Parní lázeň: krok k odpočinku i ke zdraví

Historie parní lázně sahá až do dávné minulosti. Parní lázeň byla velice populární u starověkých Řeků, následně byla převzata Římany, kteří ji nazývali Sudatorium a dopřávali si ji jako součást Římských koupelí.
11.7.2010 0:00 |



Původ parní lázně
V Turecku parní lázeň nebo-li „Hamam“ přežila tisíce let, a tím vzniklo i používání pojmu „Turecká koupel“. Praxe se rozšířila i do severního Ruska, kde je známá pod názvem „Banja“. Parní koupele byly budovány také v Evropě, jejich expanze však byla limitována technickými problémy (především regulací teploty páry) a vysokými investičními náklady. Dnešní technologie v generování páry umožňují instalaci parní lázně téměř kdekoliv a za rozumnou cenu.

Co je parní lázeň?
Stejně jako sauna, parní lázeň podporuje pocení. Liší se však odlišnými atmosférickými podmínkami. Parní lázeň Vás nejenom uvolní a obnoví Vaši energii, ale také podpoří Vaše zdraví a krásu. Nejefektivněji funguje při teplotách mezi 43°C a 46°C a relativní vlhkostí nad 100%. V parní lázni by měla být permanentně pára (mlha). K tomu je potřeba výkonný generátor páry, přesný kontrolní systém a parotěsná kabina, aby se předešlo unikání páry a poškození okolních místností.

Vědecký výzkum

V průběhu let 1983 a 1986 byly na Univerzitě v Mnichově, Institutu léčebné balneologie a klimatologie provedeny rozsáhlé série porovnávacích testů pro zjištění efektů sauny, parní a vířivé lázně na lidské tělo. Parní lázeň do této doby zahalovala značná nejistota. Parní lázeň by neměla být doporučována nebo předepisována klientům, kteří mají problémy se srdcem, naopak je doporučována klientům, u kterých jsou indikované obecné aplikace vlhka a tepla.

Teplota je rozhodující
Fyziologický účinek

Tělo se snaží zvýšit ztrátu teploty pomocí všech možných cest–hlavně pokožkou a plícemi. Pokud teplota prostředí překročí teplotu těla, jediným způsobem, jakým se tělo s touto skutečností vyrovná je prostřednictvím potu. Tělo nemůže udržet konstantní teplotu, když je teplota prostředí tak vysoká, jako při parní lázní nebo sauně a proto teplota těla začíná stoupat. Jak se kožní cirkulace zvýší, okolní teplota je tělem přijímána mnohem rychleji. Snížená kožní cirkulace by redukovala růst teploty těla, ale to není možné. Růst teploty těla závisí na teplotě a vlhkosti obsahu parní lázně, schopnosti pocení koupajícího se a délce koupele. Zjistilo se, že teplota těla je od 37.6°C do 40°C.

Výsledky výzkumu odhalily, že při správné volbě teploty a trvání, má parní lázeň stejné termální efekty jako sauna a je ve stejné míře užitečná a prospěšná. Děje se tak v důsledku toho, že nasycený stupeň vlhkosti v parní lázni je vyvážený nižšími teplotami jako v sauně. Potěšení a účinky, které nabízí parní lázeň tak závisí jenom na správně nastavené a udržované teplotě. V parní lázni je optimální teplota mezi 43–46°C.

Tyto teploty nejsou vyzkoušeny pouze jako nejpříjemnější, ale jsou také nejprospěšnější. Pokud je maximální teplota překročena o pouhé 2–3°C, atmosféra začne být velmi horká. Pořádné kontrolní systémy v parní lázni automaticky zabraňují nárůstu teploty, udržují optimální podmínky s nejvyšší spolehlivostí, regulují teplotu, dodávají a hustí páru, přinášejí čerstvý vzduch a odsávají spotřebovaný vzduch.

Účinky parní lázně
Parní lázeň je stejně ozdravující jako příjemná. Je doporučována jako podpůrná činnost pro zmírnění níže uvedených stavů. Pomáhá silou vysokého obsahu páry a vlhké teploty. Seznam byl potvrzen výzkumem provedeným na Institutu zdravotní balneologie a klimatologie univerzity v Mnichově:

průduškové astma
bronchitida
katar horních cest dýchacích
kašel
chrapot
vykašlávání
neakutní revmatické potíže
omezené nebo bolestivé pohyby kloubů
Jako podpůrný prostředek je parní lázeň doporučována i pro osoby trpícími:

poruchami spánku
suchou, rozpraskanou pokožkou
svalovou tenzí
svalovou slabostí v podkožních krevních cévách
citlivostí na náhlé změny teplot
Velká výhoda parní lázně vyplývá z vysoce prospěšných účinků na pokožku, což ocení zvláště ženy. Vlhké teplo stimuluje tok podkožní krve a intenzivně čistí pokožku, otevírá póry, odstraňuje odumřelé buňky a nečistoty, zanechává kůži hebkou, čistou a hedvábně hladkou.

Správný způsob provádění parní lázně
Postup, který se prokázal jako úspěšný při saunování se doporučuje také pro parní lázeň. Měly byste praktikovat stejný režim:

Před prvním pobytem v parní lázni se osprchujte, užijte si pobyt v parní lázni, nepřekročte však 15–20 minut, ochlaďte se studeným čerstvým vzduchem a vodou bez toho, abyste tělo šokovaly a zabraňte „chvění se“. Pokud máte studená chodidla, dopřejte si teplou koupel nohou. Nepřekračujte více než 2–3 sezení v parní lázni. V případě kombinovaného zařízení jako sauna a parní lázně, které poskytují různé typy koupelí, můžete tyto procedury střídat.
Podstatné je se po každém sezení pořádně ochladit. Nikdy nezačínejte nové sezení, pokud je Vaše tělo stále teplé (nebo ještě hůře, stále horké). Kdyby jste to udělaly, můžete přetížit cirkulační systém. Jestliže tělo nebylo po parní lázni zchlazeno, může být i plavání ve vyhřátém bazénu fyzicky škodlivé stejně jako pobyt v sauně.
Pokud si parní lázeň vychutnáte správně, pomůže Vám překonat stres každodenního života, odpočinout si, zotavit se, získat novou sílu, zlepšit fyzickou a mentální pohodu. A navíc, parní lázeň může být také dobrá zábava.

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění