Vaříme zdravě: Pokrmy z kapusty

Kapusta obsahuje celou řadu výživných látek, kterými lze bojovat proti spoustě zdravotních potíží. 
Vaříme zdravě: Pokrmy z kapusty
18.10.2006 0:00 |

Kapusta hlávková má vysoký obsah vitaminů a minerálů, především vitaminu C, dále pak betakaroten, niacin, pyridoxin, vitamin B, K, E, fosfor, vápník, železo a selen. Snižuje hladinu cholesterolu, pozitivně ovlivňuje játra, střeva a žaludek. Pomáhá při ekzémech a kožních problémech, při pálení žáhy, příznivě ovlivňuje srdce, cév a imunitní systém. Je pomocníkem při zácpě a zmenšuje riziko rakoviny tlustého střeva. Kapusta růžičková má v sobě mnoho vitaminu C, B1, B2, minerálních a sirných látek. Pomáhá při chorobách štítné žlázy a látkové výměny. V kapustě kadeřavé se skrývá vysoký obsah vitaminu C a hodnotných bílkovin.

Recepty:
Kapusta se strouhankou a sýrem

1 větší kapusta, celozrnná strouhanka, olivový olej, sůl, 50 g strouhaného sýra
Kapustu umyjeme, rozčtvrtíme a uvaříme v osolené vodě. Na oleji osmahneme strouhanku. Horkou kapustu dáme na talíře, posypeme strouhankou a nahrubo nastrouhaným tvrdým sýrem. Podáváme s celozrnným pečivem.

Kapusta s houbami
1 kapusta, 400 g čerstvých hub, 2 vejce, olivový olej, 1/4 litru zeleninového vývaru, cibule, celozrnná strouhanka, sůl, pepř, kmín
Pokrájenou cibuli zpěníme na oleji, přidáme plátky hub, podusíme, zalijeme vejci, ochutíme kořením a osolíme, případně můžeme zahustit strouhankou. Listy kapusty spaříme, na každý list dáme náplň, svineme do závitků a vložíme do olejem vytřené zapékací misky. Podlijeme vývarem a dusíme v troubě doměkka. Podáváme s rýží.

Dušená kapusta
1 hlávka kapusty, 1 cibule, 1 lžička celozrnné mouky, olivové olej, sůl
Nadrobno pokrájenou cibuli zpěníme na oleji, přidáme na proužky nakrájenou kapustu, osolíme, podlijeme trochou vodou a dusíme doměkka. Hotovou kapustu zaprášíme hladkou moukou a ještě chvíli podusíme.

Bengálská kapusta
150 g kapusty, 150 g brambor, 30 g tomatové šťávy, stroužek česneku, mletá skořice, mletý zázvor, mletá paprika, mletý hřebíček, sůl, chilli, olivový olej
Brambory uvaříme v osolené vodě doměkka. Na teflonové pánvi potřené olivovým olejem zpěníme papriku, zázvor, chilli a vlijeme tomatoovu šťávu. Přidáme pokrájenou kapustu, utřený česnek a sůl a dusíme. Pak přidáme brambory a ještě chvíli podusíme. Hotové jídlo poprášíme mletou skořicí a hřebíčkem.

Kapusta s uzeným tempehem
600g kapusty, 100 g uzeného tempehu, 1 cibule, 3 stroužky česneku, 3 větší brambory, sůl, pepř
Pokrájeno cibuli zpěňte s tempehem na oleji a přidejte kapustu nakrájenou na proužky. Vmíchejte utřený česnek, osolte a ochuťte pepřem. Duste přibližně 15 minut. Pak přidejte na kostičky nakrájené brambory a duste do změknutí.

Kapustový nákyp s brambory
1 celá kapusta, 750 g brambor, 2 lžíce olivového oleje, sůl, pepř, 4 vejce, 200 ml mléka, 1 lžička kmínu
Kapustu zbavíme košťálu a nakrájíme na proužky. Oloupané brambory pokrájíme na kostičky.
V hrnci krátce na oleji podusíme kapustu. Přidáme brambory, sůl a pepř. Přilijeme čtvrt až půl litru vody, promícháme a povaříme pod pokličkou přibližně 15 minut. V mléce rozkvedláme vejce a ochutíme solí, pepřem a kmínem. Do zapékací misky dáme zeleninu, zalijeme mlékem a v troubě pečeme přibližně 30 minut na 200 stupňů.

Růžičková kapusta s parmazánem
600 g růžičkové kapusty, 3 stroužky česneku, 60 g parmazánu, olivový olej, sůl, pepř
Pokrájenou kapustu uvaříme v osolené vodě doměkka. Na oleji osmahneme pokrájený česnek, přidáme hotovou kapustu, pepř, sůl, prohřejeme a na talíři posypeme parmazánem.

Další díly seriálu Vaříme zdravě naleznete v rubrice Zdravá výživa

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění