Oblíbené diety, které mohou vážně poškodit vaše zdraví

Na internetu koluje řada diet, které „zaručeně fungují“. Vybrali jsme osm v současné době nejoblíbenějších diet. V čem jsou jejich negativa a jak nás mohou ohrozit? O názor jsme požádali MUDr. Janu Čepovou z FN Motol, která se s důsledky nesprávné výživy setkává u svých pacientů po celý svůj profesní život.
Oblíbené diety, které mohou vážně poškodit vaše zdraví
7.10.2013 8:00 |

Některé diety často propagují hollywoodské celebrity, které je ale nejspíš vůbec nedrží, a pokud ano, pak pod lékařským dohledem. O tom se nepíše, stejně jako o faktu, že řada těchto kúr může vážně poškodit vaše zdraví.

Vinná dieta

Hlavním principem této diety je pravidelná konzumace vína. Internetové prameny se v množství vína rozcházejí – někdo doporučuje 2 dl červeného vína denně a někdo doporučuje 2 dl ke každému hlavnímu jídlu, a je jedno, zda jde o víno bílé či červené. Jinak se může pouze jedno jablko, jeden jogurt, hořká čokoláda a maso nebo 3 rohlíky za den.

MUDr. Jana Čepová: „Pozitivum této diety by se pro někoho dalo najít v tom, že alkoholické nápoje zlepšují náladu a člověk se méně kvůli dietě trápí. Ale velkou nevýhodou této diety je nedostatečný přísun a zastoupení živin. Chybějí bílkoviny. Člověk hubne, ale na úkor svalové hmoty, nikoli tukové. Hrozí podvýživa.“

Dieta podle krevních skupin

Podle krevní skupiny lze lidi rozdělit do čtyř skupin, pro které existují doporučené a zakázané potraviny. Například lidé s krevní skupinou nula by měli jíst pouze maso, s krevní skupinou A naopak jen zeleninu atp.

MUDr. Jana Čepová:„Přínosem diety je fakt, že se člověk nad svým jídlem aspoň zamyslí. Ale není prokázaný vliv jednotlivých potravin na zdraví člověka v závislosti na druhu krevní skupiny. Problém je, že dieta některé potraviny zakazuje. Například u skupiny A a nula jsou zakázány mléčné výrobky. Ty jsou ale nezbytné, protože jejich konzumace mj. oddaluje vznik osteoporózy. Dříve či později nastává podvýživa.“

Dieta s kajenským pepřem

Kajenský pepř jsou mleté ostře pálivé chilli papričky. Obsahují látku kapsaicin, která dráždí receptory nervových zakončení jazyka. Konzumace červených papriček může pomáhat regulovat apetit a spalovat více kalorií po jídle u lidí, kteří toto koření nepoužívají pravidelně. U běžného konzumenta chilli papričky naopak podporují chuť k jídlu.

MUDr. Jana Čepová: „Přílišné užívání chilli papriček může vyvolávat nevolnost, bolesti břicha až křeče. U citlivých jedinců může participovat na tvorbě žaludečních vředů.“

Energetická dieta

Dieta je založena na pití energetických nápojů. Místo jídla – energetické drinky, které obsahují kofein, některé i guaranu, taurin či glukuronolakton.

MUDr. Jana Čepová: „Drinky kromě výše uvedených látek obsahují velké množství cukrů. Díky tomu mají lidé pocit větší výdrže. Ale v nápojích chybějí bílkoviny, tuky, s čímž ruku v ruce souvisí nedostatek minerálů a vitaminů – a nedostatečná výživa je na světě.“

Atkinsova dieta

Dieta je založena na co nejnižším příjmu sacharidů, které jsou obsaženy v přílohách, pečivu, ovoci. Vylučuje většinu „zdravých“ potravin. Povoluje se konzumace masa, tučných jídel, tučných sýrů, másla a tuků. Množství jídla není omezeno.

Jana Čepová: „Nevýhodou diety je nízká konzumace zeleniny, tedy vlákniny, a s tím související porucha peristaltiky a zácpa. Nadbytečný příjem bílkovin (maso, sýry) znamená zátěž pro ledviny. Vysoký přísun tuků s sebou nese zvýšené kardiovaskulární riziko. Nebezpečím je také nedostatek vitaminů a minerálů.“

Paleolitická dieta

Tato dieta bývá též nazývána dieta doby kamenné. V té době se člověk živil sběrem a lovem, proto jsou z jídelníčku odstraněny obiloviny, pečivo, mléko, sýry. Konzumuje se jen maso, ryby, zelenina, sezonní ovoce.

Jana Čepová: „Nebezpečí vidím v tom, že velké porce masa zvyšují hladinu kyseliny močové a mohou navodit zdravotní obtíže. Nedostatek obilovin, luštěnin a podobně způsobí nedostatečný příjem vlákniny, dochází k poruchám peristaltiky a v důsledku toho následně k vážným zdravotním komplikacím.“

Dukanova dieta

Dieta se skládá ze čtyř fází, přičemž smyslem této diety je hlavně konzumace bílkovin a v dalších týdnech (fázích) se přidávají vybrané potraviny s velkým množstvím sacharidů. Každý den se musí sníst 3 lžíce ovesných otrub, a to i tehdy, když už se s dietou skončí.

Jana Čepová: „Konzumace otrub zaručuje dostatečný příjem vlákniny, což má pozitivní vliv na úpravu stolice. Ale nadměrná konzumace bílkovin zatíží ledviny a může dojít k jejich poškození. Nízký příjem tuků může sice působit jako prevence kardiovaskulárních onemocnění, ale může rovněž zapříčinit špatné vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích.“

Hollywoodská (ovocná) dieta

Jídelníček je sestaven z konkrétního sladkého ovoce bohatého na enzymy podporující trávení. Spíše než o dietu jde o ozdravnou kúru, která by se měla dodržovat maximálně 3 dny. V případě, že se drží tato dieta déle, je dovoleno jíst i mléčné výrobky a vařené kuřecí maso. Během diety je nutné dodržovat pravidelnost a pitný režim.

MUDr. Jana Čepová „Dostatečný přísun vitaminu C a enzymů, které podporují látkovou výměnu, by se dal brát jako výhoda. Ale tělu určitě neprospívá minimální přísun bílkovin, nestačí také přísun minerálů a vitaminů, v neposlední řadě chybějí nenasycené mastné kyseliny.“

Článek vyšel v časopise Moje Psychologie

Autor článku: Zdena Líkařová
Zdroj: časopis Moje Psychologie

Komentáře

sara | 8.11.2013 17:29

Super článek! Paní doktorka Čepová je vážně skvělá odbornice. Právě jsem narazila na web vseovitaminud který se zaměřuje na vitamin d a vše s ním spojené a paní doktorka je jeho garantkou clamp doporučuju se juknout!

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění