Pitný režim v létě: Děti jsou k nedostatku vody citlivější

Voda je pro lidský organismus nezbytná, zajišťuje látkovou výměnu a dobrou funkci ledvin, jimiž se z těla vylučují škodlivé látky. 
Pitný režim v létě: Děti jsou k nedostatku vody citlivější
4.7.2008 0:00 |

Lidské tělo je tvořeno ze 70 procent vodou, přičemž nejvíce vody mají v buňkách novorozenci a malé děti. Ve stáří mají lidé v těle jen kolem 55 procent vody.

Pro dodržení vyváženého pitného režimu je nutné pít po celý den, i v okamžiku, kdy nepociťujeme žízeň. Při deficitu vody v těle se dostavují bolesti hlavy, únava, malátnost a pokles fyzické i psychické výkonnosti. Ztráta tekutin na úrovni dvou procent tělesné hmotnosti snižuje výkon o dvacet procent, při pětiprocentní dehydrataci již hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok. Dětský organismus je ke ztrátám vody v organismu ještě citlivější, na což je nutné nejen po celou letní sezónu pamatovat.

 


U zdravých kojenců v období prvních šesti měsíců života odpovídající množství tekutin zabezpečuje dostatečné kojení či jeho náhrada, většinou nenabízíme těmto dětem jinou tekutinu, s výjimkou skutečně parných dnů. Tehdy můžeme zkusit podat vlažný dětský čaj či vlažnou převařenou kvalitní vodu.

Po šestém měsíci věku již dáváme dítěti příkrmy a je již nutné zabezpečit mu příjem tekutin v průběhu celého dne. Musíme sami dbát na to, aby pravidelně pilo, protože dítě zapomíná se napít. Pokud je horko, pohybuje se v prostředí s nízkou vlhkostí vzduchu nebo sportuje či je jinak aktivní, mělo by pít více. Příjem tekutin by měl stoupat s teplotou a měl by odpovídat fyzické aktivitě. Když už má dítě žízeň, dokládá to, že málo pije. Pro dospělé platí totéž.

Čistá voda bez bublinek pokojové teploty či nahořklé nápoje, nejlépe vlažný čaj, jsou nejvhodnější tekutiny do letních veder. Osvěží i voda s kapkou citronu či plátkem okurky. Silně chlazený nápoj je vhodný pouze při horečkách a při přehřátí, podává se však jen po lžičkách, aby se v ústech prohřál, nikdy se nepije! Sladké a velmi studené nápoje jsou na pití velmi nevhodné, protože zvyšují pocit žízně.

 

Děti ani dospělí by neměli tekutiny doplňovat limonádami, kolovými a energetickými nápoji a nektary, nepříznivě působí i nápoje s umělými sladidly, některá zvyšují chuť k jídlu. Oxid uhličitý a ochucovadla poškozují zubní sklovinu a kofein zvyšuje tvorbu moči, takže odvádí vodu z těla. Bylinkové a ovocné čaje jsou vhodné, je ale třeba je měnit, protože dlouhodobé pití jednoho druhu čaje se nedoporučuje. Při onemocněních podáváme pacientovi po poradě s lékařem vhodné bylinkové čaje, jsou vhodným doplňkem léků a při lehkých stavech mohou léky i nahradit.

Rada pro letošní léto je následující. Navykněme děti pít sklenici vody každou hodinu. Předejdeme tak dehydrataci jeho organismu a uděláme to nejlepší pro jeho zdraví. A nejlépe uděláme, když budeme tento pitný režim dodržovat my dospělí spolu s ním, nejen v létě.

Autor: Marie Valasová

Autor článku: Marie Valasová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění