Příšerné dietní suvenýry. Co s nimi?

Všichni máme dietní kostlivce ve skříních. Jsou to pozůstatky těch období, kdy chceme za každou cenu zhubnout a kdy nakupujeme a schraňujeme všechno, co s nejrůznějšími dietními programy souvisí.
Příšerné dietní suvenýry. Co s nimi?
27.1.2015 17:00 |

Přestože jsem nikdy žádné zvláštní diety nedržela, našla jsem v knihovně pět žloutnoucích paperbacků, které slibují, že pokud podle nich budu vařit, zbaví mě jakéhokoli počtu nadměrných kilogramů snadno a rychle. Dnes už si nepamatuji, jak jsem k nim přišla, jedno však vím jistě – nikdy jsem podle nich nic neuvařila. Jsou to jen pozůstatky nějakého neurotického období, kdy jsem podobné věci nosila domů a říkala si: Až přijde ta správná doba, začnu se jimi řídit.

DIETNÍ POTRAVINY? VAŠE TĚLO ŘÍKÁ NE

Podobně je to i s dietními potravinami. Každou chvíli se objeví novinka, o níž reklama tvrdí, že má zázračné účinky na hubnutí i na zdraví. Nejrůznější tyčinky, sušenky, nápoje, náhražky masa a podobné nesmysly se pak hromadí v našich kuchyňských skříňkách i v ledničkách. Většinou, alespoň v mém případě, do té doby, než jim vyprší doba spotřeby anebo než kolem nich začnou kroužit moli. Pak skončí v popelnici. To je ovšem ten lepší případ. Horší by bylo je jíst.

„Módní diety většinou nemají se zdravím nic společného a dietní potraviny redukují ze všeho nejlépe naši peněženku,“ tvrdí specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková. Postavě ani zdraví neprospívají, zato potravinářský průmysl je miluje. Dá se na nich totiž báječně vydělat.

„Pro průmysl je nejziskovější polotovar z těch nejlevnějších surovin, což jsou dnes zpravidla kukuřice a sója ve stovkách různých variant – od koncentrovaného fruktózového sirupu až po rostlinný proteinový izolát. Levný základ se obohatí nějakou módní živinou anebo sníží o živinu, kterou se zrovna doporučuje omezovat, jako je momentálně například lepek, cholesterol anebo nasycené tuky,“ vysvětluje Margit Slimáková.

Podle expertky nám reklamy i výživoví poradci placení průmyslem pak budou desítky let radit, jak jsou například margaríny plné trans tuků zdraví prospěšné. To vše až do okamžiku, kdy zákazník přestane produkt nakupovat. Pak náhle kupříkladu Unilever zjistí, že máslo není tak špatné, a začne jej přidávat do Ramy. Příkladem problematické dietní potraviny může být také nízkotučný jogurt plný škrobů nebo dia čokoláda narvaná fruktózou.

KAŽDOU CHVÍLI JE V MÓDĚ NĚCO JINÉHO

Krátkodobá dieta navíc těžko napraví hříchy, které jsme sami na sobě páchali léta, nebo dokonce desetiletí. Američan Ty Bollinger, autor knihy o rakovině Cancer Truth, vidí problém i v tom, že každou chvíli se za rizikové faktory považuje něco úplně jiného a udává tento příklad: „Zatímco před čtyřiceti lety, kdy dietářské šílenství začínalo, byly za největší hrozbu označeny tuky, dnes se naprosto bezpečně ví, že daleko škodlivější je cukr. Přitom před 100 lety byl cukr lahůdka a průměrná spotřeba na hlavu byla asi 2,5 kg ročně. Dnes je to přes 75 kg na hlavu ročně.“

Představte si pětasedmdesát kilo cukru! To už je síla, která musí s vaší váhou zatočit – bohužel tím nejméně vítaným směrem. Ty Bollinger upozorňuje i na to, jak zákeřně se v našem těle chová cukr, který doslova milují rakovinotvorné buňky. Vysoký obsah cukru například v 3,5 dl kokakoly vystačí na to, aby vyřadil z provozu minimálně 50 % imunitního systému na čtyři hodiny. No, nekupte to!

NEBUĎTE DIETÁŘKA, JEZTE ZDRAVĚ

Časopis Forbes píše: „Zatímco v roce 1997 vydali Američané 30 miliard dolarů na dietní produkty a knihy o dietě, v roce 2007 už to bylo 55 miliard.“ Obezita Američanů však navzdory tomu raketově stoupá. Myslím, že podobný trend by se dal vysledovat i v České republice. Z toho vyplývá jednoduchý a snadno srozumitelný závěr – pokud chcete podporovat potravinářský průmysl, kupujte dietní výrobky, pokud chcete podporovat svoje zdraví, raději především přemýšlejte…

„Zapomeňte na diety a dietní potraviny. Základem zdravého těla i hmotnosti jsou přirozené kvalitní potraviny a jídla z nich,“ zdůrazňuje Margit Slimáková. „To může být i pohanka, čokoláda anebo chleba s máslem. Pro zajištění zdraví nepotřebuje nikdo žádné polotovary s nápisy jako nízký obsah tuku, málo kalorií nebo cholesterolu. Jediné, co do jídla nepatří, je chemie, aditiva, zbytky léků a zbytky pesticidů. Nejzdravější potraviny jsou ty, které vyrůstají v kvalitní půdě, nejsou polévány pesticidy, jsou ze zdravě krmených a chovaných zvířat. Nikoli ze zvířat, která jsou vykrmována geneticky modifikovanou a Roundupem polévanou sójou a kukuřicí.“

ZAPOMEŇTE NA PŘEDMĚT SVÉ TOUHY

Už od dětství vím, že jediný sportovní výkon, kterého jsem schopná, je rychlá chůze. Přesto jsem si ve svém neurotickém období domů přinesla nafukovací balon, na němž se údajně skáče. Představovala jsem si, jak to bude úžasné, když každý den ráno před odchodem do práce balon vytáhnu a budu na něm skákat půl hodiny po bytě.

Už asi sedm let leží balon v dosud neotevřené krabici na dně úklidové skříně. Mám kamarádky, které uchovávají podobné trofeje – zaprášené činky pod postelí, švihadla v igelitovém obalu, neskladné gymnastické obruče v předsíni, v obýváku rotopedy, které byly zkušebně v provozu jen o těch Vánocích, kdy je přinesl Ježíšek.

Ne, netvrdím, že cvičební pomůcky škodí. Určitě mají smysl – pokud je člověk používá. Jsou ale hloupé, když slouží jen jako předmět touhy, nad nímž sníme o tom, jak to bude krásné, až zase oblékneme velikost, kterou jsme nosili v šestnácti.

KUPTE SI KUS LOSOSA K VEČEŘI

Philip Goglia, autor knihy Turn Up the Heat: Unlock the Fat-Burning Power of Your Metabolism říká: „Všichni máme dietní kostlivce ve skříních. Jako ten opuštěný spodní šuplík plný potravin s nízkým obsahem sacharidů nebo s proteinovými nápoji. Říkáme si, že jednoho dne se ke konzumaci tohoto zdravého jídla rozhodně vrátíme. Ale je to jen připomínka neúspěšné diety, která se nám neosvědčila.

Totéž platí pro cvičební pomůcky. Rotoped, o který zakopáváte v garáži, tam klidně může zůstat dalších pár let, protože vlastně nikdy nebyl v provozu. Sežeňte si raději zkušební členství v posilovně, fitness klubu nebo obyčejné tělocvičně a tam zjistěte, co vás baví, a podle toho udělejte moudřejší investice.“

Co k tomu dodat? Snad jen to, že pokud chceme zhubnout, měli bychom v prvé řadě zapojit disciplínu, která nás přivede ke smysluplnému pohybu. A co se týká jídla, je dobré používat selský rozum a naslouchat mu. Rozum nám napoví, zda si dát k obědu zapečenou brokolici, anebo guláš se šesti. Je zbytečné trápit své tělo dietními potravinami, více mu prospěje a nám udělá větší radost kus čerstvého lososa k večeři.


Článek vyšel v časopise Moje psychologie.

Autor článku: Zdena Líkařová
Zdroj: časopis Moje Psychologie

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění