Vaříme zdravě: Pokrmy z hrachu

Hrách je bohatý na proteiny, má vysoký obsah zinku, vitaminů skupiny B a vlákniny.
Vaříme zdravě: Pokrmy z hrachu
30.8.2006 0:00 |

Jako i další semena a ořechy má množství nukleových kyselin, které jsou přírodním omlazovacím prostředkem nezbytným pro naše buňky k dělení. Vláknina působí detoxikačně, snižuje cholesterol a odstraňuje zácpu. Hrách snižuje cholesterol, podporuje růst svalů,
 aktivuje látkovou přeměnu v buňkách, zlepšuje vidění a zbavuje organismus jedovatých látek. Z minerálů obsahuje především vápník a fosfor. Semena se dají naklíčit, čímž se zmnohonásobí obsah vitaminu C. Hrách bychom měli jíst často, je to zásobárna vitaminů skupiny B, které se musí přijímat pravidelně, protože jsou rozpustné ve vodě a rychle se vylučují z těla.

Recepty
Kysané zelí s hrachem

50 g hrachu, 40 g kuřecího masa, 5 g oleje, 20 g cibule, 40 g kysaného zelí, sůl, mletá paprika, oregano
Hrách s oreganem uvaříme ve vodě doměkka. Pokrájenou cibuli zpěníme na oleji, přidáme na nudličky pokrájené maso, opečeme, ochutíme mletou paprikou, přidáme kysané zelí, podlijeme, osolíme a dusíme doměkka. Pak přidáme uvařený hrách a prohřejeme.

Hrachová kaše
500 g hrachu, 2 lžíce olivového oleje, 1 lžíce celozrnné mouky, 125 ml mléka, česnek,
majoránka, sůl

Hrách namočíme přes noc do studené vody a pak ho uvaříme ve vodě, ve které byl namočen. Na oleji zpěníme trochu mouky, zalijeme mlékem, povaříme, vmícháme prolisovaný hrách, ochutíme majoránkou a ještě chvíli povaříme. Podáváme s vejcem, okurkou a celozrnným pečivem.

Hrstková polévka
50 g hrachu, 50 g čočky, 50 g fazolí, 50 g krup, 50 g nastrouhané kořenové zeleniny, cibule, lžíce olivového oleje, 2 lžíce celozrnné mouky, 1,5 l vody, 2 stroužky česneku, sůl, pepř, majoránka
Hrách, čočku, fazole a kroupy uvaříme doměkka. Ke konci vaření přidáme nastrouhanou kořenovou zeleninu, utřený česnek a pokrájenou cibuli.Zahustíme jíškou z oleje a mouky, osolíme a okořeníme.

Hrachový šoulet
hrnek uvařeného hrachu, hrnek uvařených ovesných krup, 1 hrnek uvařené rýže, hrst sušených hub,1 cibule, 5 stroužků česneku, sůl, pepř, majoránka, kmín, olivový olej
Hrách necháme přes noc máčet a pak uvaříme doměkka, stejně tak uvaříme kroupy s houbami a rýži. Pak vše smícháme dohromady, ochutíme solí, mletým pepřem, kmínem, majoránkou. Na oleji osmahneme cibulku s česnekem a přidáme ke směsi. Vložíme do zapékací misky a zapečeme.

Hrachová polévka s krutony
150g hrachu, 1 cibule, olivový olej, 2 lžíce celozrnné mouky, sůl, majoránka, 3 stroužky česneku, 3 celozrnné rohlíky na krutony
Hrách necháme přes noc máčet a pak uvaříme doměkka. Z posekané cibule, oleje a mouky připravíme jíšku, zalijeme vařící vodou, rozšleháme, přidáme vegetu, sůl a povaříme. Jíšku přilijeme k uvařenému hrachu, přidáme majoránku, utřený česnek, krátce povaříme a odstavíme. Krutony do polévky připravíme tak, že rohlíky nakrájíme na kostičky, vložíme je do pekáče, pokapeme je olejem a v horké troubě je pečeme asi osm minut.

Hrachové karbanátky
2 hrnky hrachu, 2 menší brambory, 2 vejce, 3 lžíce strouhanky, pepř, kmín, majoránka, sůl, 1 cibule, 3 stroužky česneku
Hrách uvaříme doměkka, prolisujeme, osolíme, přidáme 2 vařené umleté brambory, 2 žloutky, 3 lžíce strouhanky, pepř, kmín, najemno posekanou cibuli, 3 stroužky česneku a majoránku. Vše dobře promícháme, utvoříme karbanátky, které pečeme v troubě na pečícím papíru potřeném olivovým olejem.

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Bára | 13.12.2013 09:16

vaření

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění