Nevymlouvejme se na geny. 95 % z nás může zhubnout vlastními silami!

V posledních letech jsme svědky obrovského nárůstu výskytu obezity v populaci, dlouhodobě „obézní státy“, jako jsou USA, Británie či Německo, začínají dohánět už i rozvojové země. Nejnovější výzkumy sice prokázaly, že tělesný tuk a tělesná hmotnost, a tedy i náchylnost k obezitě, jsou do určité míry podmíněné i genetickou výbavou jedince, nicméně v absolutní většině případů lze správným stravováním jejímu vzniku zabránit.
Nevymlouvejme se na geny. 95 % z nás může zhubnout vlastními silami!
5.3.2012 16:00 |

Váha je naším rozhodnutím

Nejčastější typ, tzv. oligogenní obezita, je způsobena více různými geny, nicméně jejich vliv na tělesnou hmotnost je jen velmi malý. Pro to, aby se projevila, je vedle více poškozených genů nutná souhra i dalších okolností, tedy například přejídání a nedostatek pohybu. „Z výzkumů vyplývá, že obezitou polygenní, pro jejíž rozvinutí hrají velkou roli faktory postředí, tedy stravovací návyky, nedostatek pohybu a nesprávné složení stravy, je postiženo celých 95 % pacientů,“ dodává Kristýna Galová z Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment

Nemůžu zhubnout, mám to prostě v genech!

„To slýcháme často. Tloušťka v genech ale znamená, že tlustý být můžu, ale nemusím! Zásadním předpokladem je uvědomit si, že pokud k ní má člověk sklony, je to určitý hendikep, ale bude-li dodržovat zásady racionálního stravování, vůbec se tyto geny nemusí projevit,“ komentuje Kristýna Galová. „Bude ho to stát více úsilí než člověka, který je od přírody štíhlý, ať sní, co sní. Nicméně má to i svá pozitiva: člověk si při hlídání váhy navykne na zdravý způsob stravy, který ovlivňuje nejen váhu, ale také například cholesterol či vyprazdňování. Naopak člověka s geneticky štíhlou postavou často nic nemotivuje k zdravému životnímu stylu, a to se časem může vymstít.“

Kdy za to nemůžeme

Z genetického hlediska rozlišujeme obezitu monogenní a komplexní (oligogenní). Tzv. monogenní obezita je do značné míry dědičná a k jejímu rozvinutí stačí pouze malý vliv faktorů prostředí. Tato forma se však týká pouze 3-4 % všech obézních pacientů a odborníci ji dnes již běžně dokáží určit pomocí analýzy DNA.

Mezi oligogenní patří také tzv. syndromová obezita, která je ale poměrně vzácná a vzniká v důsledku genetických defektů či abnormalit chromozomů. Existuje přibližně 20-30 onemocnění, u nichž je obezita jedním z příznaků. (zdroj: Výzkum DIABGENE&Laboratórium diabetu a porúch metabolizmu, Ústav experimentálnej endokrinológie SAV, Bratislava)

Co mám tedy dělat, abych zhubl/zhubla?

Pro začátek se smiřte se svou genetickou podstatou. Pokud máte sklony k obezitě, ale chcete se cítit dobře a sebevědomě, budete pro to muset něco udělat a hlídat se budete už napořád. Neděláte to jen pro svůj pěkný vzhled, ale hlavně pro zdraví!

Buďte v pohodě, jezte zdravě a hýbejte se!

Zapátrejte také ve své hlavě: neskrýváte v ní před okolím nějaké obavy, komplexy či psychické problémy, které po večerech zajídáte? Nevyrábíte si tak výčitky svědomí, které následně opět zaženete něčím dobrým? Dokážete relaxovat, duševně odpočívat? Nestyďte se navštívit psychologa a všechny své problémy pustit ven. Řešit pouze následek bez odstranění příčiny je v dlouhodobém horizontu nemožné!

O zdravé stravě a dietách, od těch rozumných až po doslova ztřeštěné, bylo napsáno již mnoho. I zde platí, že v jednoduchosti je síla. Není třeba pracně počítat kalorie, dělit stravu a už vůbec ne polykat pilulky, díky kterým zázračně ztratíte chuť k jídlu a zhubnete.

Hubnutí může být i zcela jednoduché a přitom efektivní. Katarína Skybová, zakladatelka Institutu kompliment, dělí ve své Fresh diet potraviny do tří kategorií: aktivátory (podporující hubnutí), stabilizátory (konzumace v omezeném množství) a inhibitory, jejichž konzumaci je třeba minimalizovat. Stačí tedy řídit se tímto seznamem, dodržovat několik jednoduchých pravidel a do programu dne zařadit pohyb. Fresh diet dbá na pestrost jídelníčku a zastoupení všech důležitých výživových složek.

Tři základní pravidla diety jsou:
- Zvyšovat příjem potravin s podílem vody
- Snižovat množství sacharidu v jídlech během dne
- Jíst 3+2 jídla denně

„Věřte, že nejtěžší je začít. Po čase si na zdravou stravu i pravidelný pohyb zvyknete a stanou se neodmyslitelnou součástí vašeho dne. Ideální je cvičit třikrát týdně půl hodiny až hodinu. Čím pravidelněji organismus zatěžujeme, tím lépe. Klidně začněte s pěti, deseti minutami denně a postupně přidávejte“ dodává Kristýna Galová. „Váš organismus vám bude vděčný a poznáte to sami, budete se cítit lépe jak na těle, tak i na duši!“

Autor článku: Redakce
Zdroj: Archiv

Komentáře

dobreazdrave.cz | 13.5.2012 18:09

Genetika je výmluva

dedra.party@seznam.cz | 7.3.2012 06:28

Souhlasím

Tereza | 6.3.2012 11:09

Zhubla jsem díky jídelníčku

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění