Potíže se zády či s klouby? Řešte příčinu, ne důsledek

Nejčastější příčinou bolestí krční a bederní páteře bývá  ochablé nebo ztuhlé svalstvo šíje a zad a oslabené svalstvo břišní. Záda jsou totiž mechanicky nejvíce zatěžována a namáhána. V pozadí potíží se zády je však velmi často chronická únava a stres.
Potíže se zády či s klouby? Řešte příčinu, ne důsledek
28.7.2010 0:00 |

Ke vzniku obtíží přispívá také déletrvající nucená poloha těla (dlouhé sezení, dlouho trvající předklon), jednostranné přetěžování páteře, například při práci u počítače. Většinou na to člověk přirozeně reaguje změnou polohy, protažením šíje či beder.

 Impulzem k vyhledání masérských služeb bývají především potíže s páteří a celým pohybovým aparátem nebo svalové problémy. Nejčastěji chodí na masáže klienti, kteří mají svaly zatuhlé ze sedavého zaměstnání, a to nejen v oblasti krku a šíje, ale kolem celé páteře
“, potvrzuje profesionální masérka Jana Paseková a dodává:„Ztuhlé svaly kolem páteře brzdí dráhy, po nichž mozek předává informace srdci, žaludku či dalším vnitřním orgánům. Doporučuji i při sezení pohybový aparát protahovat a posilovat – například tlačit lopatky k sobě, dělat drobné úklony hlavy, stahovat břišní svaly… Možností je nepřeberně.“




Duvodem potíží se zády a sklouby jsou ovšembvykle špatné stravovací návyky. Na jedné straně nedostatek živin, které posilují pohybový aparát, na druhé straně přemíra solí. Pokud lidé už v období vývoje, který u pohybového ústrojí trvá až do 22 let, nedají tělu látky, které jsou základním stavebním materiálem pro skelet - minerály, vitamíny a želatina - pak je samozřejmě oslabený a v pozdějších letech se to projeví bolestmi.
 
Značnou roli hraje také obezita, špatný pitný režim a už zmíněný nadměrný přísun solí. Pochopitelně se za těmito potížemi skrývá i nedostatek pohybu, a mohou být i následkem špatného oblékání. Problémy s koleny mimo jiné mohou signalizovat potíže s ledvinami. Pak se často vyskytují otoky. Mladí lidé s takovými potížemi by se měli začít intenzivně zabývat myšlenkou na změnu životního stylu, úpravu stravovacích návyků, úpravu pracovního prostředí, intenzivní rehabilitaci a pravidelnou pohybovou aktivitu.

Většina lidí při potížích sahá po lécích - řeší tak důsledek, ne příčinu a navíc zatěžuje ledviny a játra. “V případě akutních bolestí je mnohem lepší než brát analgetika ve formě tablet aplikovat na bolestivé místo mast nebo gel, osvědčil se mi např. Dolgit obsahující účinné látky proti bolesti, které proniknou přes kůži přímo do centra bolesti a bolest ustoupí., doporučuje masérka Jana Paseková a přidává radu jak postupovat: „ Najděte si pohodlnou polohu a bolestivé místo jemně promasírujte, aby se prokrvilo. Pak se gel i mast lépe vstřebá. Pravidelně prováděná masáž se zpravidla nemine účinkem ani poté, co akutní bolest pomine. K tomu jsou vhodné kaštanové fytoemulze, které velmi dobře prokrvují a působí protizánětlivě. Rozhodující je, jak hluboko je problém zakořeněn, jaká je doba jeho trvání, a také jak dalece se opravdu chcete problému zbavit. Nejdůležitější je soustředit se na prevenci a nespoléhat se pouze na potlačení už vzniklé bolesti.“




Jak se to má se sportem?


Nerozumně provozovaný sport poškozuje a přetěžuje pohybový aparát. Podporuje tak degenerativní změny z „opotřebení“.

Existují pouze tři zdravé pohybové aktivity, a to jsou plavání, chůze a jízda na kole po rovném povrchu. Tyhle pohybové aktivity jsou pro tělo nejpřirozenější. Ostatní, náročnější aktivity spíš škodí. Kdo si myslí, že dělá něco pro své zdraví jízdou na kole na Milešovku, nebo opakovanou návštěvou fitcentra, ten se mýlí“, upozorňuje masérka na některé mýty o prospěšnosti sportu, ale zároveň také říká:„ Druhým extrémem je, když se nepohybujete vůbec, v takovém případě nastávají degenerativní změny v důsledku nečinnosti. V tomto ohledu platí, že nic se nemá přehánět. Člověk by měl znát své tělo i jeho možnosti a pohybové aktivity mu přizpůsobit.“

Na potíže s masáží


Pravidelná masáž by v moderní době měla být při péči o tělo stejně samozřejmým návykem, jako je čištění zubů nebo mytí rukou. Vhodný je relaxační pohybový režim a další regenerační procedury, například masáže a lymfodrenáže. Ale chce to najít si čas – nemyslet na problémy běžného života a soustředit se pouze na odpočinek. Ať už si vyberete klasickou relaxační masáž nebo lymfodrenáže, obecně by výsledkem masáže mělo být postupné uvolnění a zlepšení fyzické, psychické, duševní a energetické úrovně.  Masáž je příjemná, uvolňuje mysl i tělo, odstraňuje únavu a pohání lymfu. Je nejlepší prevencí k udržení celkového zdraví.

Jestliže máte fyzické potíže, podle závažnosti vám masér sám doporučí četnost a frekvenci návštěv. Pro někoho jsou prospěšné už první dvě masáže. Některým lidem, kteří mají potíže a chodí jednou měsíčně říkám, že skutečný efekt se dostaví nejdříve po roce, i když značnou úlevu mohou pocítit už za půl roku. Nejvíce se dá docílit pravidelností. Pro počáteční překonání akutních potíží je třeba chodit na masáže častěji, v nejlepším případě jednou týdně. I masáže jednou za dva týdny přinesou dobré výsledky. Masáž jednou měsíčně postačí při udržovacím režimu zdravého těla. Tato doporučení jsou však vždy individuální a řídí se reálnými možnostmi a vlastním pocitem klienta“ radí Jana Paseková.  V každém případě je masáž jednou z možností, jak pro sebe něco udělat a aktivně přispět ke zlepšení tělesné i duševní kondice.

Stravou na

potíže

?
Především je dobré vědět, že i když se stravujete zdravě, nemůžete do těla dostat všechny látky, které ovlivňují pohybový aparát. Určitě je vhodná vyvážená strava, zejména bohatá na hořčík a vápník. Můžete rovněž uvažovat o užívání želatiny, či jiných potravinových doplňků, které podporují správný stav kostí a kloubů.

Především tehdy, patříte li do rizikové skupiny, jež má v rodinné anamnéze problémy s kostmi a klouby, a rovněž v počátečním stadiu léčby. Pochopitelně je vhodné omezit sůl a dostatečně pít.


Autor: Kateřina Hadvigová
27. července 2010

Autor článku: Kateřina Hadvigová
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Grell | 8.8.2014 23:35

Re: Dna

Eumund | 2.8.2014 17:51

Dna

Irena | 29.4.2014 12:06

Pomohl mi velice Colafit. Bolest se zmirnila, jsem ráda, že už se nemusím kvůli toho tolik omezovat.

Veronika | 30.5.2013 12:06

Priessnitz

Anežka | 3.5.2013 14:56

Bolest kloubů

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění