Stepper – vytvarujte si stehna i zadeček

Jeden z nejpopulárnějších posilovacích strojů na nohy se díky své ceně stále častěji dostává i do domácností. K čemu je tento stroj dobrý a jak na něm správně cvičit se dozvíte v následujícím článku.
Stepper – vytvarujte si stehna i zadeček
24.8.2009 0:00 |

Stepper by se mohl jednoduše označit za simulátor chození do schodů. Stroj se obvykle skládá z dvou pedálů pro nohy, různě velké konstrukce, počítadla a případně madel pro opření rukou. Takovýto stroj najdete prakticky v každém fitcentru a právě jeho vysoká účinnost při spalování kalorií a modelaci prakticky všech svalů dolních končetin z něj dělá oblíbence většiny cvičících žen.

Proč simulace?


První otázka, která neznalému na mysl vyvstane, je – proč budu utrácet za stroj či posilovnu, když můžu šlapat po schodech zadarmo? Tomu se rozhodně nedá upřít jistá logika, nicméně odpovědí je několik. Předně je stepper výrazně šetrnější vůči vašim kloubům (především kolenům), než je vybíhání schodů. Může za to plynulý pohyb způsobený konstrukcí přístroje a také absence nárazů při dopadu nohy na schod. Po dobu cvičení totiž máte nohy stále na pedálech a nezvedáte je do vzduchu.

Další výhodou je možnost tréninku navzdory venkovnímu počasí. Ne každý má k doma k dispozici dvanáctipatrový věžák, kde by mohl pravidelně vycházet schodiště. Venkovní výšlapy se tak dají omezit pouze na období příznivého počasí. Posledním faktorem je pak (v případě zakoupení stepperu do domácnosti) pohodlnost, kdy si zacvičíte podle svého uvážení, bez pohledu cizích lidí a přesně ve vámi vyhovující čas.

Jak na stepper

Ať už doma nebo v posilovně, cvičební technika na stepperu bývá všude stejná. Na úvod se seznámíte s počítačem. Bývají zde jednoduché funkce typu počítání vyšlápnutých schodů, časové délky tréninku, spálených kalorií atd. Nohy postavíte do pedálů a střídáním a přenášením váhy z jedné končetiny na druhou v pravidelném rytmu získáte chtěný pohyb. Logicky tak tlačíte nohou na ten pedál, který jde dolů, zatímco na tom v opačném směru necháváte nohu jen spočívat bez tlaku.

Pohyb si nejdříve ozkoušejte a snažte se jej provést v jeho maximálním rozsahu. Narazíte tak na bariéry v podobě podlahy dole a maximálního zatažení hydraulického válce nahoře. Teď, když víte, kde jsou mantinely, tak se snažte při cvičení zabrzdit pohyb těsně před nimi. Vše tak bude mnohem plynulejší a vaše svaly nedostanou ani kratinký odpočinek v podobě dopadu pedálu na konec.

Správné cvičení, nohou bolení


Na většině stepperů je možnost nastavit si tuhost (zátěž) pohybu. Tu byste měly mít navolenou tak, abyste byly schopny plynulým pohybem pro začátek cvičit alespoň pět minut. Postupně byste měly samozřejmě zvyšovat čas i stupeň zátěže. Zabíráte tak především stehna a zadeček, ale na své si přijdou také lýtka. Procvičíte a posílíte tak partie, které jsou důležité pro řadu různých sportů – běh, lyžování, turistika atd.

Během cvičení je nezbytné, abyste udržovaly vzpřímenou, stabilní a rovnou polohu těla. Takto zatížíte všechny svaly rovnoměrně a budete se vyvarovat jejich disbalanci. Nenaklánějte se dopředu a neopírejte se o madla přístroje. Ty slouží k tomu, abyste se lehce přidržovaly a zajišťovaly si tím stabilitu. Rovněž se snažte nevytáčet kolena ani jedním směrem. Pohyb udržujte dlouhý a plynulý. Vyšší frekvence a rychlost krátkých pohybů nevede k většímu úbytku kalorií.

Není přístroj jako přístroj


To, co bylo doposud popsáno, platí především pro velké steppery, které můžete nalézt ve fitness centrech. Jedná se o velké přístroje s vysokým rámem i madly a kvalitním válcovým hydraulickým systémem.

Cena takového výrobku se pohybuje zhruba od deseti tisíc až po několik desítek tisíc za profesionální náčiní. Takováto investice do domácnosti se vyplatí jen málokomu. Častěji bývá domů pořizován tzv. ministepper.

Ministeppery se dají pořídit už od tisíce korun. Jedná se o malé kompaktní přístroje, které se skládají pouze z krátkých pedálů a základního počítadla.

Nevýhoda ministepperů spočívá především v absenci madel, takže se budete muset přidržovat o něco jiného. Jejich stabilita je tudíž sporná a budete se více soustředit na udržení rovnováhy než na cvičení. Dále zde zapomeňte na dlouhé náročné pohyby, budete odkázány pouze na malé krůčky, které nejsou zdaleka tak účinné. Na základní procvičení doma jistě postačí, pro lepší výsledky ale budete navštívit posilovnu.

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění