Poruchy spánku aneb když ovečky nestačí...

Spánek je nevyzpytatelný. Někdy na nás zaútočí v tu nejnevhodnější chvíli, jindy se ne a ne dostavit, když jej potřebujeme jako sůl. Dřív než sáhnete do nočního stolku pro Stilnox, zkuste vyzkoušet jiné, mnohem příjemnější a ověřené metody.
Poruchy spánku aneb když ovečky nestačí...
8.9.2015 17:00 |

Nebudeme vás nutit do popíjení meduňkového čaje, medu s mlékem a dalších nepoživatelných tekutin ani do cvičení jógy u otevřeného okna, ale zaměříme se na uvolnění mysli, přesměrování negativních myšlenek a eliminaci stresu. Což je přesně to, co si každý, kdo ve tři ráno zoufale čučí do stropu, zbožně přeje. Berme to s humorem!

Každý psychiatr vám potvrdí, že smích přináší úlevu, úleva zatočí se stresem, a než si člověk uvědomí, že se přestal stresovat hloupostmi, propadne se do hlubokého a osvobozujícího spánku.

Takže. Zachumlejte se do nejoblíbenější polohy a chvíli jen tak ležte. A teď přišla chvíle pro zklidnění myšlenek. Ne ne, žádné óm a další meditační mantry, dokonce ani počítání oveček (asi je to ta správná monotónní činnost, ale když mozek běží na plné obrátky, už při třetí ovečce začne vztekle generovat přitažlivější náměty k přemýšlení). Nabízíme vám tři témata, která se dají rozvést daleko zábavněji než ovečky, a přitom váš mozek udrží v pozitivním naladění a postupně ho unaví až ke spánku.

1. Představujte si, co byste dělala, kdybyste vyhrála miliardu dolarů (anebo jinou abstraktní částku). Dopodrobna si vykreslete seznam všeho, co byste dopřála sobě a svým blízkým, včetně vybavení třípatrové jachty anebo konkrétní náplně činnosti vaší neziskové organizace pro posílení světového míru. Důležité je, aby byl seznam co nejdelší a vy se u jeho vytváření dobře bavila.

2. Procvičte si paměť a přesně zrekonstruujte uplynulý den. Od ranní kávy a oblékání. Co jste viděla cestou na autobus? Co jste si koupila u pekaře? Co měla dnes na sobě vaše kolegyně? a tak dále. Opět vrstvěte myšlenku za myšlenkou a jeďte pěkně chronologicky až do večera. Čím víc detailů, tím líp.

3. A poslední rada, místo oveček spočítejte všechny své milence. Klidně od první pusinky na základce. Představujte si jednoho po druhém a vybavujte si, co pěkného nebo vtipného jste spolu prožili. Pokud váš seznam čítá jen pár jmen, rozšiřte jej i o muže, o které byste stála, a zdůvodňujte si proč. Je to hodně zábavné přemýšlení a rozhodně při něm zapomenete na nutkavé myšlenky, že musíte co nejdřív nutně usnout, protože za chvíli vstáváte. Do slastného spánku se totiž propadnete zcela přirozeně… Tak dobrou noc a sladké sny!


Článek vyšel v časopise Moje psychologie.

Autor článku: Libuše Procházková
Zdroj: časopis Moje Psychologie

Komentáře

Anonym | 21.9.2015 14:03

Počítání oveček může být i zábava. Často jsem to zkoušela. Když jsem ale dosáhla tak vysokého počtu ovcí, který je snem snad každého farmáře v Irsku a čas vstávání do práce se zkracoval, byla jsem už zoufalá. V lékárně mi doporučili Neospan. Díky němu rychleji usnu a celkově lépe spím. Za mě určitě doporučuji. clamp

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění