Sedm tipů pro zdravý jídelníček

Pro to, abyste byli v dobré kondici, je nejdůležitější mít kvalitní jídelníček.  
Sedm tipů pro zdravý jídelníček
19.9.2004 0:00 |

1) Neokrajujte z ovoce a zeleniny slupku
Ve slupce a těsně pod ní bývá nejvíce cenných látek, proto se jí rozhodně nezbavujte, hlavně ne tehdy, pokud máte ovoce z vlastní zahrádky, nebo od někoho, kdo vám je dal z vlastní úrody či takové, které jste koupili v bio kvalitě- tedy chemicky neošetřené. Pokud kupujete obchodní, plody důkladně umyjte pod tekoucí vodou.

2) Jezte syrovou stravu
Snažte se do jídelníčku zařadit do nejvíce potravin v syrovém stavu -ovoce, zeleniny, oříšků, semínek, olejů lisovaných za studena a podobně. Tepelnou úpravou ničíte vitamíny a minerály, vařením mizí až polovina vitaminu C, dušením 40 procent. Také vitamin B je velmi citlivý na teplo. Pokud tedy můžete, snažte se jíst co nejvíce syrové stravy. Snažte se také konzumovat co nejvíce ovoce a zeleniny, které se právě sklízejí v naší republice, protože je to záruka toho, že se k vám, spotřebitelům, dostanou v krátké době a nebudou tak trávit hodně času v kamiónech  při přepravě jako je toho u ovoce a zeleniny, které se k nám dováží.

3) Dary přírody
Pokud chodíte na procházky do přírody a zrovna v ní roste nějaký ten plod určený ke konzumaci, neváhejte a hned si ho strčte do pusy. Borůvky, ostružiny, maliny, lískové oříšky nebo ovoce, které cestou najdete, to vše jsou takové malé čistě přírodní multivitaminové tabletky, u kterých by byla naprostá škoda nechat je bez povšimnutí. Navíc jsou chemicky neošetřené, takže je to to nejlepší, co pro vaše tělo můžete udělat.

4) Neničte vitaminy
Vitaminy ničíte také, když jídlo ohříváte, namáčíte je, necháváte dlouho stát. Proto jídlo vařte nejlépe v páře s malým množstvím vody, krátce připravujte ve woku nebo hluboké pánvi, nechte vždy nejdříve vařit vodu a teprve do ní vkládejte potraviny.  Potraviny chraňte před světlem, jehož působením se mnoho vitaminů ničí.

5) Barevná zelenina ovoce
Dopřávejte si často ovoce a zeleninu, která má sytou barvu. Čím intenzivnější je barva, tím více vitálních látek je v plodech obsaženo.

6) Sušené ovoce
Rádi mlsáte? Pak na to jděte ale zdravou cestou - sušeným ovocem. Pokud máte na své zahrádce přebytky, nebo pokud jste koupili více ovoce než můžete spotřebovat, rozhodně se vyplatí je usušit a mít tak zásobu něčeho sladkého po ruce. Sušené jablíčka, švestky, meruňky -každý si může dopřát, co má rád. Nezbývá ale než doporučit vlastní výrobu a sami si ovoce usušit v sušičkách, které dnes už nestojí tolik peněz - jen tak budete mít jistotu, že sušené ovoce není sířené, barvené, přislazené, ani jinak upravené, jako to často bývá v obchodech.

7) Celozrnné potraviny
Přejděte na celozrnné pečivo a neloupanou rýži. Až devadesát procent vitaminu B1 se odstraní při přeměně celého pšeničného zrna na bílou mouku. Není to škoda zbavovat se tak cenných látek? Vždyť ve vaši kuchyni můžete klidně bílou mouku nahradit celozrnnou a používat ji při přípravě všechny pokrmů.

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Radka | 2.2.2007 18:55

Super........

brebera.552 Viiki6 | 15.11.2006 09:32

cwiicwk

brebera.552 Viiki6 | 15.11.2006 09:30

RE: uughghg

brebera.552 Viiki6 | 15.11.2006 09:29

čawíííííííček

gfghfgh | 10.11.2006 09:10

uughghg

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění