání.

Polymeal - nová dieta sestavená v Nizozemsku prý kromě redukce hmotnosti prodlužuje život - ženám o 5 let, mužům o 6,6 roku, protože omezuje možnost vzniku srdečního infarktu. Ryby se jedí 4x za týden, denně 400 g zeleniny povařené s česnekem, stejné množství ovoce a nápoje jsou doplněny i 1,5 dl červeného vína. Každý den si lze dopřát 100 g čokolády (výhradně hořké) a 68 g mandlí.
Názor odborníků: podivují se nad velkým množstvím povolené konzumace čokolády a namítají, že denní příjem je téměř 6 000 kJ a dieta obsahuje minimální množství vápníku.

Instatní diety - jednoznačná výhoda hotových nízkokalorických koktejlů a polévek je, že jimi lze nahradit běžné jídlo. Odpadá počítání kalorií, přemýšlení o nejvhodnější skladbě apod. Navíc jsou v nich pro tělo ne zbytné dávky minerálů, stopových prvků a vitaminů.
Názor odborníků: v případě, že neobsahují nadbytečné množství sacharidů, jsou vhodné jako náhražka některého denního jídla. Jako jediný zdroj potravy však není možné tyto diety doporučovat. Nelze se s nimi naučit sestavovat s běžný zdravý nízkoenergetický jídelníček.

Při výběru diety odborníci doporučují respektovat její vliv na zdraví a jednoznačně nevyvážené diety raději nezkoušet. Princip redukce váhy je vždy stejný: je nutné omezit přísun energie a zvýšit její výdej. Zázraky se prostě nedějí. Problém proto není jen v tom, jakou dietu zvolit, ale jak se vůbec k jakékoliv změně ve stravování přinutit. Prvotní a základní předpoklad úspěchu každé změny je vlastní rozhodnutí a motivace. Tou může být nový partner či partnerka, potíže při zavazování tkaniček u bot, nové šaty, které jsme si koupili příliš „idealisticky“ a nevejdeme se do nich, či znechucení při pohledu do zrcadla. K rozhodnutí, že “ s tím musím něco udělat“, dospěje každý jinak, ale musí být dostatečně silné. Psychika totiž hraje při hubnutí často větší roli než žaludek. Největší nebezpečí diety je, že sice zhubneme, ale jakmile přejdeme na obvyklý režim, kila jdou rychle nazpátek a dokonce jich často přibude víc. Odborníci tento jev nazývají jojo efektem. Čím je způsoben? Při razantním omezení stravy dojde ke ztrátě nejen tukové, ale i svalové tkáně. Tím se sníží celkový metabolismus. Po návratu k normálnímu stravovaní tělo se sníženým metabolismem využije méně přijaté energie a zbytek ukládá ve formě tukových zásob. Proto dobrá rada na závěr: hubnout pozvolna a udržovat si sníženou hmotnost dlouhodobě.

Uvedeno ve spolupráci s www.merrylinka.cz

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění